jondaeh Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Heisann! Jeg har en Honda XL600R fra 1984 som har gått 50000 km, uten stempelbytte. I vinter skal jeg ha ut motoren og bytte toppdekselpakning grunnet oljelekkasje. Lurer i den sammenheng på om jeg bør ta en overhaling på den? Fikk av en mc-forhandler råd om at jeg burde bytte stempelet selv om det ikke er dårlig kompresjon, da belastningen på sylinderen på en endunker er såpass høy, og det kan resultere i tretthetsbrudd i dette. Jeg spurte en annen forhandler(som ikke var Honda-forhandler), om nettop dette, og fikk det motsatte svaret: at hvis sykkelen oppførte seg nohalig normalt, var det halt unødvendig å skru mer enn nødvendig. Noen som har noen gode råd? Vil neppe risikere stempelhavari, da dette som regel har katastrofale følger! Men jeg vil heller ikke bruke tusenlapper til ingen nytte.. Jon. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 2 takter eller 4 takter ? Er det 4 takter det ikke nødvendig.. Men hvis det er 2 takter, så ta av sylinderen, hon opp sylinderen og sett i stempel som passer sylinder dimensjonene etter at du har honet. Hvis du har stramt budsjett, og sykkelen er enten 2 takt eller 4 takt, så bytter du bare stempelringer, enkelt og greit. Samtidig kan du rengjøre litt omkring, som feks vaske luftfilter, men ikke vask sylinderen på innsiden, da det ligger olje filt i porene på sylinderen. Lenke til kommentar
jondaeh Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Takker for svar! Det er en 4-takter ja. Tok av dekomp-ventilen, og da kunne jeg stå på kicken uten at motoren gikk rundt, før den seig ned. Skal prøve å få tatt en komp-test på den.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå