Gå til innhold

Rett på lønn


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Det JEG kjenner til fra rimelig store bedriften (Aksjeselskap), de bruker prøvetid på 2 uker om jeg ikke tar feil.

 

Grunnen er å se om arbeideren passer inn i jobben. Ikke bare faglig, men på et sosialt nivå. Det er ikke et lovbrudd, det er helt lovlig.

 

Da kan du jo nesten vri det til at utplassering uten lønn er lovbrudd.

 

Det er vel ikke helt stabilt å gjøre det som det kiosk eksemplet. Men om man har en mulighet til fast ansettelse, så er det vel fult lovlig etter min tolking. Altså, den ene bedriften sier til de som ikke er villig til å gjennomføre en prøveperiode at de har mange andre kandidater til jobben som er villig til dette. Noe som er sant.

 

Nå snakker faktisk trådstarter om en liten uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har stor forståelse for at du er ekspert på dette temaet, men kunne du kanskje redegjort noe nærmere for det lovgrunnlaget du henviser til?

 

I mellomtiden benytter jeg annledningen til å påpeke at selv om en bedrift er aksjeselskap er dette ikke noe garanti for att det er en stor bedrift eller at det er en seriøs bedrift.

 

For moro skyld tar jeg med dette utsagnet fra arbeidstilsynet: "

 

Opplæring

 

Når du begynner i ny jobb, skal du ha skikkelig opplæring. Det gjelder både opplæring i hvordan selve arbeidet skal gjøres og hvilke spesielle regler du må følge på grunn av sikkerheten. Å lære deg opp til å mestre jobben hører med til arbeidsgiverens plikter. Dermed er det en del av den vanlige arbeidstiden, og du skal ha lønn for den tiden opplæringen pågår. "

Link

 

Men regner med at du kommer med noen lovhenvisninger som tar knekken på dette.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke lovverke på dette.

 

Men det jeg veit er at det er stilt spørmål ved denne type rekrutering. Å det er tolket som lovlig. Det kan jeg garantere. Så får det være opp til hver enkel person om hva de selv finner seg i.

 

Jeg er ikke for ordningen, selv om den er god for en populær bransje. Det er en grunn til at bedriften jeg tenker på er godt omtalt i media som en av norges beste verksted.

 

Å det er faktisk en grunn at de kunn vil ha folk som passer til miljøet. Selve opplæringen klarer 99% uten problem.

Lenke til kommentar

Att det er mulig å være så påståelig på noe man åpenbart ikke har greie på forundrer meg, og selv om du har blitt lurt noen ganger, så er det altså ikke mere lovlig av den grunn.

 

Og det er bare å konstatere som du selv sier; du kjenner ikke loven og har ikke greie på det du prater om!

 

I ditt tilfelle burde du bruke tid på å skaffe faktagrunnlag om det du uttaler deg om, fremfor å fare med tøv.

 

Når du begynner å dra inn dette med arbeidsavtale er det bare å henvise til arbeidsmiljølovens § 14.5 som sier dette:

 

14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

 

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

 

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

(3) I arbeidsforhold med kortere varighet enn en måned eller ved utleie av arbeidskraft, skal det umiddelbart inngås skriftlig arbeidsavtale.

 

 

Men det er altså ikke noe som tilsier att om bedriften velger å bryte loven ved å unnlate å skrive kontrakt kan den også unnlate å betale ut lønn.

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle burde du bruke tid på å skaffe faktagrunnlag om det du uttaler deg om, fremfor å fare med tøv.

7400659[/snapback]

Du må jo være helt teit.

 

Når jeg spør LO om reglene rundt dette. Får beskjed om at man ikke har rett på lønn, så motsier du det ? Altså, jeg har ikke studert lovverk på dette rundt lønn for annet enn når det gjelder lærlinger. Som heller ikke har KRAV på lønn. Det kan stå i arbeidsavtalen at det er ulønna. Så jeg fatter ikke hvorfor du driver diskusjonen videre når svare er gitt for årevis unna.

 

DET er tøv :)

Lenke til kommentar

Takker for komplimentet, og det er ikke min intensjon å drive denne diskusjonen videre. Strengt talt kommer vel heller ikke diskusjonen videre før du gjør hjemmeleksa di, og da er det heller ikke noe mer å diskutere.

 

Når du henviser til LO har du nok ikke skjønt svaret du har fått, eller du har spurt om noe annet. Ingen ved sine fulle fem i LO har hevdet att du ikke har krav på lønn under opplæring på generelt grunnlag.

 

LO kjører hvert år en sommerpatrulje der man over hele landet oppsøker ett tusentals bedrifter for å treffe særlig ungdom i sommerjobb for å innformere om rettigheter og plikter i arbeidslivet. To av punktene man da har særlig fokus på er att man skal ha en skriftelig arbeidskontrakt, og att man har krav på opplæring.

 

På LOs hjemmeside finner du bl.a. dette:

 

Har jeg krav på lønn under opplæring?

 

Når du blir ansatt ved en virksomhet har du krav på å bli lært opp innenfor viktige bestemmelser om helse, miljø og sikkerhet. Dette innebærer også at du har krav på opplæring i hvordan arbeidet skal utføres. Dette er arbeidsgiver forpliktet til gjennom arbeidsmiljøloven, og opplæringen skal derfor være lønnet. Dersom opplæringen skjer utenfor arbeidstiden, skal du i tillegg ha overtidsbetalt når dette innebærer at antall timer ordinær arbeidstid og opplæring, overstiger arbeidsmiljølovens bestemmelser om daglig eller ukentlig arbeidstid.

 

Link

 

Du kan også besøke LOs sommerpatrulje på denne siden: LO ungdom , om du der går inn på " dine rettigheter" så vil du også få innformasjon som burde være nyttig for deg.

 

 

Når det gjelder lønn til lærlinger så er det flere forhold som regulerer dette, men kort fortalt kan man si att også lærlinger har krav på lønn, men i arbeidsmiljøloven er ikke størrelsen på lønnen bestemt.

 

I bedrifter som har en tariffavtale så vil lønnen fremgå av denne, i bedrifter som ikke har en tariffavtale blir dette en forhandlinssak. Det er ikke noe bestemt minimumslønn, men du skal ha lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...