Erelend Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Kan noen forklare hva som skjer her? http://video.google.com/videoplay?docid=3900917557546969342 Og her http://video.google.com/videoplay?docid=-2103572733595127047 Tror jeg skjønte litt av den første... ufattelig stilig Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Det han gjør på den første er at han har et rør med masse hull øverst. Han kjører propan gjennom der og tenner på. Det sitter en høyttaler i den andre ennen av røret og så setter han på lyd, da ser du at det kommer mer flammer ut noe plasser enn andre. Det som skjer er at der lufta bli mer komprimert vil midre gass komme utenfor røret og der lufta ikke blir så mye komprimert vil det komme mer gass ut at røret. Der som skjer på den andre videoen er vel noe av det samme vil jeg tro. De sender en sinusbølge mot den plata der og etter frekvensen vil det samles mindre sukker eller salt der lufta komprimeres mest og mer der den ikke komprimeres. Men begge videoene er utrolig stlige. Er det noen som vet om dette kan være noe å fåreslå å gjøre i fysikken på skolen? Går andreåret og 1FY. Endret 18. november 2006 av PyroCX Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Veldig stilig!! Skulle ønske vi kunne gjort mere sånne eksperiement da jeg gikk på skolen. PyroCX har rett i sin forklaring at lufta komprimeres og dermed lager slike mønster. Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Film nr 1: Det som jeg lurer på er hvorfor beveger den ikke seg? At liksom høytaleren har akkurat en sinustopp akkurat først. Det lurer jeg på. Men det har vell med at lyden beveger seg bortover med ca 350m/s og da kommer alle disse spottene med høyest kurve akkurat der de skal være (synkron). Film nr 2: Fyfaen film nr 2 var stilig. At den skifter shape (form) så plutselig ved en viss frekvens (når han gikk fra lav frec 200 hz til ca 20 Khz). Og jo renere sinus som kom ut jo finere bilde Og jo høyere frekvens jo finere bilde. Det synes jeg var ganske så rart. Endret 18. november 2006 av narutofan Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Video 1: høyttaler fra den ene siden vil sende ut lydbølger mot den andre siden, som reflekterer lyd tilbake til høytaleren. Dersom fasen til sinusbølgen som har gått en runde rundt er den samme som den ble startet vil det oppstå - stående bølger -. Dette kan også vises hvis man hadde puttet pulver i et glassrør og montert en høyttaler i den ene enden. Når kondisjonen: nkL = 2pi --> lambda = nL der L er lengden til røret og n er et heltall (0,1,2,3....) og lambda er bølgelenden. Hvis dette er tilfredstilt vil man få noen plasser der det samler seg mye pulver og andre plasser ikke. Tilsvarende blir gassen blåst ut der det er lite støv. Der ser man mer flamme på videoen. Video 2 : Det virker som lyden blir generert gjennom et punkt i sentrum av platen. På grunn av platens geometri blir det dannet transversale bølger som brer seg utover i x og y-retning. Selve svingingene skjer i z-retning. Nesten som når en kaster en stein i vannet. Ringene brer utover, mens svingingene skjer i z-retning. Ved riktige bølgelengder vil det oppstå stående bølger, og nå kaller man dette -moder-. Det er kun i sentrum det er interessant og lett å regne ut. I kantene blir det kanteffekter på grunn av at platen er liten. Hadde platen vært uendelig stor i alle retninger vil man se mer kjente moder som vises i noen av bildene under. http://oldsite.vislab.usyd.edu.au/educatio...drey/node5.html Bildene er lavere ordens moder- altså for lavfrekvente lyd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Stilig! Hva trengs av utstyr for å utføre nr 2? Bare en metallplate, sukker, en høytaler under, og en sinusgenerator? Hvordan festes høytaleren til plata? Eller henger man bare plata opp i strikk og har høytaleren fritt under? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg tror det enkleste er følgende: Finn en tynn kobberplate/aluminiumplate. Man må prøve og feile litt for å finne den riktige platen. Den bestemmer modene. Altså hvilke frekvenser som danner resonans. Er platen for tykk kan den laveste moden tilsvare en alt for høy frekvens. Videre er det sikkert greit nok å borre et hull i sentrum av platen og feste en skrue til en solid jernstang. Denne jernstangen må man på en eller en annen måte feste til en fjær som kan svinge platen opp og ned. Utenpå jernstangen kan man kveile mange kveiler med tykke lakkerte kobbertråder (soloide). Hvis man har en signalgenerator og en forsterker som kan drive spolen (som vil trekke på platen med samme frekvens som signalgeneratoren). Ellers må man bare eksprimentere frem og se. hvetemel tror jeg fungerer. kanskje det går bra med vanlig sukker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå