Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tretthetsbrudd i stempel på endunker?


jondaeh

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har en Honda XL600R fra 1984 som har gått 50000 km, uten stempelbytte. I vinter skal jeg ha ut motoren og bytte toppdekselpakning grunnet oljelekkasje. Lurer i den sammenheng på om jeg bør ta en overhaling på den? Fikk av en mc-forhandler råd om at jeg burde bytte stempelet selv om det ikke er dårlig kompresjon, da belastningen på sylinderen på en endunker er såpass høy, og det kan resultere i tretthetsbrudd i dette.

 

Jeg spurte en annen forhandler(som ikke var Honda-forhandler), om nettop dette, og fikk det motsatte svaret: at hvis sykkelen oppførte seg nohalig normalt, var det halt unødvendig å skru mer enn nødvendig.

 

Noen som har noen gode råd? Vil neppe risikere stempelhavari, da dette som regel har katastrofale følger! Men jeg vil heller ikke bruke tusenlapper til ingen nytte..;)

 

Jon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 takter eller 4 takter ?

 

Er det 4 takter det ikke nødvendig.. Men hvis det er 2 takter, så ta av sylinderen, hon opp sylinderen og sett i stempel som passer sylinder dimensjonene etter at du har honet.

 

Hvis du har stramt budsjett, og sykkelen er enten 2 takt eller 4 takt, så bytter du bare stempelringer, enkelt og greit. Samtidig kan du rengjøre litt omkring, som feks vaske luftfilter, men ikke vask sylinderen på innsiden, da det ligger olje filt i porene på sylinderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...