Autoxave Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Enig med Herr Brun, gjennom et felles språk (grunnleggende fototeori) unngår man misforståelser. Marius: Lukkertid svarende til 1/80(=0,0125) har høyere "lukkertidtall" enn 1/250 (=0,004). Lukkertiden angis som en brøk, en kan ikke se bare på nevneren og angi lukkertiden ut i fra denne. Wildbill: Trådstarter har vært helt fraværende fra diskusjonen, mulig hun ikke skjønner bæra Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg skjønner hvor dere vil hen, dette har jeg skjønt, men når man skal forklare dette med lukkertid for helt nybegynnere, så å blande inn brøk i forklaringa kan bli litt vanskelig. Man kan si fra at det regnes i brøk, men om du skal forklare hvordan han stiller kameraet skarpere, er det mye lettere å bare si: gjør tallet høyere, eller jo større tall, jo skarpere bilder. Jeg kan gå god for at de vil forstå mye mer. Jeg har to kompiser som begge har Canon 350D. Når jeg begynner å skal forklare dette med brøk i lukkertid, så skjønner de ikke så mye. Men når jeg sier at jo høyere lukkertid du setter, jo skarpere bilde. Så kan jeg prøve å få inn at det er fordi jo høyere tall, jo mindre del av 1 sek. Så kameraet rekker ikke å få med alle bevegelsene, så kameraet fryser bildet. JEG ønsker ingen videre diskusjon om dette her, men send gjerne en PM så kan vi diskutere der. Marius Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Jeg skjønner hvor dere vil hen, dette har jeg skjønt, men når man skal forklare dette med lukkertid for helt nybegynnere, så å blande inn brøk i forklaringa kan bli litt vanskelig. Man kan si fra at det regnes i brøk, men om du skal forklare hvordan han stiller kameraet skarpere, er det mye lettere å bare si: gjør tallet høyere, eller jo større tall, jo skarpere bilder. Jeg kan gå god for at de vil forstå mye mer. Jeg har to kompiser som begge har Canon 350D. Når jeg begynner å skal forklare dette med brøk i lukkertid, så skjønner de ikke så mye. Men når jeg sier at jo høyere lukkertid du setter, jo skarpere bilde. Så kan jeg prøve å få inn at det er fordi jo høyere tall, jo mindre del av 1 sek. Så kameraet rekker ikke å få med alle bevegelsene, så kameraet fryser bildet. Men da driver du direkte vranglære. Hvis de ikke kan regne med brøk, får du heller bruke tid på å lære dem det, fremfor å lære dem det feil. Det du sier i første avsnitt, er jo heller ikke noe mer komplisert dersom du forklarer det med brøk; dersom nevneren i brøken øker får du kortere lukkertid (fordi brøken som helhet blir mindre), og skarpere bilde. Men som sagt - bruk heller tid på å lære dem brøkregning! Det her er pensum som 3-4. klassinger forstår... Endret 25. november 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå