Myrsnipa Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hei. Jeg er ofte plaget med følgende når jeg tar bilder: Første og største problem er at bildene blir ofte slik: Den miste bevegelse ødelegger bildet.. Og spesiellt blir det mye bevegelse hvis det er litt mørkere i været ute. (begynner å bli mørkere feks) Også innendørs blir det lett sånn.. Hvilke funksjoner må jeg passe på for å fikse dette problemet? Har til info et Fujifilm finepix s5000 kamera, og jeg bruker ofte innstillingene som er på hjulet oppå kameraet. (med sport funksjon som jeg bruker mye, eller natur funksjon. Andre er natt og portrett.) Det andre problemet er at det blir mørkt. Motivet blir veldig mørkt, selv om det er godt med lys. Feks. her: Tatt ute idag og det var dagslys ute: Dette ødelgger også for meg, og jeg må justere bildet i photoshop, noe som ødelegger mye av kvaliteten. Hvilke funksjoner osv. må jeg passe på her? For at det ikke skal bli så mørkt? Håper noen kan forklare og hjelpe meg på en lettforklarlig måte. Endret 18. november 2006 av Myrsnipa Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Kameraet bruker lang lukketid fordi det er dårlige lysforhold ute. Du kan bruke høyere ISO for å "fryse" bildene mer, men da vil du få litt mere støy. Hunden er mørk på siste bildet fordi kameraet måler lyset på himmelen. Prøv å få det til å måle lyset på hunden. Endret 18. november 2006 av member-101642 Lenke til kommentar
Snodre Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Du har for kort lukkertid og beveger kameraet for mye i det du tar bildet. Når motivet blir mørkt trenger du lengere lukkertid eller lavere blender.. Endret 18. november 2006 av Snodre Lenke til kommentar
Snufi Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Eg har ikkje peiling på sån men står autofokusen på? Endret 18. november 2006 av Snufi Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Bevegelsesuskarpheten kommer av at enten kamera eller motiv er i bevegelse. Løsningen på begge er raskere lukkertider, noe som ofte også medfører at du må stille ISO-verdiene opp. Evt kan du bruke stativ. At bikkja blir mørk skyldes at kameraet lar seg lure av himmelen bak og eksponerer den rett og bikkja feil. Mål lyset først fra bakken eller hånden din, så blir bikkja rett eksponert. Men da blir himmelen overeksponert. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 På de to siste bildene burde du brukt blits. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Ok takker for svar dere! Ja det er mye å passe på ser det ut som! Får vel sette meg ned med bruksnvisningen og lese på lukkertid og ISO. Blitz bruker jeg hvis det er mørkt i rommet, men syns det blir et ganske kunstig lys av det hvis jeg bruker det utendørs osv. Men ja det er vel en mulighet! Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 På de første bildene så har du for lav (lang) lukkertid. Da har den luka oppe for lenge så bevegelse blir sånn rart. På de andre så har du for høy (kort) lukkertid så alt blir mørkt, fordi luken er for kort oppe til å få inn nok lys. Hvis du tar RAW så kan du LETT fikse de to siste bildene. De to andre er verre. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Myrsnipa, har du sjekka om autofokus er slått på? De to øverste bildene kan tyde på dette... Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du har for kort lukkertid og beveger kameraet for mye i det du tar bildet. Når motivet blir mørkt trenger du lengere lukkertid eller lavere blender.. 7310378[/snapback] For å få objekter i bevegelse til å fremstå skarpt må man ha kort lukkertid, for å få mer lys inn må man i tillegg ha stor blenderåpning. Stativ kan være upraktisk for å ta bilder av hunder som spretter rundt omkring... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Du har for kort lukkertid og beveger kameraet for mye i det du tar bildet. Når motivet blir mørkt trenger du lengere lukkertid eller lavere blender.. 7310378[/snapback] Lang lukkertid, ikke kort. Lenke til kommentar
Snodre Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hehe, mente nok lang ja Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Har det aktuelle kameraet mulighet for å angi hvor lysmålingen skal skje? ... På siste bildene, blir hunden undereksponert pga mye lys i bakgrunnen. Hadde en kunnet måle lyset "på hunden" og så tatt bildet, ville hunden vært korrekt eksponert. ... en liten bieffekt av det ville jo vært at himmelen hadde blitt totalt utbrennt, så hvis en ville hatt detaljer i bakgrunnen, måtte en ha brukt blits (som en annen tidligere foreslo). Uansett; Dårlig lys = kjedelig. Alle gatelamper burde vært skiftet ut med studioblitser...... Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du har for kort lukkertid og beveger kameraet for mye i det du tar bildet. Når motivet blir mørkt trenger du lengere lukkertid eller lavere blender.. 7310378[/snapback] Du mener vel LANG lukkertid? Lav blender? Du mener kanskje stor blender åpning. Det finnes en del tråder om betegnelser og definisjoner. Blender: Stor eller liten Lukker: Kort eller lang Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Mange diskusjoner blir herpet på grunn av en liten misforståelse. Dette med lang eller lav lukkertid kan bety det samme, men kan også bety det helt motsatte. Når noen sier lang lukkertid mener de at fra kameraet starter til det er ferdig med eksponeringen så tar de litt lang tid. Med lav lukkertid mener NOEN LAVT TALL på kamera, eller noen mener liten tid fra start til slutt av eksponeringen som blir det helt motsatte. Det blir litt av det samme med høy blender, jo høyere tall på kameraet man setter blenderen på jo mindre lys kommer inn, men noen mener at høyere (verdi/sum) på belnder blir mer lys. Så man bør være forsiktig med kun å bruke lav, høy, kort o.l. Håper jeg klarte å forklare meg på en nogenlunde god måte. (Jeg kan ikke å quote så må forklare dette:) Snodre skriver at du har for kort lukkertid, og bildene blir uskarpe ved kort lukkertid. JEG vet hva han mener, men det kommer ut litt feil. Han mener at jo høyere lukkertid tall, jo skarpere bilder. Marius Lenke til kommentar
JohnWesley Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Ang. blitz har jeg motsvarende erfaring enn deg, dvs at blitz ofte gir kunstig lys i mørke rom, men derimot gode resultater i dagslys. Dette er selvsagt ingen fasit, det kommer naturligvis an på situasjon, teknikk og utstyr også. Tror det kunne funket bra med blitz på de to siste bildene, som foreslått over, fordi du da hadde lyst opp hunden, hatt rask lukkertid, men ikke blåst ut bakgrunnen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Marius: Lavt tall på kamera har ingenting å si, lukkertiden er kort eller lang. Lang lukkertid betyr at lukkeren er åpen i lang tid, kort lukkertid betyr at lukkeren er åpen i lang tid. Hvis folk ikke har peiling og kaller kort lukkertid for stor eller lang, betyr ikke det at det er rett. Og siden tallet på kamera er en BRØK betyr det at tallet blir mindre jo større tallet under brøkstreken (nevneren) er. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Så du sier at ingen diskusjoner bærer preg av denne misforståelsen? Jeg sier ikke at det direkte er rett, men at det er direkte feil er ikke tilfelle, (Mitt syn, trenger ikke være deres mening) Det at tallet (verdien) blir mindre er jeg enig i, men tallet øker jo 100-125-160-200. osv. Jeg synes det er lettere å forklare på denne måten, men som tdligere sagt, min mening. No hard feelings Marius Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Slutt nå å krangle og henge dere opp i en misforståelse. Tror trådstarter har skjønt poenget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Wildbill: Det er faktisk viktig å rette opp feile uttrykk etc. for å forhindre fremtidige misforståelser. Marius: Tallet bak brøkstreken, det er det som er viktig. Og det er jo virkelig ELEMENTÆR matematikk at når verdien under brøkstreken (nevneren) blir større, blir tallet mindre, og motsatt. Det burde vært påbudt å ha lest fotokompendiet her for å kunne poste på forumet, så hadde en sluppet misforståelser av denne typen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå