Gå til innhold

Kvalitetstap ved capture?

Anbefalte innlegg

Når jeg bruker firewre for å capture video fra mitt miniDV kamera, skjer det noe med kvaliteten på filmen da?

For å være mer konkret:

Hvis jeg bruker firewire og legger inn en film på PC'n, og senere eksporterer den tilen ny miniDV kassett, vil begge kassettene da ha nøyaktig samme kvalitet, eller har noe skjedd i capture/eksport prosessen?

Jeg snakker ikke om vanlig kvalitetstap, som man opplevde ved kopiering av VHS, men om firewire/premiere gjør noe med videsignalet når den lager *.avi filene?

Filmen min skal brukes på tv, og de som skal redigere vil gjerne har DV kassetten og capture selv. Er det sånn at proff utstyr kan capture med mindre kompresjon enn vanlig hjemmeredigeringsutstyr, og at de derfor er avhengig av original DV forå oppnå best kvalitet?

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, nei og nei:)

Bare ta det med ro, det skjer ingen ting med kvaliteten om du f.eks. spiller over to minutter fra kameraet til PC'n, redigerer dette ned til 20 sek. og spiller det tilbake igjen. Det som derimot gjør noe med kvaliteten er om du i Premiere legger på effekter eller justerer bildet e.l.

Årsaken til at enkelte tv-stasjoner vil ha DV kan være de fleste ikke brukere DV til avvikling så de må konvertere den til noe annet. Det kjøres ofte direkte under innspilling/ capture. De slipper også bekymring med virus o.l. som man kan komme bort i ved digital levering (nett, dvd o.l)

Lenke til kommentar

OK, så det man legger inn på maskinen er 100% samme kvalitet som dersom man spiller DV kassetten av direkte på tv?

Jeg kan altså trygt sende en kopi av dv kassetten min til produsenten, og han har nøyaktig samme kvalitet som på originalkassetten....

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...