Gå til innhold

Trenger man tvkort?


Duki

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt grønn på dette området her så da har jeg noen spørsmål; jeg kjøpte meg nylig en projektor, har både koblet ps2, dvd og pc til denne, det jeg da lurer på, åssen får jeg tv på den? Jeg hørte en person snakke om å ta tv-kabelen(jeg har tv-kabel på rommet siden jeg hadde jo tv der før) og ta den til dvd slik at den funker som en slags dekoder, så igjen en ny kabel til projektor eller omvendt, noe i den duren der.

 

Mine spørsmål er : Om noe sånt er mulig, åssen kabler og åssen gjør man dette?

Om man må ha tv-kort, har noen mulighet til å gi meg noen link til greie tv-kort? :)

 

På forhånd tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du video så funker det fint. Plugg antennen i video'en og så plugger du en kabel i scartutgangen til projektor. Har du ikke scart-inngang på projektoren kan du prøve en scart til s-video(eller bare video) overgang. Det funker fint for meg. Men noen projektorer kan også tilkobles antenne og så slipper du alt det, men regner med du har sjekket.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet hva en scart er så er det altså den største inngangen/utgangen på en tv/video. Firkantet og brei. En scart til s-video overgang vil kanskje ikke funke når jeg tenker meg om. Tror du vil få svart/hvitt. Men det finnes som oftest en liten rund(den er gul) inngang på den samme overgangen du kan bruke. Bare spør hos Elkjøp eller hvem du handler hos om den overgangen og hvilke kabler du skal ha til. Skal være en knapp på overgangen der du kan veldge mellom "in" og "out". Den skal da selvsagt stå på "out".

Lenke til kommentar
Har du video så funker det fint. Plugg antennen i video'en og så plugger du en kabel i scartutgangen til projektor. Har du ikke scart-inngang på projektoren kan du prøve en scart til s-video(eller bare video) overgang. Det funker fint for meg. Men noen projektorer kan også tilkobles antenne og så slipper du alt det, men regner med du har sjekket

Hei, jeg har ikke video lengre, derfor jeg funderte over om det går an til DVD, jeg kan i verste fall se om det ligger noen VHS slengans. Projektoren har ikke scart ingen, den har video og s-video, som jeg bruker til dvd og ps2, det som er så rart er at s-video blir svart/hvitt uansett - så jeg må skifte de to ledningene når jeg skal enten se på film eller spille. Faktisk så har jeg ikke skjekkt den siste muligheten, men det skal jeg neimen meg gjøre når jeg kommer hjem.

 

Åssen blir opplegget med tvkort da? Bare å kjøpe tv-kort og antenne der og så en ny ledning til projektoren? :o

 

Duki er meg, jeg kom på at jeg hadde to brukere her vist.

Lenke til kommentar

Man kan også kjøpe et tv kort til pc'en, da vil tv-bilde komme opp på skjermen og da må man bruke projektoren som skjerm(eller skjerm nr2.)

 

da skal antenne/koaxial kabelen kobles inn i tv-kortet og man må bruke vanlig skjerm-kabel(d-sub/dvi) ut fra skjermkortet og til projektoren

Lenke til kommentar

Det du må ha for å se tv er en tuner og for det må du enten ha et tv-kort eller en opptaker (vhs eller dvd, men det forstår jeg du ikke har). Det aller enkleste er en gammel vhs maskin, men det får du velge selv, du ha tross alt allerede datamaskinen koblet til. Av tv-kort kan jeg anbefale Hauppauge, kvaliteten ligger oppimot det beste du kan få. https://prisguiden.no/product.php?productId=17329 burde fungere fint for ditt bruk. Bruk av tv-kort blir som å se film/spille fra pc på prosjekter, trenger bare et program for å bruke tvkortet.

 

Grunnen til at du får sort/hvitt bilde på s-video er fordi bildet blir sendt i feil format fra dvd/ps2, det kan skyldes feil innstilling eller bruk av overgang. Jeg vil anbefale deg å prøve å få s-video til å fungere siden bildet er en god del bedre enn på composite (vanlig video).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...