Inc Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Vel.. for de som kjenner til Sotra så vet de at prisene der ute og innover er over skyene enkelte steder. For ca 10 år siden kunne en fleske seg til feite "villaer"+ en klype salt på hjelteryggen for 1-2 mill. Idag får du nesten ikke annet enn myr og gamle naust til den samme pris og det er på holmer ute i havet hvor ingen kan bop Personlig bygget jeg selv huset mitt for 1.5 år siden til under halve kjøpesummen og fikk lånn til under 60% av lånetaksten, og da lånte jeg alt. pr.dags dato betaler leieboer husleien og varme i mitt gulv. Hurra for tømreryrket!! Her må det bare krakkes ivei for da skal jeg kose mei.. ja, ok, den var litt tør den på slutten. Endret 20. november 2006 av regga Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Det har min tante tenkt i 10 år. Det har ikke lønt seg noe videre. 7324538[/snapback] Det er dårlig timing. Mange eksperter er enige om at boligprisene i den vestlig verden går i en slags syklus. De viser til at nedgangen alltid vil komme, og det er svært ofte 20 år mellom hver gang. Det er nå 19 år siden det smalt så champisen spruta her hjemme i steinrøysa. Da er det nok greit å vente litt nå. Noe tanta de ikke skulle ha gjort for ti år siden. Jeg tror det er svært mange som ikke tåler en rente på 4,5%. For meg virker det som om folk tenker seg mer om hvor de skal fylle bensin enn når de går inn millionavtaler med bankene. Lenke til kommentar
patrolist Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Interessant og omfattende tema. En svært viktig ting å huske på ang. boligmarkedet er at de siste 100 år (!) har det bare vært ulønnsomt 5 % av tiden - rent økonomisk, å eie sin egen bolig. Med dette, og det at vi alle må ha tak over hodet, som utgangspunkt, er det ikke noe fasit på når det er bra eller mindre bra å bytte eller kjøpe bolig. Stedsbundenhet, familie, venner, trygghet i nærmiljøet og ren investering er grunner vi har til dette. Psykologien er ofte den utløsende årsaken til trendbrudd i oppgang eller nedgang. Vi begynner å tro at "nå er det nok", basert på den ene eller andre indikatoren. Så blir det færre som vurderer å kjøpe. Mens selgerene må underby hverandre. Nå har det vært motsatt en del år. For det er tilbud og etterspørsel som i prinsippet bestemmer. Disse to annonsene (tilfeldig plukket) illustrerer dette godt. 1: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...2&pos=3&tot=237 2: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...83&pos=6&tot=93 Det finnes mer ekstreme eksempler, men forskjellene skulle være åpenbare. På Flisa er det sikkert kjempeflott, men presset på boliger der er nok ikke å sammenligne med det i f.eks. Oslo. Hvorfor det er slik er greit forklart, MEN hvor er fallhøyden størst nå ? I et stadig mer "overopphetet marked" som vi stadig får høre om. Jeg er redd vi som mennesker ikke er sindig nok innrettet til å reagere rasjonellt om det inntreffer raske endringer i markedet. Vi vil nok prøve til et gitt punkt, men så gripes markeder av panikk. Rentene er stigende, økonomien er på høygir - ja, alt er bare velstand. Og hva har en lei tendens til å oppstå da (historisk) ? Et brudd. Ingenting tilsier det her i Norge, men som de "gode fjotter" vi er, så følger vi selvfølgelig resten. Blir det nedgang i USA/Europa forøvrig, så blir det slik her også. Noe annet er markedsaktørene (og da snakker jeg om de som har grepet om børs/eiendom/verdier) for svake til (ref. psykologi). For det er svaret på hvor storkapitalen til en hver tid arbeider, som bestemmer retningen. Er den på vei inn, stabilt inne i, eller på vei ut av aksjemarkedet ? I et scenario med kraftig kapitalflukt fra aksjemarkedet (krakk) vil det i all hovedsak være gull og kontante midler som vil kunne opprettholde/øke eksisterende verdier. Ingen vil investere i eiendom på dagens nivå ved sterk nedgang i aksjemarkedene. Det skjønner vi alle. Med det resultat at prisene på eiendom også faller. En stigende rente vil forsterke dette. Vi er i området rundt topp nå. Om det vil fortsette opp 1-2 år til er ikke gitt å spå. Muligheten er der, men muligheten for det motsatte er større. Vi kan selvsagt få en utflating, men markedet fungerer sjelden slik i praksis når noe har steget mye. Et "platå" med lav vekst over noe tid inntrer som regel etter større fall (historisk børs/eiendom). Ikke etter større oppgang. Eskalerende prisoppgang i "enden" av vekstkurven har også en lei tendens til å fremtvinge et fall. Vekstkurven har vært brattere i høst. Dersom du har tittet på de to eksemplene på finn.no, så er du kanskje med når jeg stiller følgende spm; Hvor er fallhøyden størst? Enkel matematikk viser at om prisene skulle rase 50 %, så faller leiligheten i Oslo tilsvarende prisen på huset på Flisa.... Og huset på Flisa blir nok aldri gratis for å si det slik. Svingningene i distriktene er dessuten (historisk) mindre enn i byene - på godt og vondt. En får ikke den samme oppgangen mange steder, men er skånet fra de store fallene. Hva forteller det at en kanskje bør gjøre nå da ? Selge leiligheten i Oslo og kjøpe huset på Flisa ? Eller satse på at det ikke er grådiget som får en til å tro at det vil stige videre ? Vel, det er i all hovedsak et verdivalg. Som jeg ikke vil gå inn på her. Endret 21. november 2006 av patrolist Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ser også at vi har vel satt en ny rekord ang. forbrukslån her i landet. (mulig jeg husker feil så ikke heng meg) Spørs hvor mye vil den totale lånebelastingen ramme den vanlige husholdningen når/hvis rentene stiger så mye som antydet? For mange vil summa summarium være den store kneiken. Man kan jo selge unna eiendeler(båt, hytta osv.) men på nedgående markeder kan fallhøyden fort bli stor... Lenke til kommentar
patrolist Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Dette er også med å underbygge utviklingen; http://www.dn.no/eiendom/article934788.ece Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Krakket er på vei, jeg observerte "det" i en rød VW Golf på E39, nordgående retning mot Stavanger. Men fra spøk til revolver. Jeg er enig i mye av det som blir sagt her. Hvis vi ser på hvor mange ganger bruttolønn som går med til et lite krypinn på 50-60 kvm i dag kontra 10-15 år siden så ser vi at det er noe som ikke stemmer (pust, lang setning). Jeg tror mye av grunnen til slike ville boligpriser vi nå ser har med lav rente og avdragsfrie lån. Jeg ser frem til 2008-2009 når mange av lånene med 5 års avdragsfrihet skal betales i sin helhet (renter+avdrag). Jeg kan garantere dere at det blir mange som går på en smell da. Husker en artikkel i DN for en uke eller to siden. Der hadde de tatt frem et av de første borettslagene med modellen - lavt innskudd, høy fellesgjeld og avdragsfrihet- Beboerene slet allerede nå, og det var kun pga. en renteøkning på ca 2 prosentpoeng. Avdragene skal etter planen begynne neste år, tror det var 6-9 leiligheter ute for salg nå og det sier vel sitt. Private borettsalg uten sikring er også en potensiell gjeldsbombe som venter på å detonere. Hva skjer når naboen ikke klarer å betale "leien" sin? Jo, da går den over på deg. Blir spennende med månedstallene den 1 Desember, jeg tror kanskje vi får se en liten nedgang. *Håpe, håpe* Hilsen krakknisse med penger på bok =) Edit: masse skrivefeil her. Beklager, men nå skriker senga etter oppmerksomhet. Endret 23. november 2006 av EskimoBob Lenke til kommentar
magicus Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det har min tante tenkt i 10 år. Det har ikke lønt seg noe videre. 7324538[/snapback] Det er dårlig timing. Mange eksperter er enige om at boligprisene i den vestlig verden går i en slags syklus. De viser til at nedgangen alltid vil komme, og det er svært ofte 20 år mellom hver gang. Det er nå 19 år siden det smalt så champisen spruta her hjemme i steinrøysa. Da er det nok greit å vente litt nå. Noe tanta de ikke skulle ha gjort for ti år siden. 7325376[/snapback] Kilde®? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Spørs da hvor mye ligger akkumulert i systemet og når effekten vil slå ut? http://e24.no/makro-og-politikk/article1543262.ece Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Blir spennende å se, sannsynligvis vil det jo skje noe. Om det blir ett totalt krakk i markedet vet man jo ikke. Kan jo bli ett "mindre prisfall" men, alle tidligere vekstkurver viser jo at alt når en topp, så går det ned før det begynner å stige igjen. Dette gjelder aksjemarked, oljemarked, råvarepriser osv. osv. Jeg har stor tro på at det kommer en "korreksjon" i boligmarkedet innen ett par år. Hvor drastisk den kommer til å bli kan variere. Det jeg merker meg er at det er en god del yngre folk (18-20) som kjøper leiligheter med "relativt" lavt innskudd men, med høy fellesgjeld. Som ikke helt skjønner det at det måndtlige beløpet kommer til å bli rimelig høyt hvis rentenivået stiger til (la oss ta litt i) 10% Har blandt annet snakket med kjenninger av meg som har kjøpt leilighet til 600K med 1mill i fellesgjeld (greit nok, fast jobb 1 inntekt 300K i året) Dette går jo greit, med 10% renter på 1,6mill, så må du jo "bare" ut med 13333.