Gå til innhold

TV-kort til "nettverks-TV"

amundsf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt usikker på hva man skal kalle det, men har TV via fiber/ bredbåndsnettverk her jeg bor. Fra LOS. TV signalene fåes altså via TP kabel...

Jeg kan selvsagt bare benytte meg av et vanlig TV-kort og composite. Men det er ikke optimalt - ettersom dekoderen da også må stilles inn...

Så: Finnes det noen TV-kort som takler slike signaler? Altså som man ville brukt f.eks. denne hvis man har kabel-TV/ parabol-TV (husker ikke hvilken av de -T var).

Eventuelt, finnes det noen Dreambox etc. som takler slike signaler?

Håper på hjelp....

- Amund

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette såkalt "Trippel-Play", det samme som bl.a. Lyse og NTE bruker? I såfall er det ikke så enkelt som det ser ut til fordi signalet inn til huset må gjennom dekoderen du sikkert har. Vet ikke om du kan ta ut tv-signalet via TP på den, i tilfelle mener jeg å huske det er h.264 codec som brukes.

Om du får tv ut via TP kan du jo forsøke med VLC e.l.

Lenke til kommentar
Er ikke dette såkalt "Trippel-Play", det samme som bl.a. Lyse og NTE bruker?

Har egentlig ikke peilig :hmm: Men det er iVisjon som leverer tilbudet i alle fall.

Vet ikke om du kan ta ut tv-signalet via TP på den

Er nok desverre bare inn i dekoderen som signalene kommer i TP. Ut går det kun via SCART/ composite/ S-video...

Eneste er at det er en USB kontakt der. Men det vil jeg vel bare tro er til for oppgradering eller noe sånt noe?

Noen som har noen erfaring med slikt system? Trenger HJELP...!

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Det fins sannsynligvis ikke pc-basert mottaker for det...

DVB-C = Kabeltv

DVB-S = parabol

DVB-T = Bakkenett

Det er noe som heter DVB-IP som er DVB signaler modulert over IP nettverk. Men vet ikke om det er dette LOS bruker, og vet ikke om det fins pc-basert utstyr for det.

Det er sannsynligvis ikke så enkelt som å åpne en strøm i VLC.

-C-

Lenke til kommentar
Det er noe som heter DVB-IP som er DVB signaler modulert over IP nettverk. Men vet ikke om det er dette LOS bruker, og vet ikke om det fins pc-basert utstyr for det.

7321647[/snapback]

Så oppsummert så er egentlig rett og slett teknologien med å sende TV signal via "PC-nettverk" for fersk for PC? :tease: hehe

Altså at ting ikke har blitt utvikla enda... Det blir de vel sikkert før eller senere, men da er vel jeg ferdig med studietida og ute av det bygget her for lengst... ;)

EDIT: Post nr. 200. Tjohoo :!:

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke da det stort sett er PC-baserte systemer som koder strømmen. Du finner mye info på store G (søk etter IP encoder). Utfordringen m.h.t kabelselskaper er at de sender flere kanaler på kabel, da må du vel ha en dekoder for å plukke ut riktig kanal. BTW, har du grafikk-kort med video inn tar du jo opp med det.

Lenke til kommentar
BTW, har du grafikk-kort med video inn tar du jo opp med det.

7343161[/snapback]

Men da må jeg stille kanalen på dekoderen i tillegg til å programmere opptak på PCen. Det er det som er hele poenget - å slippe det...

Slik at man klarer seg med å enten kun programmere dekoderen (f.eks. ved hjelp av en dreambox) eller kun programmere TV-kortet (f.eks. ved et slikt kort hvis man hadde hatt vanlig kabel TV...).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det ingen tillegskort som har scart inn/utgang?

Jeg har og Lyse fiber og har tenkt endel på pc i stua, men beste kilde ut fra decoderen er jo Scart, og jeg har ikke sett skjermkort med det. Hmm, på de der Coop pc var det scart inngang...

7408535[/snapback]

Akuratt det er vel ikke noe problem? Er jo bare å kjøpe en slik det. (Eller helst en med bedre kvalitet...)

Problemet består da bare i at om du skal programmere et opptak må BÅDE dekoder OG tv-kort programmeres. Noe som er uaktuelt for meg.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Akuratt det er vel ikke noe problem? Er jo bare å kjøpe en slik det. (Eller helst en med bedre kvalitet...)

Tror ikke det vil funke...

Jeg tenker at problemet mitt er:

Lydløs pc i stua skal kobles opp mot prosjektor og vanlig tv (snart Lcd:-)

Lysedekoderen har scart og kompositt ut (s-video virker ikke)

Hvordan skal jeg klare å koble Lyse dekoderen til pc`en som skal gi bilde til pj og tv?

Kompositt er uaktuelt!

Endret av Gunder1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...