Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan nettleverandør kreve seg mer betalt?


simrem

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg drifter et nettverk i en studentblokk, og skulle denne veka oppgradere hastigheten på adsl forbindelsen. Fra før av var det inngått en spesialavtale grunnet at forbindelsen gikk til flere hybler. Spesialavtalen er at ISP(internettleverandøren) tar seg mer betalt for abbonementet.

 

Nå vil de inngå en ny spesialavtale når abbonementet skal oppgraderes, men har de lov til å ta seg mer betalt? Når jeg spørte de om hvorfor vi måtte bruke spesialavtale sa de følgende. De sa pga at så mange var tilknytta på abbonementet måtte det inngåes spesialavtale fordi dette kunne føre til tap av potensielle kunder.

 

Under avtalevilkårene for bedriftsabbonement fant jeg følgende:

5.2 Kundens bruk av Tjenestene

 

Kunden kan gi andre i sin husstand tilgang til sitt abonnement. Kunden er ansvarlig for all bruk av tjenester knyttet til eget abonnement og plikter og sørge for at uvedkommende verken elektronisk eller fysisk nytter Kundens abonnement til uberettiget bruk av tjenester levert av *******. Tjenesten kan ikke videreselges.

 

Jeg ser ingen grunn for at det skal tegnes spesialavtale. Internettforbinelsen er inkludert i husleigen.

 

Personlig synest jeg internettleverandører lopper bedrifter for penger. Samme tjenester for privatmarkedet koster mye mindre. Og denne spesialavtalen koster flere tusen kroner i månen for en 8Mbit ADSL-linje.

 

Har ISP'en min lov til å kreve det de gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er det dummeste jeg har hørt! Vi har et netverk som ligger helt iusikkret via et tråløst netverk og vi bor i et boretslag. Vi har ingen spesialavtale.

Jeg anbefaller deg å bytte levrandør.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Mulig eg missforstår, men hvorfor skal de ikke kunne ta seg betalt mer?

 

De fleste(alle) nettleverandører har en klausul om at det gjelder kun en husstand, og at man hverken har lov til å selge, formidle eller dele den ene forbindelsen. Og dette er ofte pga tap av inntekt for leverandøren, bruk av kapasitet i linjenettet og juridiske hensyn.

 

For eks, dersom en leverandør må ha 325 kr i måneden pr linje for å tjene penger, er det så klart veldig surt for leverandøren at de "mister" 19 andre kunder. Og samtidig, hver enkelt linje/sentral har en maks båndbredde som deretter blir brukt for å bestemme antall kunder sentralen takler samtidig. I de fleste tilfeller må leverandøren overbooke linja og dermed regne med at hver enkelt kunde ikke bruker mer en for eks 40% av total kapasitet 50% av døgnet. Når det på ei linje da kommer 19 huststander til øker belastningen på linja, og det går ut over andre kunder på samme sentral.

 

Så for å både ta hensyn til dette, og eventuelt krav til andre forebehold, synes eg det er helt rett og rimelig at dere må betale mer for linja.

Lenke til kommentar
Mulig eg missforstår, men hvorfor skal de ikke kunne ta seg betalt mer?

 

De fleste(alle) nettleverandører har en klausul om at det gjelder kun en husstand, og at man hverken har lov til å selge, formidle eller dele den ene forbindelsen. Og dette er ofte pga tap av inntekt for leverandøren, bruk av kapasitet i linjenettet og juridiske hensyn.

 

For eks, dersom en leverandør må ha 325 kr i måneden pr linje for å tjene penger, er det så klart veldig surt for leverandøren at de "mister" 19 andre kunder. Og samtidig, hver enkelt linje/sentral har en maks båndbredde som deretter blir brukt for å bestemme antall kunder sentralen takler samtidig. I de fleste tilfeller må leverandøren overbooke linja og dermed regne med at hver enkelt kunde ikke bruker mer en for eks 40% av total kapasitet 50% av døgnet. Når det på ei linje da kommer 19 huststander til øker belastningen på linja, og det går ut over andre kunder på samme sentral.

 

Så for å både ta hensyn til dette, og eventuelt krav til andre forebehold, synes eg det er helt rett og rimelig at dere må betale mer for linja.

7314578[/snapback]

 

Ja det er greitt at privatkunder ikke kan gjøre slik.

Men et næringsbygg som leier ut kontor har lov å dele sitt bedriftsabbonement. Hvorfor er det så forsjellig at en bedrift med et hybelhus som har ADSL-bedriftabbonement ikke kan dele internettforbindelsen til sine hybler? Der er ikke mulighet å installere adsl på hver hybel.

Lenke til kommentar
Ja det er greitt at privatkunder ikke kan gjøre slik.

Men et næringsbygg som leier ut kontor har lov å dele sitt bedriftsabbonement. Hvorfor er det så forsjellig at en bedrift med et hybelhus som har ADSL-bedriftabbonement ikke kan dele internettforbindelsen til sine hybler? Der er ikke mulighet å installere adsl på hver hybel.

7315207[/snapback]

 

En bedrift har heller ikke lov til å selge eller videreformidle linjekapasitet til andre. Hvor har du det fra at de har det? I følge Avtalevilkårene for bedrift hos Telenor er det ikke lov.

 

Men sett bort i fra dette er bruksmønsteret hos privat og bedrift helt forskjellig. Privat har som regel(det varierer jo så klart) en eller annen form for konstant belastning av linja(ungdommer eller andre som setter på nedlasting, video osv) mens bedrift går det meste stort sett i fjernhjelp, surfing, epost og nettradio.

I tillegg så er det også forskjell på kapasitet i sentralen til ei bedriftslinje, og ei privatlinje. Privatlinjer er mer overbooket en hva bedriftslinjer er. Bedriftslinjer har også som regel en garanti for at en viss del av lovd båndbredde alltid er tilgjengelig for kunden.

 

Med andre ord, linjeleverandøren tar mer skade av at en privat deler linje med noen, en at en bedrift gjør det.

Lenke til kommentar
Ja det er greitt at privatkunder ikke kan gjøre slik.

Men et næringsbygg som leier ut kontor har lov å dele sitt bedriftsabbonement. Hvorfor er det så forsjellig at en bedrift med et hybelhus som har ADSL-bedriftabbonement ikke kan dele internettforbindelsen til sine hybler? Der er ikke mulighet å installere adsl på hver hybel.

7315207[/snapback]

 

En bedrift har heller ikke lov til å selge eller videreformidle linjekapasitet til andre. Hvor har du det fra at de har det? I følge Avtalevilkårene for bedrift hos Telenor er det ikke lov.

 

Men sett bort i fra dette er bruksmønsteret hos privat og bedrift helt forskjellig. Privat har som regel(det varierer jo så klart) en eller annen form for konstant belastning av linja(ungdommer eller andre som setter på nedlasting, video osv) mens bedrift går det meste stort sett i fjernhjelp, surfing, epost og nettradio.

I tillegg så er det også forskjell på kapasitet i sentralen til ei bedriftslinje, og ei privatlinje. Privatlinjer er mer overbooket en hva bedriftslinjer er. Bedriftslinjer har også som regel en garanti for at en viss del av lovd båndbredde alltid er tilgjengelig for kunden.

 

Med andre ord, linjeleverandøren tar mer skade av at en privat deler linje med noen, en at en bedrift gjør det.

7315295[/snapback]

 

Heh, ja da vet jeg om et næringsbygg som gjør noe litt på kanten.

Da ser det ut som vi fortsatt må belage oss på en saftig månedspris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...