Gå til innhold

DvD-Backup på server. Hvilken filtype?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som topic sier vil jeg legge inn mine dvd-filmer inn på min fil-server.

Hvilket fil format er det som passer best til dette?

Filene skal hentes av både pc og xbox og vises på vanlig tv.

7310802[/snapback]

Kommer an på hva du mener med filformat det. Om det er en "kontainer" du mener, .avi, .ogm, .mkv, .mpeg... så anbefaler jeg personlig ogm. Du kan vurdere mkv (matroska) også.

I alle disse kontainerene kan du legge inn forskjellige lyd og videostrømmer:

Fordelen med ogm og mkv er at man kan legge inn flere lydstrømmer og flere undertekster i samme fil.

Videostrømmene kan ha "formatet" / være av typen:

xvid * anbefales framfor noen andre. Bruk verson 1.1.0

divx

mpeg4

mpeg2

wmv

og mange fler.

Lyd strømmene i disse filtypene er typisk:

ac3 (dolby digital), ogg eller mp3.

Men kan også være:

dts

wma

mp4

mpeg2

flac

og mange fler.

Om du er helt nybegynner på å kompilere, så anbefaler jeg deg å beholde ac3 (dolby digital) formatet for lyden og kompilere xvid til bilde.

Programvaren du bruker til dette er:

Gordian Knot

(Tilbyr også en noe utdatert codecpakke. Ikke installer xvid, divx, vsfilter eller ac3filter. Du kan også vurdere å finne en nyere utgave av ffdshow. ffdshow tar seg av oppgavene til ac3filter. Men de andre codecene behøver du for mkv og ogg/ogm støtte).

Det finnes mange gode guider for å bruke Gordian Knot rundt om på nettet. Finn en med google.

Når det gjelder kompilering med xvid, pass på å bruke 2-pass og følgende instillinger:

adaptive quantization

quarter pixel

global motion compensation

B-VOPs

Hovedtingene du må vite om Gordian Knot er:

Bruk 1:1 oppløsning i Resolution tabben.

- I xvid-instillingene under "Profile @ Level" -> more... -> Aspect Ratio (tab) -> Pixel Aspect Ratio, velg 16:9 PAL.

(Om du gjør det på noen annen måte, vil du miste betydelig med kvalitet iforhold til dvd'n). - Merk at du er avhengig av å bruke xvid codec, ffdshow, eller en mplayer basert avspiller for å spille av disse. XBox Media Center gjør det bedre enn noen andre avspillere.

I Resolution tabben i Gordian Knot, finner du en Bits/(Pixel*Frame) kalkulasjon. Som en tommelregel, skal denne aldri være under 0.200, da burde du bruke mer diskplass eller minke oppløsningen. - Ellers blir bildekvaliteten dårlig.

Med denne metoden kan du typisk redusere en DVD9 til 1.46GB nærmest uten kvalitetstap over hodet.

Håper dette hjelper deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Her var det mye info.

Ser at jeg må sette meg litt mer inn i saken.

For å forklare enkelt hva jeg prøvde å si i forrige innlegget mitt så skal jeg sette opp en fil-server til eget bruk i kjelleren.

Den skal inneholde alt jeg har av musikk, filmer og programmer.

Dette skal kunne hentes fr alle maskiner i huset i tillegg til x-box.

Nå har jeg foreløpig overført filmene mine til serveren vha Nero.

Problemet med dette er jo at de tar jo ekstremt stor plass.

Stort sett mellom 4-8 Gb. pr film.

Så det jeg tenkte på var å bruke et program for å gjøre om filmene til et annet format, Slik som man gjør f.eks med lyd-cd til mp3, uten for mye tap av kvalitet.

Etter hva jeg forstod uten å ha satt meg grundig inn i det du har skrevet ennå så ser jeg at du nevner Divx som den beste.

Kan jeg bruke programmet du nevner til evt å kjøre filmen tilbake til dvd-format også?

Skal se litt mer på det du skriver så håper jeg at du kan legge inn et svar til hvis forklaringen min nå forandrer på det du skrev.

Mv

Darkwing

Endret av Darkwing Duck
Lenke til kommentar
Takk for svar.

7325243[/snapback]

Bare hyggelig.
Etter hva jeg forstod uten å ha satt meg grundig inn i det du har skrevet ennå så ser jeg at du nevner Divx som den beste.

7325243[/snapback]

Jeg mente iallefall å nevne Xvid som den beste. Divx er langt fra like god som Xvid.
Kan jeg bruke programmet du nevner til evt å kjøre filmen tilbake til dvd-format også?

7325243[/snapback]

Nei, du kan ikke bruke Gordian Knot til det. Men xvid til DVD vil medføre mye høyere kvalitetstap enn fra DVD til xvid, og er ikke å anbefale. Jeg tror de nyeste Nero versjonene kommer med et program som kan gjøre dette, men jeg har aldri prøvd å konvertere en xvid til DVD.

Om du vil ha en backup av filmen i DVD5 format, vil jeg heller anbefale deg å bruke DVDshrink, og at du brenner og lagrer platene på en spindel eller i en CD-mappe eller noe. Dersom du har behov for å brenne kopier i framtiden kan du bare hente fram en av disse. I DVDshrink er det viktig å velge "deep analysis" for best mulig kvalitet. DVDshrink gjør altså DVD9 til DVD5 konvertering.

Lykke til!

Edit: Jeg ser at jeg har helt glemt å nevne at du kan legge inn så mange undertekst-spor i ogm og mkv som du vil. Disse kan du rippe fra DVD'n med et program som heter SubRip. - Det er en litt brysom prossess i begynnelsen, men går raskere etterhvert som du har rippet flere dvd'er.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...