Gå til innhold

Skuffende temperaturer med "high-end" vann?

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid plagdes med høye temperaturer på mitt oppsett. Jeg kjører en Core 2 Duo E6600 på 3.6GHz med ca 1.51v. Dette gir meg temperaturer, lest av CoreTemp med Orthos stresstest kjørende på begge kjerner, på ca 61C. Vannkjølingen består av en Storm Rev 2, en Swiftech MCP655 (Laing D5), Maze4 GPU, 1/2" Primoflex-slanger og en BIX2 radiator med 4x 120x38mm Sanyo Denki-vifter i push/pull. Radiatoren min er ikke av beste slaget, så dette er muligens en faktor som drar opp temperaturen min litt, men ikke så dramatisk at det vil resultere i de dårlige resultatene jeg ser nå. Folk med lignende oppsett ser ut til å ligge iallfall 10c lavere på lignende eller høyere CPU-frekvenser. Jeg har i det siste prøvd alt mulig for å forbedre temperaturene: renset alt og fyllt opp på nytt, ørten forskjellige monteringer med AS5, prøvd flere forskjellige tuber med AS5. I dag tok jeg det siste steget og planslipte CPU-en. Dette hjalp ingen ting! Ikke en eneste grad bedre!

Jeg begynner virkelig å kjenne fustrasjonen komme nå. Så jeg tar med stor pris i mot tips eller ideer for hvordan jeg kan forbedre resultatene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å måle vanntemperaturen. Så ser du hvertfall om det er radiatoren eller cpu-blokka som gjør det. I tillegg så bør temperaturer avlest av slike programmer ofte taes med en liten klype salt, da de ikke alltid er veldig korrekte. Men 61 høres jo litt mye ut.

Lenke til kommentar

Joda, det har jeg allerede gjort. Under orthos + 3dmark05-load, stabiliserer vanntempen seg på ca 30 grader, med en romtemp på ca 23 grader. Så vidt jeg har forstått er CoreTemp ganske nøyaktig, ettersom det leser av sensorer som befinner seg inni kjernene på CPU-en.

Lenke til kommentar

Pennywise: Hør på Big SturL...

Ved 1.5V blir C2D _VARME_, sånn er det bare. Ved 1.8V er det dødfødt med vann, til og med tørris.

Bruker du for mye AS5? Er det dårlig kontakt? Har du tatt av den der bøylen som går over CPU? Hvis blokka er litt konkav kan det bety at det er dårlig kontakt i midten, samme skjer med for mye AS5.

Lenke til kommentar

Neida, det er greit. Men det irriterer meg grønn at lufkjølere for 400 kroner gjør en like god jobb/bedre jobb enn vannkjøling for mye penger. Jeg kjenner folk med identiske oppsett, bortsett fra at de bruker luft, som får _bedre_ load-temp på samme hastighet og vcore.

Rammen har jeg tatt av, det gjorde ingen forskjell. Mengden AS5 er passe, og jeg har prøvd ca 10 ganger å legge på nytt med forskjellig tykkelse. Det ser ut som om at vannblokka og CPU-en har god kontakt nå etter at jeg planslipte CPU-en. Jeg har lest om såkalte "hotties", altså C2D-prosessorer som er varmere enn andre uten noen spesiell grunn. Dette skal visstnok være fordi disse har dårlig kontakt mellom kjerne og IHS. Det ser derfor ut at det er en slik CPU jeg sitter på nå.

Lenke til kommentar

Har du renset stormen skikkelig? De bittesmå hullene kan veldig enkelt tettes. Spesielt hvis du ikke har renset radiatoren på forhånd. Det er også VELDIG viktig at den midterste nippelen er inlet, og den ytterste er outlet. Pass også på at du strammer skruene som presser blokka mot cpuen skikkelig. Ikke ta det så bokstavelig at du finner fram drillen da, det er sjeldent lurt :p

Lenke til kommentar
Du har ikke ett eller annet i loopen som blokkerer flow fullstendig? Eller MASSE støv i radiatoren?

7315172[/snapback]

Neida, radiatoren ble renset både innvendig og utvendig før den ble montert. Loopen skal være relativt lite restriktiv, om du ser bort fra Stormen og delvis radiatoren: http://xs309.xs.to/xs309/06462/CIMG1479rere.jpg

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

@Pennywise,

Har du noen eksempler på folk med luftkjøling som har bedre temperaturer enn deg, gitt ellers sammenlignbare innstillinger (Vcore, OC)?

Userguide til TAT:

..has two digital thermal sensors. 1 is placed in the hotspot of each core.
(bold av meg)

Hvis jeg har forstått dette riktig skal C2D først starte å throttle ved omlag 85C (Tjunction).

60C+ er udramatisk - men jeg ville undersøkt følgende:

Sjekk hvor lang tid det tar før temperaturen faller til omlag normalt nivå etter load.

Hos meg skjer dette nesten momentant (under 5 sek). Dette forteller meg at det ikke er noe galt med selve varmeoverføringen mellom cpu og blokk.

Håper dette var litt beroligende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...