Gå til innhold

CPU hva er det?


Andersgh

Anbefalte innlegg

Noen som kan forbarme seg over meg, og fortelle litt om cpu?

 

Saken er den at jeg planlegger å kjøpe en bærbar maskin, med P 4 prosessor. Trodde en P4 var en P4 jeg, men så hørte jeg noe om cpu tepraturer, strømmforbruk og sliketing. Fint om noen kunne giu meg noen tips om hva jeg bør tenke på før jeg kjøper en. Vil jo nødig sitte med en maskin som blir varm som fy, på fanget.

 

 

-Anders-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P4 finnes i forskjellige hastihgeter, men også i mobil-utgave og stasjonær-utgave.

 

Mobil-utgaven er beregner på bærbare PC'er. Den er forholdsvis kjølig og finnes vel opp til ca 2,2GHz.

 

Sasjonær-utgaven er ment for stasjonære PC'er. Den er mye varmere og sluker dermed batteri. Den finnes opp til 2,8GHz. (3,067 GHz lanseres visst på torsdag)

 

For å unngå at den bærbare maskinen blir glovarm og sluker batteri så bør du forhøre deg meg forhandleren og få det svart på hvitt at den bærbare du skal kjøpe kommer med en P4 beregnet for bærbare PC'er.

Lenke til kommentar

Hei Anders

 

Bærbare PC'er du får kjøpt med Pentium 4 CPU'er blir nok ikke så varme som du skal ha det til (har aldri opplevd det i alle fall)

Hvis du kjøper et annerkjent merke som Dell, HP, Compaq, Toshiba, Fujitsu Siemens osv. vil disse basere seg på en Pentium 4 M CPU. Dette er en Pentium 4 CPU fult ut, men den er tilpasset bærbare PC'er (med tanke på batteridrift/strømforbruk/spenninger/varmeutvikling o.l.) M står forresten for Mobile. Husk at Pentium 4 CPU'er som opererer i stasjonære PC'er har bedre lufting/plass og mere tilgang på strøm en det de bærbare Pentium 4 M CPU'ene har. Pluss at de ikke opererer under så strenge som Pentium 4 M. Hvis jeg har skjønt det riktig så er nok alt dette nøye gjennomtenkt av både Intel og produsenten av den bærbare PC'en.

PS: Leste for en stund siden at noen produsenter av PC'er presterte å sette en Pentium 4 CPU isteden for en Pentium 4 M CPU i sine bærbare PC'er. Noe jeg ikke tror vil gjenta seg.

 

Til dere dataguruer der ute:

Rett meg hvis jeg tar feil :smile:

 

Zuul

Lenke til kommentar

HALLO Er det mulig at det gåran å svare fornuftig og IKKE slenge drit når noen spør. Det er ikke sikkert at alle er så smarte som de som slenger dritt til noen som har lyst å lære noe. Og til du som spør om "ram" så er det arbeidsminne som pc'n bruker, desto mere desto bedre. Til alle som svarer prøv å svar så at de som er nye ikke kvier seg for å spørre.

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-11-13 22:32, skrev Zuul:

PS: Leste for en stund siden at noen produsenter av PC'er presterte å sette en Pentium 4 CPU isteden for en Pentium 4 M CPU i sine bærbare PC'er. Noe jeg ikke tror vil gjenta seg.


det er mange produsenter som bruker vanlige p4 desktop prosessorer i bærbare enda. se på denne for eksempel er vel ganske opplagt at det sitter en vanlig p4 i denne?
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 23:34, skrev Fixer'n:

HALLO Er det mulig at det gåran å svare fornuftig og IKKE slenge drit når noen spør. Det er ikke sikkert at alle er så smarte som de som slenger dritt til noen som har lyst å lære noe. Og til du som spør om "ram" så er det arbeidsminne som pc'n bruker, desto mere desto bedre. Til alle som svarer prøv å svar så at de som er nye ikke kvier seg for å spørre.



 

Enig enig enig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...