Lydfreak Skrevet 21. november 2006 Rapporter Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Du trenger ikke å punge ut med store summer for overspenningsvern: (200-1000kr) Disse ser ivhertfall ut til å være gode: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118400 (har flere godkjenninger osv..) Om jeg ikke husker feil så har "monster" sitt overspenningsvern også en garanti som dekker tapet på inntil 200 000kr, om du skulle vært ekstremt uheldig å det IKKE skulle virke. 7317759[/snapback] Jeg har testet en slik, lynet fulgt teleledningen inn i huset. Jeg hadde verken overspenningsvern, adsl-modem, router, blekkskriver eller pc igjen - når lynet hadde gjort sitt... Resultat: Jeg drar ut alt når det lyner... Endret 21. november 2006 av Lydfreak Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 21. november 2006 Rapporter Del Skrevet 21. november 2006 Du trenger ikke å punge ut med store summer for overspenningsvern: (200-1000kr) Disse ser ivhertfall ut til å være gode: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118400 (har flere godkjenninger osv..) Om jeg ikke husker feil så har "monster" sitt overspenningsvern også en garanti som dekker tapet på inntil 200 000kr, om du skulle vært ekstremt uheldig å det IKKE skulle virke. 7317759[/snapback] Jeg har testet en slik, lynet fulgt teleledningen inn i huset. Jeg hadde verken overspenningsvern, adsl-modem, router, blekkskriver eller pc igjen - når lynet hadde gjort sitt... Resultat: Jeg drar ut alt når det lyner... 7327193[/snapback] Da var den vel ikke kobla til tele ledingen da, så alt gikk den veien? Jeg drar aldri ut når det lyner men nå har jeg heller ikke det dyreste utstyret. Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 23. november 2006 Rapporter Del Skrevet 23. november 2006 Da var den vel ikke kobla til tele ledingen da, så alt gikk den veien?7327232[/snapback] Jo, den var det...det bare smalt som f**n, så var alt mørkt! Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 23. november 2006 Rapporter Del Skrevet 23. november 2006 Da var den vel ikke kobla til tele ledingen da, så alt gikk den veien?7327232[/snapback] Jo, den var det...det bare smalt som f**n, så var alt mørkt! 7341211[/snapback] Da er det jo ikke rart at det smalt. Hvis du skal ha sånt overspenningsværn må det jo ta nettverkskabelen også, eller så er det jo ikke så mye til hjelp. Så hvis du kobler ledningen som går inn i modemet gjennom overspenningsværnet, og i tillegg strømkontakten til modemet så vil det gå bra. Så lenge det ikke er kobla noen andre på som ikke bruker overspenningsværn:P Så drit i modemet, men redd nettverkskabelen med overspenningsværn i tillegg til alle strømledninger til pcn. Da er du sikra tenker jeg. Vurderer å kjøpe meg overspenningsværn med nettverksplugg når jeg skal ha pc til jul. Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 25. november 2006 Rapporter Del Skrevet 25. november 2006 Så hvis du kobler ledningen som går inn i modemet gjennom overspenningsværnet, og i tillegg strømkontakten til modemet så vil det gå bra. Så lenge det ikke er kobla noen andre på som ikke bruker overspenningsværn:P7341243[/snapback] Det var jo det jeg hadde gjort. Jeg svarte jo ja på at jeg hadde koblet det til teleledningen. Både telesignalet inn og strøm gikk gjennom overspenningsværnet. Det hjalp ikke det døyt. Hele overspenningsvernet lyste gult når lynet slo ned. Telekontakten som sto på veggen datt ned og kontakten var helt brent. Så ikke ta det for god fisk at alt går bra selv om man har overspenningsværn. Det kan alikevel gå galt... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. november 2006 Rapporter Del Skrevet 25. november 2006 Så hvis du kobler ledningen som går inn i modemet gjennom overspenningsværnet, og i tillegg strømkontakten til modemet så vil det gå bra. Så lenge det ikke er kobla noen andre på som ikke bruker overspenningsværn:P7341243[/snapback] Det var jo det jeg hadde gjort. Jeg svarte jo ja på at jeg hadde koblet det til teleledningen. Både telesignalet inn og strøm gikk gjennom overspenningsværnet. Det hjalp ikke det døyt. Hele overspenningsvernet lyste gult når lynet slo ned. Telekontakten som sto på veggen datt ned og kontakten var helt brent. Så ikke ta det for god fisk at alt går bra selv om man har overspenningsværn. Det kan alikevel gå galt... 7356735[/snapback] Godt noen produsenter har garanti/forsikring da. Lenke til kommentar
Lydfreak Skrevet 25. november 2006 Rapporter Del Skrevet 25. november 2006 Godt noen produsenter har garanti/forsikring da. 7358134[/snapback] Jo, det er forsåvidt sant. Men sørgelig synd at de bruker så sinnsyk lang behandlingstid. Man må søke om refusjon av ødelagt utstyr med en gang, så må alt sendes dit hvor de har support (gjerne utenfor landet på en del utstyr). En måned senere har man kanskje hørt noe. I mellomtiden har man gjerne skaffet seg nytt utstyr...og da kan det nesten like gjerne bare være... Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 26. november 2006 Rapporter Del Skrevet 26. november 2006 Lyn kan levere mange tusen volt 7314105[/snapback] Correction: Mange Millioner Volt. 7314116[/snapback] Hehe, faktisk milliarder. De sterkeste lynene gir vel fra seg et par giga-volt når de først går inn for det! 7314328[/snapback] Nei, faktisk er det en gazillion volt. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 26. november 2006 Rapporter Del Skrevet 26. november 2006 Idag kl 3 så sa det et lite sprak , jaja tenkte jeg , så rista hele jævla huset som faen ;D ( altså, det er 12-14m på langs, og hele driten rista.. Etter 2 timer, så kom strømmen igjen, slo på datan og ikke hadde internett. Den USB donglen min er flate meg dau etter det lynet :O Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. november 2006 Rapporter Del Skrevet 26. november 2006 Idag kl 3 så sa det et lite sprak , jaja tenkte jeg , så rista hele jævla huset som faen ;D ( altså, det er 12-14m på langs, og hele driten rista.. Etter 2 timer, så kom strømmen igjen, slo på datan og ikke hadde internett. Den USB donglen min er flate meg dau etter det lynet :O 7359767[/snapback] Tordevær nå..? Eller noe annet? :O Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 26. november 2006 Rapporter Del Skrevet 26. november 2006 Det er vel lurt hvis du bor i hus, er vel ikke så utbredt i blokker o.l? De har som regel lynavleder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå