Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU jobber på halve mhz.

Anbefalte innlegg

Hei, har en cpu som som jobber på 1000MHz hele tiden. Har oppdatert drivern. Har AMD Athlon 3200+ 2.21GHz prosessor, har instalert AMD cool & quite, og når jeg ser der står det at prosessorn jobber på 1GHz. noen som veit hva problemet er? og/eller hvordan jeg kan fikse det? Og har også oppdatert windows og alle andre drivere, hvis det hjelper.

-Tor Emil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort er det du har? Blir litt lettere å sjekke for mulige årsaker.

Det som imidlertid kan være en årsak er at du kjører hovedkortet på 100MHz bus-hastighet. Husker jeg rett skal din CPU ha 200MHz bus-hastighet og 11x multipler,

det skulle gi 2,2Ghz. En annen mulighet er at du kjører rett bus-hastighet og 5x multipler.

A.

PS - Cool&Quiet senker multipleren når du ikke trenger full rulle på prosessoren.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
Hei, har en cpu som som jobber på 1000MHz hele tiden. Har oppdatert drivern. Har AMD Athlon 3200+ 2.21GHz prosessor, har instalert AMD cool & quite, og når jeg ser der står det at prosessorn jobber på 1GHz. noen som veit hva problemet er? og/eller hvordan jeg kan fikse det? Og har også oppdatert windows og alle andre drivere, hvis det hjelper.

-Tor Emil

7305600[/snapback]

Som du sier har du installert cool & quiet. Gå på screensavers og power og sett power schemet til desktop så får du den på full pupp igjen. Eller slå av c&q.

Lenke til kommentar

har ikke så mye peil på data, men det står hvertfall Nvidia nForce3 250. veit ikke om det hjelper så mye men..

og Onanias, har prøvd det du sa, men den sto på "hjemme/kontorpult" hvis det var det du mente

Edit, Har sjekka cpu hastigheten med en program som heter noen med CPUZ eller no.. det sto 1GHz der og..

Edit2. tror hovedkortet heter Asus K8N Ai series. Og System bus er på 800MHz.

Endret av toremil
Lenke til kommentar

ok - fyr opp cpu-z en gang til og sjekk følgende nede i venstre hjørne:

Core speed: ?

Multiplier: x ?

Bus speed: ?

HT speed: ?

Fyll inn tallene og jeg kan muligens si hva som er galt.

A.

PS - bruk versjon 1.37 for å finne opplysningene

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Tor Emil, hele poenget med Cool ´n´ Quiet ER at prosessoren kjører på halve frekvensen, så lenge det ikke er noen tunge programmer som kjører. Så fort du kjører opp et tungt program eller spiller et spill, vil Multiplier sprette opp til x 11, og du kjører da på 2,2GHz, som er riktig hastighet for din prosessor.

Liker du ikke tanken på at du sparer litt strøm og ikke trenger så mye viftekjøling hele tiden, bare deaktiverer du CnQ.

CnQ klarer vel å skifte prosessorfrekvens 36 ganger i sekundet har jeg hørt, og i så fall mister du ikke akkurat noe ytelse fordi prosessoren må sette opp frekvensen.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
hmm. ok

Core Speed: 1006.4MHz

Multiplier: x 5.0

Bus speed: 201.3MHz

Rated FSB står ikke her, HT Link står i der den skulle stått.

HT link: 604MHZ

- Tor Emil

7309484[/snapback]

det er vel meninga at c&q regulerer multipler, du kan skru det av i bios. men hvis du ser på cpu-z når du spiller feks så vil du se at den justerer den etter behov. mao så vil du ikke merke noe til det egentli.

Lenke til kommentar

funker cpu'en min som den skal? :S nå blir jeg litt forvirra. :S men uansett, takk for hjelpen. Er vel bare datan min som begynner å bli litt gammel og grå.. er trossalt 2år siden jeg kjøpte den. så jeg får begynne å spare opp til ny data. snoka litt rundt på forumene her, og finni noen gode ideer.

- Tor Emil

Lenke til kommentar
funker cpu'en min som den skal? :S nå blir jeg litt forvirra. :S men uansett, takk for hjelpen. Er vel bare datan min som begynner å bli litt gammel og grå.. er trossalt 2år siden jeg kjøpte den. så jeg får begynne å spare opp til ny data. snoka litt rundt på forumene her, og finni noen gode ideer.

- Tor Emil

7309600[/snapback]

ja alt funker som det skal. :)

Lenke til kommentar
hmm. ok

Core Speed: 1006.4MHz

Multiplier: x 5.0

Bus speed: 201.3MHz

Rated FSB står ikke her, HT Link står i der den skulle stått.

HT link: 604MHZ

- Tor Emil

7309484[/snapback]

Oppdaget det med Rated FSB - den kommer fram om du kjører CPU-Z på en Intel prosessor - AMD gir HT link.

Det er, som flere har påpekt, Cool&Quiet som justerer ned hastigheten når prosessoren ikke trenger jobbe for fullt - straks du gir maskina en tyngere oppgave øker frekvensen på prosessoren.

HT linken burde vel strengt tatt vært 800 ( 200x4) eller 1000 ( 200x5 ) for å få best ytelse - kommer litt an på hva prosessoren støtter - dette kan stilles inn i BIOS.

Datamaskinen funker som den skal og sparer strøm og gir fra seg mindre varme og lyd når Cool&Quiet funksjonen senker hastigheta.

Du kan jo sjekke om maskina øker frekvensen når du starter et tyngere program - start programmet først så starter du CPU-Z - da skal frekvensen som sagt øke.

A.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

-Tor Emil

7305600[/snapback]

Lenke til kommentar

-Tor Emil

7305600[/snapback]

Hei!

Har du sjekket jumperinnstillingene på hovedkortet. Du finner innstillingene og forklaring i instruksjonsboken. Jeg hadde selv ett slik problem med det kortet og samme prosessor. For meg var det bare og flytte jumperen på hovedkortet og problemet var løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...