Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nå kommer cracket!

tom watt

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke lenge før cracket kommer, og bra er det. Da kan vi endelig få slutt på galskapen som herjer i de større byene i Norge.

Min analyse bygger på at boligmarkedet i USA har fått seg en smell, og som med det meste i den økonomiske sektor vil dette få ringvirkninger over hele den vestlig verden. Boligprisene har gått ned med rundt 10% på under en mnd, og byggeaktiviteten har derfor blitt lavere enn den har vært på 6 år.

Folk som har "kjøpt" seg kåk med lavt innskudd, og skyhøy fellesgjeld kan jo bare slå seg konkurs med en gang. Om 10 år blir man ikke kvitt den kåken om man git den bort en gang.

Selv gleder jeg meg, rett og slett fordi at jeg føler at jeg har blitt utestengt fra boligmarkedet av sinnsyke meglere, gale kjøpere, enda galere banker, designkjøkken og prisgaranti. Nå blir det min tur.

("Nå" er i denne sammenhengen 1-2 år)

Endret av tom watt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det blir din tur avhenger jo av hvilken type bolig du skal kjøpe, hvor den ligger og ikke minst prisklasse. Som du selv nevner vil jo f.eks leiligheter med lavtinnskudd bli lite verdt med høy rente og deretter høy leie.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det var en kjapp analyse av markedet... Litt for kjapp spør du meg. Slik det er nå vil nok prisene fortsette å stige fremover en stund til, for så å få en mer moderat vekst etter hvert. Boligprisene i Norge er ikke spesielt høye hvis vi sammeligner oss med andre industriland. Dette er selvsagt ett kompliset regnestykke, men sett ut ifra nordmenns gjennomsnittslønn ligger vi fortsatt ett stykke bak de virklig dyre landene.

Enkelte har de siste måndene snakket om renter på opp mot 9%, men dette er ett veldig lite sannsynlig senario. Bare se hva bankene lar deg binde rentene på idag. For 5 år ligger det på +/- 5,30% mens 10 år er +/- 0,05% dyrere. Bankene er selvsagt ikke interessert i å tape penger, og har derfor marginer så det for kundene ikke lønner seg rent økonomisk å binde renta. Bankene kan selvsagt bomme, men de har gjort grundige analyser før de setter fastrentenivået.

Når det gjelder å tåle renteøkningene, så er det stort sett ikke så dystert som at halve Norge går konkurs med renteøkning på 2-3%. Blir det over 5% økning kan jeg være enig.

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Når det gjelder å tåle renteøkningene, så er det stort sett ikke så dystert som at halve Norge går konkurs med renteøkning på 2-3%. Blir det over 5% økning kan jeg være enig.

7309700[/snapback]

Konkurs er vel å overdrive litt men mange må selge på fallende markeder som igjen vil forstarke fallpotensialet i boligprisene. De som har kapital og kan sitte på gjerdet vil/kan gjøre "gode" kjøp. Dette har vi sett før så det så..

Lenke til kommentar

7309700[/snapback]

Du har kanskje rett i din analyse, men du glemmer en ting. Med en renteøkning på 2-3% vil nok mange fortsatt klare å betjene lånet. Men ikke stort mer. Folk vil bruke en mye større del av sin inntekt på å betjene lånet, og desto mindre andel vil gå til annet forbruk. Det vil føre til nedgang i andre sektorer i den norske økonomien, noe som videre vil føre til økt rente.

Folk som i dag har evne til å spare burde bli belønnet mer. I dag straffes vi.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det kommer noe crack i Norge som vil føre til at boligprisene reduseres. Det som heller skjer er at prisveksten stagnerer og at prisene stabiliserer seg på det nivået de ligger på per i dag.

(Har tjent noen hundretusen på litt over 1 år på min leilighet)

Lenke til kommentar

Først og fremst: Crack er narkotika. Det heter KRAKK: boligkrakk, det store aksjekrakket i 1929 osv

Så til saken. Jeg tror ikke på noe stort krakk i det norske boligmarkedet ennå. USA har et helt annet økonomisk klima å forholde seg til enn Norge og på verdensbasis så er økonomien temmelig stabil.

Lenke til kommentar
Sol79: Kjøpte du en leilighet, og solgte den etter litt over et år med noen hundre tusen i fortjeneste?

7315296[/snapback]

Ikke noe uvanlig i det. Selv sitter jeg på en leilighet som har økt 600' på to år. Dette vet jeg da naboleiligheten som er identisk nylig ble solgt for dette. Har vel investert ca 100' ekstra, så da er fortjenesten ca 500'. Kjøpt for 990' og solgt for 1.600' Dette er nok en god handel, men når man kjøper prosjekterte leiligheter kan man gjøre gode kjøp.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig det, nei. Poenget mitt er at man har ikke tjent penger før man har solgt kåken. Og når man selger, man gjerne kjøpe et nytt sted å bo. Med mindre man flytter ut av byen, må man kjøpe en lelighet som har økt like mye i verdi på like lang tid.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke på noe stort krakk i det norske boligmarkedet ennå. USA har et helt annet økonomisk klima å forholde seg til enn Norge og på verdensbasis så er økonomien temmelig stabil.

7315531[/snapback]

For første gang på mange år, opplever man at prisene på leiligheter i København synker. København er det største pressområdet i Skandinavia, og det er naturlig at en forandring i boligmarkedet vil oppleves på et slikt sted først.

Eller har Danmark et annet økonomisk klima også?

Lenke til kommentar
Sol79: Kjøpte du en leilighet, og solgte den etter litt over et år med noen hundre tusen i fortjeneste?

7315296[/snapback]

Det stemmer det ja. Skal man inn på samme marked, så går jo vinninga opp i spinninga, men reelt sett så sitter man på en del EK, og får følgelig gunstigere lånevilkår i banken.

Jeg skal ikke inn på samme marked, og har tjent ca 400 000 på min leilighet.

Lenke til kommentar
Jeg lever hvertfall i den tro at jeg kan gjøre det godt i å heller leie bosted i noen år til, for så å slå til når "raset" kommer. Slikt det er nå så er jo prisene hvertfall i mitt hode helt sinnsyke.

Det har min tante tenkt i 10 år. Det har ikke lønt seg noe videre.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...