- pr. mnd i renter. Hvis du da har ca 16K etter skatt pr. mnd så har du jo "fantastiske" 2700.- å leve på i måneden. Blir vel det jeg liker å kalle "stusselig" Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Dette går jo greit, med 10% renter på 1,6mill, så må du jo "bare" ut med 13333.- pr. mnd i renter. Hvis du da har ca 16K etter skatt pr. mnd så har du jo "fantastiske" 2700.- å leve på i måneden. Blir vel det jeg liker å kalle "stusselig" 7359360[/snapback] - 28% skattefradrag av rentene... Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hehe, det gir deg ikke akkurat fantastisk mye mer i måneden.. Så det går greit. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det gir deg faktisk veldig mye mer i måneden, 3733 kr. Har du 2700 kr å leve på så er 3733 kr veldig mye. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 http://www.dn.no/eiendom/bolig/article9389...l=article_image Da gjennstår det å se om disse spådommene blir virkelige. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 For min del kan det gjerne holde seg en stund til, for da har man muligheten til kanskje å gjøre et kupp når prisene raser og folk selger. Men jeg skal ærlig talt innrømme at jeg blir nervøs når jeg ser slektninger som kjøper hus og greier i disse dager, fremfor å leie en stund til. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 - Den som ser på kurvene for de norske boligprisene, må være blind for ikke å reflektere over om det eksisterer en boligboble i dag, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities til Dagens Næringsliv http://www.nettavisen.no/eiendom/article816733.ece Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Jeg har tenkt å vente minst et halvt år til jeg kjøper bolig. Det som er skremmende er at forskjellen mellom å kjøpe på topp og etter et krakk er himmelhøy, det kan ha følger for økonomien din resten av livet. Ser at makroøkonomer spår en avmatning eller moderat fall i løpet av nærmeste fremtid. Alle indikatorer peker mot dette, og som skolert innen makroøkonomi selv så ser jeg faren for det samme. Prisveksten kan ikke fortsette med samme tempo stort lengre. Blant de som har kjøpt med (for) høy fellesgjeld og avdragsfrihet kan man kanskje forvente et ras med et scenario der rentenivået er på 7-8% i 2010. Forhold som kan hindre fall i boligprisene er omlegging av forbruksmønster blant befolkningen som helhet, sterk lønnsvekst, moderat renteøkning og disse forholdene avhenger igjen av en hel rekke variabler. Det er mange som ikke tror på disse spådommene, men det er alltid slik at de som spår at boblen sprekker blir upopulære. Alle liker en boble på vei opp, men ingen ønsker at den skal sprekke. Særlig de som har kjøpt bolig vil uansett motpartens logiske argumentasjon forsvare sitt valg. En av årsakene til at sentralbanken i sin rentesetting ikke eksplisitt tar hensyn til prisveksten i boligmarkedet eller råvaremarkeder etc, er at det pr. definisjon er umulig å forutse en boble. Dersom en boble kunne forutses, hadde det ikke vært en boble. Endret 28. november 2006 av cybirg Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Et halvt år er neppe nok, prisene kommer bare til å bli høyere i løpet av den tiden. For at det skal få drastiske utfall trenger man både mye høyere rente og mye høyere arbeidsledighet. Det er ikke sammenliknbart med et fall i aksjepriser (der prisene virkelig kan rase), siden ikke det er slik at alle plutselig vil selge boligen sin når prisene begynner å falle. Folk må fortsatt ha et sted å bo. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 At et halvt år ikke er nok er jeg helt klar over, men minst et halvt år pga jeg har planlagt å bo et sted i et halvt år Boliger kan ikke falle så fort som aksjer pga, som du sier omsetningshastigheten og typen formuesobjekt, men de som allerede ligger ute, der selger allerede har kjøpt ny eiendom, vil kunne synke nokså raskt. I tillegg har man boligspekulanter og boligprosjekt som er ferdige. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 En av tre har lån til pipa. http://www.nettavisen.no/eiendom/article818435.ece http://www.bt.no/na24/article319692.ece Lenke til kommentar
Fantasy6 Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Stadig nedgang i de danske boligprisene: Link Samtidig så virker det som om det er på grensen til nedgang i den amerikanske økonomien: Link Jeg ser ikke bort ifra at vi i løpet av 2007 vil oppleve et aldri så lite boligkrakk her i landet også, eller hvertfall begynnelsen på ett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå