Gå til innhold

Rett på lønn


IcedInsanity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MEN!  Dersom du ikke fortsatte etter prøvetiden er det ikke sikkert at du har krav på lønn, det er avhengig av hvilken avtale du inngikk med arbeidsgiveren.

Har vanskelig for å tro at det kan være lov med en slik avtale. Dersom man har problemer med at ikke arbeidsgiver vil betale ut lønnen kan det være lurt å spørre LO. De skylder deg ikke noe hvis ikke du er medlem, men om man spør høflig kan det hende de hjelper en ungdom i nød likevel. Mange av dem som jobber der brenner ganske sterkt for saken.

Lenke til kommentar

Er nok desverre litt urealistisk å tro at LO skal gripe inn for at en uorganisert(?) ungdom skal få betalt for en uke prøvetid for en jobb han tydeligvis ikke fikk.. men for all del, månen er jo som kjent lagd av ost :)

 

Hvorfor fikk du ikke fortsette ut over prøvetiden? Vet at du har krav på betaling for opplæring, men i prøvetid tror jeg det er andre bestemmelser. Så dersom du ikke har noe skriftlig så tror jeg desverre du stiller svakt, hvis ikke arbeidsgiver er villig til å betale lønn da..

Endret av starks
Lenke til kommentar

I jobben min har jeg vært inne på dette med prøveperioder. Der kjente bedrifter rekruterer folk som kunn er villig til en ulønna periode i bedriften, de som ikke har interesse for dette, har heller ingen stor interesse for jobben. Sånn ser de på saken. Jeg støtter dem fullt opp.

 

De får også valgt ut den arbeideren som de mener passer best inn i bedriften i sin helhet og ikke bare faglig og praktisk sett.

 

Det finnes forresten ingen minstelønn i Norge. Det er mer om hva du finner deg i.

Lenke til kommentar
Neppe: Joda, det er ett minstelønnskrav i Norge.

7321569[/snapback]

Du får ringe til LO å høre om det.

 

LO kontoret er ikke mange kontor unna meg, og bekrefter at det IKKE finnes krav for minstelønn i Norge.

 

Kanskje har man krav om man er organisert fagarbeider, på å få fagarbeider lønn. Dette har jeg ikke satt meg borti.

Lenke til kommentar
Jeg kan svare enkelt å greit.

 

Du har IKKE rett på noe som helst, om ikke annet er avtalt ved form av en avtale som er muntlig eller skriftlig, så lenge den kan bekreftes.

7322290[/snapback]

Enkelt og greit var det, men jeg tviler på om du hadde nådd frem med det synet i en rettsak. Man bør selvsagt sette seg inn i vilkårene før man begynner i jobben, men vitsen med å jobbe er å tjene penger, så om ikke arbeidsgiver gir uttrykkelig beskjed om noe annet, er det nokså selvsagt at man skal ha lønn. Hvor mye man har krav på er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man har krav på lønn under opplæring og denne lønnen skal fremgå av arbeidskontrakten. Selv om man slutter under prøvetiden så har man selvfølgelig krav på betalt for tiden man har vært der. Forutsetter da at også arbeidstageren har overholdt sin del av arbeidsavtalen bl.a. punktet om oppsigelsestid.

 

Det er også riktig at det ikke eksisterer noen minimuslønn i Norge, dog med untak av noen bransjer og områder der enkelte deler av tariffavtale er alminneliggjort. Det gjør at på uorganiserte bedrifter uten tariffavtale er det ingen ting i veien for å betale 1 krone timen.

Lenke til kommentar
Man har krav på lønn under opplæring og denne lønnen skal fremgå av arbeidskontrakten.

7392067[/snapback]

Man har krav, så fram til at det faktisk er avtalt.

 

Arbeidsgiver trenger ikke å love deg noe lønn. Jeg er redd for å komme med eksempler siden det kan sees i sammeneng med ting så. Men jeg kjenner til bedriften, som utfører prøveperioder uten lønn. Det er ganske normalt faktisk.

Lenke til kommentar

Blandt "seriøse" bedrifter er det ikke vanlig med prøveperiode uten lønn, men det er klart det er noen som prøver å utnytte folk og det er noen som gidder å være nyttige idioter for sleipe arbeidsgivere.

 

Men selv om det er noen som gjør det, så er det altså ikke lovlig av den grunn.

 

Og havner man hos en slik arbeidsgiver er det grunn til å være oppmerksom, de har en tendens til å ikke ha orden på sykepenger, overtidsbetalt eller hvor skattepenger skal....

Lenke til kommentar

Hva som er seriøst er jo selvfølgelig ett definisjons spørsmål, men for en ny arbeidstager kan det da ikke virke særlig seriøst att første møte med bedriften er att den begår lovbrudd og deg til å jobbe gratis??

 

Prøvetid er vanligvis 6 måneder og er det hele denne perioden som bedriften forventer man skal jobbe gratis, eller har de "delt" opp prøveperioden i flere deler også? Det finnes mange kreative sjeler, men er kanskje mest imponert over dem som skal ha ungdom i sommerjobb i en kiosk el. lign. og klarer å veksle mellom flere stykker i "gratis prøvetid" slik at de i løpet av en sommer ikke betaler ut en krone i lønn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...