Myrull Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg har en AMD XP3200 som jeg kjører 2x256mb brikker i... Har nå skaffa meg 2x512mb som jeg skal sette i... Når jeg bruker to og setter minnet i de rette slot'ene så kjøres det "Dual channel" Burde jeg bare bruke de to 512 brikkene og kjøre dual channel, eller burde jeg sette i den ene 256 brikka mi og, for å få mest mulig minne? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Dual channel gir *teoretisk* opptil dobbel minnebåndbredde. Virtuelt minne (disk) er noen tusen ganger tregere enn single channel fysisk minne. Jeg ville i utgangspunktet gått for bare de to største (like) brikkene. Med de på plass, sjekk minnebruk (på sitt høyeste) i Task manager/Oppgavebehandling. I de tilfellene det evt overgår installert fysisk minne, vil litt ekstra minne definitivt være å anbefale, selv om det skulle medføre single-channel-konfigurasjon. Labelen "PF usage"/"Bruk av vekslefil" i Task manager/Oppgavebehandling på Windows XP/2003 er forresten litt misvisende, den grafen viser egentlig totalt bruk av minne (fysisk + virtuelt). Lenke til kommentar
Myrull Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Takker for svar! Jeg over går lett minnet mitt på 512 ialfall nå, men jeg tror ikke det skal skje når jeg setter inn 1024.. Så da gjør jeg bare det, går for den teoretiske doble hastigheten Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 I praksis så gir dual-channel bare en ytelsesøkning på et par % Jeg ville heller hatt 256mb mere ram da.. Lenke til kommentar
Myrull Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 hmm...sier du det ja... nå ble jeg usikker her..... noen flere som har synspunkter? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Som Brickhead sier, sett i de to 512mb brikkene, og sjekk hvor mye minne du maksimalt bruker i oppgavebehandlingen (kjøer et spill og bruk pc'en litt først). Er den over 1024mb setter du i en 256mb brikke i tillegg, er den godt under bruker du kun de to 512 brikkene. Endret 19. november 2006 av Wazu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå