Gå til innhold

Hvordan dele musikkbiblioteket?

JFTech

Anbefalte innlegg

Har en gammel P3 667MHz 512MB RAM ca 450GB som jeg kjører Debian på.

Planen var å kjøre den som musikkserver. Cd'ene er rippet over i wav format.

Regner med at serveren er kraftig nok til å dele dette til mine tre pc'er. Bruker bare en om gangen. htpc, stasjonær og laptop. Regner med at serveren er kraftig nok til dette.

Det jeg lurer på er hva som er beste måten å dele dette på? Samba? Tenkte å redigere/spille filene fra mediamonkey.

Edit: Kan jeg bruke serveren til noe mer? Hva da feks?

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør forøvrig vurdere FLAC framfor Waw (flac er også lossless), tar "litt" mindre plass...

7316508[/snapback]

jinzora er absolutt ikke det jeg leter etter. Kjører en debian filserver.

Hva er beste måte å dele disse filene på? Gjennom samba?

Bruker itunes på laptopen og mediamonkey på den stasjonære.

Flac går dårlig sammen med ipoden :cry:

Lenke til kommentar

Apple lossless da kansje? eller er det et stygt, sært, proprietært format som spiser filer til frokost og babyer til middag?

Forøvrig: Den maskina takler *langt* mer enn en maskin. Kommer jo selvsagt noe ann på hvaslags disker og hva klientene har tenkt til å gjøre, men...

Dersom du kjører windows på klientene er samba den klart beste muligheten.

Lenke til kommentar
Apple lossless da kansje? eller er det et stygt, sært, proprietært format som spiser filer til frokost og babyer til middag?

Forøvrig: Den maskina takler *langt* mer enn en maskin. Kommer jo selvsagt noe ann på hvaslags disker og hva klientene har tenkt til å gjøre, men...

Dersom du kjører windows på klientene er samba den klart beste muligheten.

7318547[/snapback]

Apple lossless :ph34r:

Egentlig er det jo ipoden som er problemet. (med tanke på filformater).

Bruker MediaMonkey til å synkronisere ipoden.

Serveren er i prinsippet en filserver bare den inneholder musikk :)

Så samba fungerer greit til dette? blir jo en del nettaktivitet. Har 4-500 album i wav.

Endret av JFTech
Lenke til kommentar

Hvis du bruker mediamonkey så har da vel den en funksjon som kalles "transcode on transfer" eller noe sånt? Dvs. at hver gang du synker ipoden med musikken den vil ha vil den automagisk bli konvertert fra wav/flac/mp3 whatever til et egnet format... F.eks. 96kbit AAC.. Er ganske genialt...

Mulig funksjonen kun fins i betalversjonen av mediamonkey.

-C-

Lenke til kommentar
Hvis du bruker mediamonkey så har da vel den en funksjon som kalles "transcode on transfer" eller noe sånt? Dvs. at hver gang du synker ipoden med musikken den vil ha vil den automagisk bli konvertert fra wav/flac/mp3 whatever til et egnet format... F.eks. 96kbit AAC.. Er ganske genialt...

Mulig funksjonen kun fins i betalversjonen av mediamonkey.

-C-

7321805[/snapback]

transcode on transfer til aac? dette må sjekkes opp.

Edit: :D:D:dribble:

Endret av JFTech
Lenke til kommentar
Nei, jeg vet ikke jeg. Har bare sett endel album som er pakka i flac format og de er veldig mye større enn om de er pakka i Mp3 eller Wav.

7323009[/snapback]

MP3 og WAV er litt forskjellige ting da.

MP3 = lossy komprimering

FLAC = lossless komprimering

WAV = ingen komprimering

Unntaket er sånne jalla M$ .WAV filer som benytter andre codecs (f.eks MP3) inni container-formatet, men ingen med vettet i behold koder til slikt uansett, for da lager man heller en ren mp3-fil som selvsagt har langt bredere støtte :p

Ekte Wav(e) filer har ikke komprimering, og tar opp like mye plass som musikken på en vanlig CD, dvs. opp mot 650MB for et album.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Nei, jeg vet ikke jeg. Har bare sett endel album som er pakka i flac format og de er veldig mye større enn om de er pakka i Mp3 eller Wav.

7323009[/snapback]

Kanskje du i fremtiden kan gjøre litt research før du plumper ut med slike uttalelser, da... Wikipedia er alltid et bra sted å starte.
Lenke til kommentar

Ang. "transcode on transfer" - i LUFS (linux userspace file system) har du en "transcode-filsystem". Det betyr i praksis at du kan ha musikken lagret som whatever, og få tilgang til dem som det, eller du kan gå inn i en mappe, hvor du har akkurat de samme filene. Trikset er at dersom du forsøker å lese en fil i denne mappen, så transcodes det automatisk, i bakgrunnen...

Mao. kan du lagre i flac, og hente (for spilling på pc) i dette formatet, eller du kan gå inn i en annen mappe, og hente ut filene i f.eks. mp3 (mer enn bra nok for bærbare saker). Tar selvsagt litt tid, mtp. specsene til maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...