Zozzy Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hei... beklager all forvirring med emnetittelen, men jeg klarte rett og slett ikke formulere den bedre. Tingen er den at jeg kjører piggdekk. Så er de vel kanskje litt slitt, så derfor lurte jeg på om når piggene er vekke om de blir som piggfrie dekk? Takk for svar.. Beklager all idiotisk formulering, men plager meg grenseløst Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 kan jeg aldri tenke meg... piggfrie dekk er dekk med grovt mønster, og med en mykere gummiblanding... Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Vel, piggdekk uten pigger regnes som piggfrie dekk. Men det betyr ikke at kjøreegenskapene er like gode som piggfrie dekk fra fabrikken. Dette har med gummisammensetningen, og gjør at veigrepet blir forskjellig. Kort sagt er piggdekk beregnet å brukes med, nettopp, pigger. Piggfrie dekk er laget for å få best mulig kjøreegenskaper uten pigger. Jeg anbefaler deg ikke å bruke disse dekkene om vinteren når det ikke er pigger i dem. Du kan helt lovlig nappe ut alle piggene og bruke dekkene så lenge mønsterdybden tilfredstiller kravene, men det er ikke dermed trafikksikkert. Det anbefales heller ikke å bruke slike piggdekk uten pigger om sommeren, da gummien ikke er beregnet for bruk på varm asfalt. Håper dette forklarer litt hvertfall. Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Jepp... Takk.. og takk igjen for at du skrev seriøst... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 På noen dekktyper så kan man se på de piggfrie dekkene de har at det er plass til pigger i mønsteret men at det ikke er satt inn pigger der. Dette tyder vel på noe "gjenbruk" av dekkmønster for å slippe å lage noe nytt? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Kan også være at man kan pigge dem. Men uansett så har et piggdekk dårlige pigger, så pigg de om eller kast dem. Dekk er sikkerhet, og ikke noe å tulle med. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Kan også være at man kan pigge dem. Men uansett så har et piggdekk dårlige pigger, så pigg de om eller kast dem. Dekk er sikkerhet, og ikke noe å tulle med. 7332743[/snapback] Piggfrie dekk er ufattelig mye mer komfortabelt enn pigg, og ikke så aller verst på snøføre heller Endret 24. november 2006 av kremt Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Piggfritt er best. I de 8 årene jeg har kjørt bil (inkludert øveklseskjøring) har jeg nesten unntaksfritt kjørt piggfritt. Eneste jeg kjørte med pigg var første sesongen med Daewooen. Hadde ikke da råd til nye dekk, så brukte de nesten nye dekka som fulgte med (var bare brukt en sesong). Værste marerittet jeg har vært borti. Skjønner ikke at folk orker å kjøre med pigg. Selv om dette var kvalitetspigger fra Conti. Har også mareritt fra barndommen om vintersesongen, he he. Nei, piggfritt er nok det som duger ja. Sammen med kjetting på boks (som er ufattelig effektivt) og hurtigkjettinger så kommer man fram nesten over alt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Å komme frem er sjelden noe problem, er verre når du skal bremse eller svinge i ørtenhundrekilometeritimen på blankisen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Å komme frem er sjelden noe problem, er verre når du skal bremse eller svinge i ørtenhundrekilometeritimen på blankisen 7355089[/snapback] eller ligge brei i svingene, da holder ikke piggene lenge. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Enkelte dimensjoner finnes ikke i piggfritt, har selv opplevd å måtte nappe ut alle piggene i et sett for en kunde pga. storby-kjøring. Verdt å merke seg at pigger ikke er alfa/omega i vinterdekk. Ja, piggdekk har en annen design enn piggfritt, men du må huske på at piggene kun funker på is. På slaps/snø vil ikke piggene ha noe å si. Dessuten har pigg/piggfritt omtrent samme gummiblandingen her i landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå