harpun Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Hei. Jeg har en laptop med en 80GB disk. Jeg ønsker å partisjonere denne i 2x20GB med NTFS (først på disken) og 40GB i en siste partisjon med FAT32. Men jeg får kun NTFS opp som valg dersom jeg velger at FAT32 partisjonen skal bruke resten av disken. Dersom jeg setter størrelsen til f.eks 32GB, gå får jeg ha den som FAT32. Noen som hvorfor jeg ikke får fylle ut resten av disken på min laptop med FAT32-partisjonen? Lenke til kommentar
Magnus Lie Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Fra Wikipedia.org (http://en.wikipedia.org/wiki/Fat32) Windows 2000 and Windows XP can read and write to FAT32 filesystems of any size, but the format program on these platforms can only create FAT32 filesystems up to 32 GB. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hvis du vil ha FAT32 partitioner større end 32GB med WinXP - da må du partitionere (evt fra en Win98 bootdisk) før du prøver å innstallere WinXP. Microsoft har utgitt en version/revision av DOS programmet "Fdisk" der takler store disker. Kan lastes ned på deres hjemmeside og kopieres over på en DOS-bootdisk/bootCD. PS. Jeg kjører selv med flere FAT32 partitioner på ca 60GB (på 120GB disker) med WinXP. Kimmer Endret 18. november 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Hvis du vil ha FAT32 partitioner større end 32GB med WinXP - da må du partitionere (evt fra en Win98 bootdisk) før du prøver å innstallere WinXP. Microsoft har utgitt en version/revision av DOS programmet "Fdisk" der takler store disker. Kan lastes ned på deres hjemmeside og kopieres over på en DOS-bootdisk/bootCD. PS. Jeg kjører selv med flere FAT32 partitioner på ca 60GB (på 120GB disker) med WinXP. Kimmer 7308854[/snapback] Fdisk er for partisjonering, og det er ikke partisjonering som er problemet. Det er derimot en 32 GB sperre i formatering. Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Hvis du vil ha FAT32 partitioner større end 32GB med WinXP - da må du partitionere (evt fra en Win98 bootdisk) før du prøver å innstallere WinXP. Microsoft har utgitt en version/revision av DOS programmet "Fdisk" der takler store disker. Kan lastes ned på deres hjemmeside og kopieres over på en DOS-bootdisk/bootCD. PS. Jeg kjører selv med flere FAT32 partitioner på ca 60GB (på 120GB disker) med WinXP. Kimmer 7308854[/snapback] Fdisk er for partisjonering, og det er ikke partisjonering som er problemet. Det er derimot en 32 GB sperre i formatering. 7308972[/snapback] Partisjoner disken med Fdisk som kimmer skrev og så format D:, E: eller hva du har av disker og så er vel problemet løst Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Fdisk er for partisjonering, og det er ikke partisjonering som er problemet.Det er derimot en 32 GB sperre i formatering. 7308972[/snapback] Jamen - da prøv du å lage en FAT32 partition > 32GB med et Win2K/XP formateringsprogram! (Trådstarter nevner ikke noget om at det er formatering som er problemet) @Trådstarter: Vær OBS på at man ikke kan lagre filer større end 2GB på FAT32 partitioner. (Man kan f.eks ikke lagre (pakke ut) en 4,5GB ISO fil på en FAT32 partition) Endret 18. november 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (Trådstarter nevner ikke noget om at det er formatereing som er problemet) 7309130[/snapback] Han gjør faktisk det. Du velger ikke NTFS eller FAT når du partisjonerer. jeg får kun NTFS opp som valg Det stemmer at problemet er å lage en FAT32 partisjon > 32 GB med XP sin Diskbehandling. Bruker man et annet program går det greitt. Lenke til kommentar
harpun Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (Trådstarter nevner ikke noget om at det er formatereing som er problemet) 7309130[/snapback] Det er jo i praksis formatteringen, eller opprettingen av filsystemet som er problemet. Jeg kan allokere >32 gig uten problemer. Men jeg tenkte ikke på det med filstørrelser >2GB. Så jeg tror jeg heller lager en mindre FAT32 (til dos ting), og lar resten være NTFS. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Partisjoner disken med Fdisk som kimmer skrev og så format D:, E: eller hva du har av disker og så er vel problemet løst 7309083[/snapback] Just for the record: det nytter ikke. XP lar deg ikke formatere FAT32 over 32 GB, heller ikke fra kommandolinje. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Last ned og bruk Gparted brenn ISOen og boot fra den , det er gratis og funker fint . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå