Josten Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Det var jo 3 politifolk der. Kunne lett ha båret vedkommende ut. According to the many sources, a shock of half a second duration will cause intense pain and muscle contractions startling most people greatly. Two to three seconds will often cause the subject to become dazed and drop to the ground, and over three seconds will usually completely disorient and drop an attacker for at least several minutes and possibly for up to fifteen minutes. Så det kan jo veldig godt tenkes at han rett og slett ikke klarte å komme seg opp etter hvert heller. Dessuten er det vel ulovlig for politiet å ikke svare på spørsmål om skiltnummer. Hvertfall å svare med en trussel. Endret 19. november 2006 av Josten Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Du sier ikke "pell deg vekk, jeg er på vei ut" til politiet, dette er respektløs oppførsel overfor politiet. Politiet var her i denne situasjonen fordi de hadde blitt tilkalt, er det da underlig at de ville snakke med personen? Når bibleotekaren ringte politiet fordi studenten ikke kunne vise legitimasjon og ikke ville fjerne seg, er det vel heller ikke rart at politiet, når de kom, ønsket å ha en samtale med studenten. Det er vanlig prosedyre å få oversikt over situasjonen, og samle inn versjonene til den som ringte etter hjelp, samt versjonen til den saken dreier seg om (studenten). Dette må gjøres for å fastslå om det er grunn for å forfølge saken videre. Studenten skulle stoppet når politiet ba ham om det, og skulle svart på politiets spørsmål. Istedet ble han rabiat, ropte at de skulle ta hendene vekk fra ham, og begynte å slenge ut beskyldninger om at politiet var rasistiske, og at dette var utslag av patriot act, noe som ikke har nor med saken å gjøre. I mine øyne er saken helt klar, og om noen har gjort noe galt er det studenten. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Joda, enig i at studenten oppførte seg dumt. Men uansett rettferiggjør ikke det at politiet brukte tazeren 4(?) ganger. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Du sier ikke "pell deg vekk, jeg er på vei ut" til politiet, dette er respektløs oppførsel overfor politiet. Politiet var her i denne situasjonen fordi de hadde blitt tilkalt, er det da underlig at de ville snakke med personen? Når bibleotekaren ringte politiet fordi studenten ikke kunne vise legitimasjon og ikke ville fjerne seg, er det vel heller ikke rart at politiet, når de kom, ønsket å ha en samtale med studenten. Det er vanlig prosedyre å få oversikt over situasjonen, og samle inn versjonene til den som ringte etter hjelp, samt versjonen til den saken dreier seg om (studenten). Dette må gjøres for å fastslå om det er grunn for å forfølge saken videre. Studenten skulle stoppet når politiet ba ham om det, og skulle svart på politiets spørsmål. Istedet ble han rabiat, ropte at de skulle ta hendene vekk fra ham, og begynte å slenge ut beskyldninger om at politiet var rasistiske, og at dette var utslag av patriot act, noe som ikke har nor med saken å gjøre. I mine øyne er saken helt klar, og om noen har gjort noe galt er det studenten. 7315774[/snapback] ser ikke ut til at du har lest første post, eller sett filmen... Og hvis du sier "pell deg vekk" til politiet, er det grunn nok til å bli skutt med tazer? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg har lest både første post, sett videoen, og lest flere artikler om episoden. Jeg mener politiet handlet rett, men det er nå bare min mening. Helt ok at andre mener noe annet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Javel, hva er så spesielt med dette da? Har selv opplevd at mine kamerater ble sprayet ned med pepperspray fordi de sto og røykte sigaretter i gågata- tromsø, og nektet å slukke den når politiet kom og sa ifra (de hadde uansett lov til å røyke der?!). Det lureste er bare å komme seg til helvete unna når man ser politifolk. As simple as that. 7309026[/snapback] Eventuelt ha et godt forhold til politiet, oppføre seg bra. Men har hørt en del negativt om politiet i Tromsø. Dersom dere er mange nok som observerer et slikt overgrep, ring 112 og anmeld overfall. De kunne lett ha fått ham ut uten å bruke tazer - ja, men hvilke signaler sender det til resten? Tazer dritten ut av ham, så vet de at de ikke skal gjøre sånt i fremtiden. Det rettferdiggjører ikke det de gjorde, men jeg har full forståelse for det. 7309384[/snapback] Vel, nå vil jeg ikke si at å bruke ekstrem overvekt av makt for en uenighet, gir gode signaler. Enn om dette virkelig hadde skapt store problemer, de tazer en til student, og enda en, og det utvikler seg til et opprør? Disse politifolkene bruker ekstrem makt, unødvendig makt, og det virker ikke som om de forstår effekten av en tazer. Jeg har lest både første post, sett videoen, og lest flere artikler om episoden. Jeg mener politiet handlet rett, men det er nå bare min mening. Helt ok at andre mener noe annet. 7318043[/snapback] Og, om jeg tør spørre, hvordan ville du sett på det om du ble tazet for å bli irritert, ikke etter en stund, men øyeblikkelig, og når du lå der lam i bakken ble du tazet hvert tiende sekund fordi du ikke kunne komme deg opp? Høres det hyggelig ut? Hadde jeg opplevd noe slikt hadde jeg ringt og anmeldt overfall. Det er det det er. Period. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Simon Aldra, Ingen her ble tazet fordi de ble irriterte, de ble tazet for å ikke følge politiets instrukser. Den dagen jeg gir beng i politiets ordre skal jeg godta å bli tazet, eller sprayet ned med pepperspray. Vi som samfunn har gitt politiet en myndighet som går langt utover det sivile personer har. Vi kan ikke bare nekte å gjøre som politiet sier fordi vi har en dårlig dag, eller fordi man får en bedre idé. Nekter man å gjøre som politiet sier blir det selvsagt konsekvenser. Om det høres hyggelig ut? Tja, det er vel ikke meningen det skal være hyggelig, så nei. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Simon Aldra, Ingen her ble tazet fordi de ble irriterte, de ble tazet for å ikke følge politiets instrukser. Den dagen jeg gir beng i politiets ordre skal jeg godta å bli tazet, eller sprayet ned med pepperspray. Vi som samfunn har gitt politiet en myndighet som går langt utover det sivile personer har. Vi kan ikke bare nekte å gjøre som politiet sier fordi vi har en dårlig dag, eller fordi man får en bedre idé. Nekter man å gjøre som politiet sier blir det selvsagt konsekvenser. Om det høres hyggelig ut? Tja, det er vel ikke meningen det skal være hyggelig, så nei. 7323529[/snapback] så da gir vi politiet rett til å gjøre alt mot personer som er vrange? ok da bør du kanskje bli politiker. å gå for å gjøre politiet slik i Norge. hadde en politimann gjort dette i Norge så hadde han/hun blitt permittert med gode grunner slik det er idag. maktmisbruk er noe folk flest liker dårlig og alt skal takles på en fornuftig måte av politiet. vi som samfunn har ikke gitt politiet myndighet til å gå langt over hva som er forsvarlig reaksjon. I norge så går ikke politiet rundt med tazere engang. Endret 20. november 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Ærlig talt, hvis jeg sier "fuck off" til en politimann forventer jeg faktisk at noe drastisk skjer, at jeg blir lagt i bakken eller noe liknende. Politiet kan ikke koseprate med mennesker som åpenbart ikke er interessert i å samarbeide. Dette får bli psykologenes jobb etter man tauer dem inn. Edit: de går som oftest rundt med batonger i Norge. Jeg ville faktisk foretrukket en tazer. Endret 20. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ærlig talt, hvis jeg sier "fuck off" til en politimann forventer jeg faktisk at noe drastisk skjer, at jeg blir lagt i bakken eller noe liknende. Politiet kan ikke koseprate med mennesker som åpenbart ikke er interessert i å samarbeide. Dette får bli psykologenes jobb etter man tauer dem inn. 7323602[/snapback] les hva jeg skriver da man og ikke avfei det med enda et idiotisk utsagn. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Simon Aldra, Ingen her ble tazet fordi de ble irriterte, de ble tazet for å ikke følge politiets instrukser. Den dagen jeg gir beng i politiets ordre skal jeg godta å bli tazet, eller sprayet ned med pepperspray. Vi som samfunn har gitt politiet en myndighet som går langt utover det sivile personer har. Vi kan ikke bare nekte å gjøre som politiet sier fordi vi har en dårlig dag, eller fordi man får en bedre idé. Nekter man å gjøre som politiet sier blir det selvsagt konsekvenser. Om det høres hyggelig ut? Tja, det er vel ikke meningen det skal være hyggelig, så nei. 7323529[/snapback] Du har helt feil. Det er en normal måte å reagere på om en blir litt overrasket, og politi skal jo tross alt være trent for å håndtere personer som er litt for opphisset uten vold. Du skal ikke godta å bli sprayet med pepperspray eller bli tazet dersom du setter spørsmål ved politiets innstrukser, dersom du bruker vold mot politifolk skal du ikke klage. Politiet har fått en myndighet til å bruke vold der det er nødvendig, og derfor er det veldig viktig at de ikke missbruker den retten unødig, da skaper man usikkerhet ovenfor politiet, lavere respekt for politiet, og det skader rettsprinsippene. Nekter en å gjøre som politiet sier, bør politiet forsøke å overtale en, eller kanskje arrestere personen, øyeblikkelig bruk av vold er uakseptabelt om personen ikke har oppført seg voldelig. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nei, det finnes klare regler på hva som er korrekt oppførsel for politi, både i Norge og i USA. Jeg mener politiet ikke misbrukte makten sin i denne videoen. At andre mener noe annet er helt ok. Jeg avfeide forøvrig ikke innlegget ditt, jeg svarte ved å gi et eksempel fra filmen. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Kompis av kusina mi var på byen i Oslo. Slosskamp borti gata, han står og prater med noen, politiet ber dem - på en skal vi si mindre pen måte - om å dra sin vei. Karen hørte ikke helt hva de sa, og snudde seg og spurte. Han ble lagt i bakken og kjørt på glattcelle. I følge din oppfatning burde politiet brukt pepperspray på ham. Politiet skaper problemer og setter seg selv i fare slik de opptrer i den videoen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Kompis av kusina mi var på byen i Oslo. Slosskamp borti gata, han står og prater med noen, politiet ber dem - på en skal vi si mindre pen måte - om å dra sin vei. Karen hørte ikke helt hva de sa, og snudde seg og spurte. Han ble lagt i bakken og kjørt på glattcelle. I følge din oppfatning burde politiet brukt pepperspray på ham. Politiet skaper problemer og setter seg selv i fare slik de opptrer i den videoen. 7323714[/snapback] samt unødvendig frykt og bråk blant de som så på. politiet skal være så diskret som mulig. de kunne tatt denne karen på en vanlig måte. Endret 20. november 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Huff, vi får være enige om å være uenige. Det fører ikke noe sted å krangle denne tråden til døde. I eksemplet ditt burde politiet selvsagt forsikret seg om at personen faktisk oppfattet beskjeden, ellers gjør de ikke jobben sin godt nok. Først da kan politiet foreta en situasjonsvurdering og handle deretter. Å ikke høre eller oppfatte hva som blir sagt bør ikke kvalifisere til å bli lagt i bakken eller havne på glattcelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå