jueland Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Skal kjøpe meg kamera til snowboardfilming. Jeg har fått tips om at det er en fordel med både 3CCD og optisk billedstabilisator og har sett mye på Panasonic gs280 og gs300. Synes også det er en grei prisklasse. Er eneste forskjell at gs300 har dv-inn? Men har man egentlig bruk for dv-inn? Er det ikke like greit å brenne over på en dvd-plate på pc'n som lagringsmedium? Med andre ord, er det noen vits å legge 500,- i dv-inn? Til slutt lurer jeg på om noen har erfaringer fra filming på snowboard og eventuelle tips om andre kamera som kan egne seg. Takknemlig for svar. Hilsen Jørgen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 GS280/300 er sikkert eit godt val. Når det gjeld det med DVD vs. kassett som lagringsmedium, so er det nokre forskjellar. Om ein brenn som video-DVD vert videoen komprimert ganske mykje, og er ikkje direkte godt eigna for seinare redigering. Er det eit ferdig produkt har kanskje ikkje det mykje å seie for deg, men nokon liker å ha ein backup på kassett i tillegg. Om det er nokon forskjell på levetida til DVDar og kassettar veit eg ikkje. Råklippa kan ein berre lagre på kassettar, det vil seie ikkje ta over noko av du har filma. Ein annan sak er at nokre filmkonkurransar -- til dømes Fri Flyt sin -- krevjer bidraga levert på DV-kassett, og då må du ha DV-inn. Lenke til kommentar
jueland Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Takk for svar, men jeg spør litt videre: Hvorfor er gs280 så lite omtalt i forumet når det er snakk om å velge panasonickamera? I disse tider hvor gs300 er utsolgt, dessuten dyrere. Jeg nevnt dv-inn som en forskjell mellom de to modellene, men er det andre forskjeller? Og, bortsett fra det "incanus" nevner ovenfor, er det andre gode argumenter for å velge kamera med dv-inn? Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Og, bortsett fra det "incanus" nevner ovenfor, er det andre gode argumenter for å velge kamera med dv-inn? 7351503[/snapback] At du MÅ ha dv-inn for å få spilt video tilbake til kamera, ikke kjøp uten dvin! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 At du MÅ ha dv-inn for å få spilt video tilbake til kamera, ikke kjøp uten dvin!7354233[/snapback] Kommer vel helt an på hva man foretrekker. Hvis man utelukkende brenner ut på DVD og lagrer master på harddisk, så trenger man ikke DV-inn. Personlig kjører jeg alle master tilbake på tape, så for meg er DV-inn et must... men ikke nødvendigvis for trådstarter. Fordeler med å lagre master på tape: *Du beholder maks kvalitet (DVD er kraftig komprimert i forhold til dv-tape, selv om du bare brenner et minutt på DVD'en). *Tar stor plass å lagre mastre på harddisken. 13GB pr. time. *Tape er et mer sikkert medium enn DVD. *Harddisker kan krasje, og da mister du alt på den. Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Personlig kjører jeg alle master tilbake på tape, så for meg er DV-inn et must... men ikke nødvendigvis for trådstarter. Fordeler med å lagre master på tape: *Tape er et mer sikkert medium enn DVD. *Harddisker kan krasje, og da mister du alt på den. 7354842[/snapback] Meg og disse til tider bombastiske meningene om hva man MÅ ha vett , men spillte og veldig lite ut til tape før. Men nå går 90% av det jeg klipper til tape, mest på grunn av sikkerhet og kjekt å ha en tape å kunne spole fram til og vise fram og tapen holder garantert lenger som arkiv enn dvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå