jvc1986 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Tok dette i fjor sommer nær Jølster. Tatt med D70 18-70mm med IR filter, deretter konvertert til S/H i PS vha kanalmikser, litt beskjært og en kjapp retusj av en benk nederst i høyre hjørne. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Meget kult med ir-effekten i bildet, men kan se litt ut som om det er litt overeksponert?! Synes gresset så litt utbrent ut (kan være skjermen min). Har du lyst å fortelle litt om hvilket filter du har brukt og ellers litt om hvordan det er å fotografere ir-lys med digital (lukkertid og slikt)? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Du har rett, gresset er utbrent (raw filen ligger hjemme, så fikk ikke fikset det helt) Filteret er et Hoya Hoya IR filter. Det er ikke lett å ta bilder med det, for man ser jo ingenting gjennom søkeren, men kamera klarer å måle lyset uten store problemer, så auto funker greit nok, eller så prøver jeg bare med litt forskjellige lukkertider. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hva gjør et IR-filter? Lenke til kommentar
joostein Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Etter som jeg har forstått så blokkerer det ut nesten alt lys fra det synlige spekteret og slipper inn lys fra IR-spekteret. Nå har de fleste digitalkameraer et filter på bildebrikken som skal fjerne lys fra IR-spekteret (da det kan få bilder til å virke "hazy"), disse filtrene er ikke så effektive på D70 og noen eldre Nikon kameraer, ergo er de kameraene gode å fange IR-lys med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå