stiiig Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Jeg har fått i oppdrag å finne utstyr til musikkrommet på barneskolen der jeg jobber. Siterer mailen rektor sendte til noen "kyndige": "...til bruk i klasser med 20-25 elever i musikktimene. Et "anlegg som kan gjøre gode, tydelige opptak av elevenes musisering innen sang, komponering, og instrument spill. Og at det de lager, setter sammen skal kunne spilles av på en cd." Den "kyndige" anbefalte et anlegg bestående av pc, software, lydkort, mikser, og mikrofon . Sikkert en god anbefaling, men jeg tenker litt annerledes: 1: Budsjett (har ikke fått noen ramme for prisen, men jo billigere jo bedre. Siden jeg begynte i jobben har jeg hørt ganske mange ganger snakk om budsjettet og hvor mye de ikke har råd til(Forsterker, høytalere og cd spiller skal vi og ha...)) 2: Brukervennlighet (musikklæreren har ikke peiling, og ønsker seg nok enklest mulig løsning slik at hun kan fokusere på undervisningen og ikke på programvaren og alt dilldallet) 3: Krav til kvalitet (Som sagt er dette en barneskole. Ambisjonene er nok ikke så altfor høye med tanke på innspillingskvalitet. Tenker da ikke mikrofonen på et headset og en bærbar pc gjør susen, men at kravene ikke er like høye som disse kvalitetsgeekene som aldri blir tilfredsstillt.) Kan dere si om jeg går i noen feller med denne løsningen: Har fått tilbud om halv pris på et sony hjemmekinoanlegg. Har kostet 5000, får det til 2500. Trenger egentlig bare stereo og cdspiller, men får surround og dvd spiller som bonus (integrert). Noe skolen ikke har fra før. Er vel et digert hopp ifra en JVC Boomblaster? For opptakene tenker jeg en Edirol R09 vil gjøre susen. Først prøver vi og ser om de interne mikrofonene er gode nok, men vi er forberedt på at bedre mikrofoner må kjøpes inn. Tanken med en bærbar opptaker er også at den kan brukes på storsamlinger og andre prosjekter elevene driver med (intervjuer, rollespill, eller hva de kommer opp med). Pc med brenner finnes nede på lærerrommet, og skal takle enkel redigering av lydfilene. Kom med deres beste råd!! Skolen og jeg takker dere dere!! Edit: Leif Endret 18. november 2006 av stiiig Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 jeg er glad i min Boss! Den kan exportere direkte til wav eller aif filer via usb. Den har trommemaskin du kan legge egne samples i. Digge effekter. Men i mitt tilfelle det jeg liker best: Jeg kan ta den med på øving, spille inn noen spor, ta den med hjem, legge dem in i cubase, redigere legge til litt vster osv, ta den med tilbake til bandøvning og spille inn gitarsolo, osv osv. Du skjønner tegninga;) om dere vil høre et opptak gjort med den gå inn på Myspacen vår... Vokalen er mixet litt dårlig... og vi har brukt vokal mikker på alt, vi mikket opp gitarforsterkeren og trommene er mikket opp med vokalmikk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå