Freelance Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg har nettopp startet eget firma og registrert meg i enhetsreisteret. Jeg har fått org nummer av de snille damene på Brønnøysundregisterene og har nu følgende spørsmål: Når jeg sender ut faktura for oppgjør av bilder, skal jeg da sende på hele beløpet eller? Hva med skatt og moms? Jeg er ikke registrert i merverdiregisteret. mvh Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Søk på www.storedyret.com Det er ett forum for oss designere, kunstnere og fotografer osv. Det er mange tråder der om å drive freelance osv. AKIRA Lenke til kommentar
martbo Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Denne tråden passer vel bedre inn under økonomi. Jeg flytter den ditt Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Om du er mva-pliktig skal du registrere deg i mva-registeret fra den dagen omsetningen din kommer over kr 50 000 i året som er grensen for mva-plikt. Fram til den dag heter det seg at du skal utfakturere eks mva, og at mva skal innkreves etterpå. Vet du at du kommer over kr 50 000 i året er det beste og utfakturere mva fra dag en. Du må da selvsagt være registrert i mva-registeret, da mange kunder sjekker dette på brreg.no, og betaler deg eks mva om du ikke er registrert. Når det gjelder skatt så er dette noe du må sette av selv som selvstendig næringsdrivende. Vanligvis betaler man inn 4 akonto med forskuddstrekk i året, men de første årene du driver næring vil du nok ikke motta giroer på dette da du ikke er inne i systemet. Det beste er nok å sette av skatt på en egen konto, eller å ta kontakt med ditt lokale ligningskontor. Ellers anbefaler jeg deg på det sterkeste og ta kontakt med en regnskapsfører som kan besvare alle dine spørsmål, samt hjelpe deg med ligningspapirer, personinntekt, skatt etc Regnskapskontorer fakturer ca 400 kr + mva i timen, men dette er kanskje penger man tjener inn på at de gir deg gode råd om beskatning. Lykke til!! Lenke til kommentar
gorber Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hvis du trenger fakturaprogram vil jeg anbefale et googlesøk på faktura-larsen. Gratis og helt greit, for både kundedatabase, reskontro og oppfølging. Og gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå