KjellSpell Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Hei Eg har en Inetl Pentum 4 HT Nortwood 3,0ghz. Her en dag opna eg oppgavebehanling er det 2 "logger" på ytelse(slik som 2 kjerner cpuer har). Så spørsmålet er: hvorfor er det det? Eg trodde ikkje Pentium 4 er 2 kjernes Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Er hyperthreadingen som gjør det. NW har selvfølgelig kun en kjerne. Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Er det noen fordeller med det? Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Er det noen fordeller med det? 7312411[/snapback] Nja. ikke veldig mye.. 1 kjerne er 1 kjerne uansett hvor mye HyperTreading det er i den. Men intel mener det gir visse fordeler i multitasking, men som regel gir det litt lavere ytelse i spill. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Det er en fysisk kjerne, men to logiske kjerner. Det er da vel slik at en drar nytte av dette? Ikke like bra som ekte dualcore ant., men det er vel bedre enn singel? Altså win. klarer å arbeide på to tråder samtidig med dette? Ikke at akkurat det trenger å ha noen stor praktsk betydning da men. Sitter forresten på en P4 akkurat nå, og kan ikke si at jeg merker så stor forskjell fra C2D/X2 som er ekte DC: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 HyperThreading er en måte 1 kjerne kan simulere 2 kjerner. Ytelsen blir litt bedre i enkelte programmer, men litt dårligere i andre. Nå som flere og flere spill og programmer tar litt nytte av flere kjerner så gir det flere fordeler for slik simulering. Jeg tror du kan hente opp mot ca 20% ekstra ytelse i en del programmer. Programmer som ikke støtter mer enn én kjerne kan tape et par prosent ytelse. Lenke til kommentar
l_man Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Har en gammel maskin jeg driver og exprimenterer med. Hvor får jeg lastet ned hyperthreading:D? Socket a 462:P Hadde vært gøy og fått til og se ut som en dualcore:D Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) dette er ikke noe som kan lastes ned, men en "funksjon" som er bygd inn i prosessoren... er vel bare pentium 4 på socket 478 som har dette, tror jeg. edit: jeg tok feil, det finnes til socket 775 også Endret 18. november 2006 av jalejale Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 dette er ikke noe som kan lastes ned, men en "funksjon" som er bygd inn i prosessoren... er vel bare pentium 4 på socket 478 som har dette, tror jeg. edit: jeg tok feil, det finnes til socket 775 også 7312806[/snapback] Ja, noen av de dual-core prosessorene til Intel på Socket 775 (er ikke sikker på hvilken, men ikke Conroe i hvertfall) har to fysiske kjerner, men hver av de kan simulere to kjerner, så da kan man egentlig si at man har 4 kjerner Men nå kan man jo bare kjøpe seg en Kentsfield Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 ja, det er jo bare bare å gjøre det hvis man har 8000 å bruke på en cpu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå