Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er bra å sette opp i DD-WRT

Anbefalte innlegg

Har en Linksys WRT54 GL som kjører DD-WRT v23 SP2. Har satt opp alt basic. Dvs bare fått opp nettet og satt opp wireless. Fikk også tips akkurat om å øke antall connections, men hva annet er greit å sette opp eller endre?

Er jo utallig forskjellige funksjoner i WRT, men aner ikke hva det meste er :-)

noen som har noen tips på hva som er kjekt å ha/sette opp/endre... :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjører du en form for server så kan det være greit å sette opp routeren til å oppdatere DynDNS/No-IP domenet ditt.

Ellers er WPA/WPA2 kjekt å sette opp, og hvis du skal være snill, sleng opp FON også.

Se på http://fon.com for mer informasjon.

7305647[/snapback]

Slike tips jeg liker.. Dog har jeg satt opp begge de to allerede :cool:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Får dere noe som helst trafikk via FON? Jeg var i begynnelsen redd for at jeg måtte begrense hastigheten for de som koblet til, men nå har den stått oppe i snart et år og det har fortsatt ikke vært en eneste en som har koblet seg til. :hmm:

Nå har jeg ikke koblet meg opp imot andre hotspots selv heller. Hvis noen har surfet innom FON hotspots er det fint om dere kan skrive ca posisjon, kan jo være greit å ha noen i bakhånd hvis behovet skulle bli der, og jeg mistenker at kartene ikke stemmer overens med virkeligheten (mitt står ihvertfall korrekt plassert)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siden kartene til fon desverre ikke alltid er til å stole på..... hvor har dere funnet FON hotspots?

Jeg har et i Nordalveien og et i Karl Staffsvei (det siste er kun et steinkast unna både Valle Hovin og Valhall så at det ikke blir noe trafikk på denne er for meg en gåte).

Har også planer om å få opp ett i Arendal samt muligens Krakow (rett ved Økonomi skolen) når jeg får tid.

PS! Kjører noen av dere DD-WRT og 2 SSID? For de av dere som syntes dette hørtes interesant ut ta en titt på denne tråden på dd-wrt forumet. Tror de er rett rundt hjørnet for å få lafonera til å fungere 100% med dd-wrt også :dribble:

Endret av ekm
Lenke til kommentar
Siden kartene til fon desverre ikke alltid er til å stole på..... hvor har dere funnet FON hotspots?

Jeg har et i Nordalveien og et i Karl Staffsvei (det siste er kun et steinkast unna både Valle Hovin og Valhall så at det ikke blir noe trafikk på denne er for meg en gåte).

Har også planer om å få opp ett i Arendal samt muligens Krakow (rett ved Økonomi skolen) når jeg får tid.

PS! Kjører noen av dere DD-WRT og 2 SSID? For de av dere som syntes dette hørtes interesant ut ta en titt på denne tråden på dd-wrt forumet. Tror de er rett rundt hjørnet for å få lafonera til å fungere 100% med dd-wrt også :dribble:

7942922[/snapback]

Hvor i Arendal tenker du på da?

Bor nemlig i Arendal, hadde vært gøy å finne et :)

Lenke til kommentar

Har de av dere som kjører WPA noen problemer og kjører dere isåfall 2 SSID?

Nå testetet jeg aldri WPA før jeg gikk over til 2 SSID og siden WEP er mere enn bra nok for alle statshemmelighetene som ligger lagret her gidder jeg ikke avinstallere dette - men hvis jeg aktiverer WPA så blir det bare krøll her i gården (indikasjoner om at FON SSID`en har WPA etc. og jeg greier ikke å koble til trådløs uansett).

Lenke til kommentar

Sveasoft har støtte for flere SSID nå. Eller WVLAN som dem kaller det. Hakke testa det, men det burde fungere bra.

EDIT: Skal ha meg en ny router ettersom jeg skal flytte og sette opp nytt trådløst nett, og er usikker på om jeg skal teste dd-wrt også... Noen som har testa både Talisman fra sveasoft, og dd-wrt som har noen mening om hvem som fungerer best?

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar

Hei, har også akkurat skaffet DD-wrt, og alt fungerer flotters - rent bortsett fra at jeg ser ut til å ha dette problemet:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Router_Slowdown

Det står at jeg kan øke maksimalt antall forbindelser og minke timeouten (er en time i dag), noe som iogforseg er logisk.

Det jeg da lurer på, er "hva skjer med ssh dersom jeg minsker timeout", nærmere bestemt - dersom jeg sitter pålogga en maskin med ssh (eller sitter på en maskin ute pålogga maskinen hjemme), og ikke gjør noe på en stund - hva skjer da? Dersom jeg setter "TCP timeout" til 60 sek, blir da forbindelsen kuttet dersom jeg ikke skriver noe/laster ned noe i løpet av 60 sekunder?

Lenke til kommentar
Sveasoft har støtte for flere SSID nå. Eller WVLAN som dem kaller det. Hakke testa det, men det burde fungere bra.

7962750[/snapback]

Hva er poenget med flere SSID-er?

Er det noen klare fordeler med det, som åpner for nye muligheter, eller er det bare for gøy?

7963921[/snapback]

Det lar deg for eksempel ha et åpent nettverk uten enkrypsjon, og et lukket nettverk med WPA2 som du bruker selv, alt med bare en router.

Forøvrig er dette allerede inne i DD-WRT v24, opptil 16 SSID eller noe annet sprøtt.

Lenke til kommentar

Ja ikke akkurat noen bombe - uten at jeg har fulgt med så alt for nøye så har det jo vært endel artikkler som antyder at Sveasoft stort sett bare stjeler ifra de andre (og holder sin egen kildekode tilbake). Sveasoft skal ha for en ting og det er at de er flinke til å få det "beste" ifra de andre til å fungere sammen og at de faktisk tjener penger på dette - dette har igjen ført til at f.eks. dd-wrt også har blitt adskillig mere lukket (og på en måte forstår jeg brainslayer godt - hvem vil vel at andre skal tjene penger på de man selv har laget)

Skal ha meg en ny router ettersom jeg skal flytte og sette opp nytt trådløst nett, og er usikker på om jeg skal teste dd-wrt også... Noen som har testa både Talisman fra sveasoft, og dd-wrt som har noen mening om hvem som fungerer best?

Jeg kan ikke sammenlikne direkte, men både dd-wrt og OpenWRT er meget gode alternativer :thumbup:

Hei, har også akkurat skaffet DD-wrt, og alt fungerer flotters - rent bortsett fra at jeg ser ut til å ha dette problemet:

Router Slowdown

Det står at jeg kan øke maksimalt antall forbindelser og minke timeouten (er en time i dag), noe som iogforseg er logisk.

Det jeg da lurer på, er "hva skjer med ssh dersom jeg minsker timeout", nærmere bestemt - dersom jeg sitter pålogga en maskin med ssh (eller sitter på en maskin ute pålogga maskinen hjemme), og ikke gjør noe på en stund - hva skjer da? Dersom jeg setter "TCP timeout" til 60 sek, blir da forbindelsen kuttet dersom jeg ikke skriver noe/laster ned noe i løpet av 60 sekunder?

På statusbilde kan du til enhver tid sjekke hvor mange connections som er aktive. Nå kjører jeg skjeldent SSH om dagen, men jeg kan ikke huske at det har vært noe problemer med dette.

Mulig jeg tar feil - men er det i forbindelse med kjøring av bittorrent du får problemer? Isåfall er det ofte en bedre løsning å minke antalle connections både pr torrent og globalt-

Husk også at XP har en innebygget sperre på nettopp dette også - og som regel så er det denne som er roten til det mange opplever som "tregt internett". For mere info sjekk denne tråden.Dette løses enkelt med denne patchen.

Hva er poenget med flere SSID-er?

Er det noen klare fordeler med det, som åpner for nye muligheter, eller er det bare for gøy?

For min del er det ihvertfall en kjempe fordel å kunne ha 2 forskjellige WLAN - et til "mine maskiner" og et til besøkende samt andre fremmede som trenger nett (men siden jeg IKKE er interessert i at "internettløse" skal laste ned flere GB i døgnet - men gjerne må lese en nettside eller ti syns jeg FON virker som et "ok" alternativ. Det optimale hadde jo vært at det var et "åpent" system der det du lastet opp/net ble kom inn ble trukket ifra en konto slik at det ble en nogen lunde "balanse i systemet" (skjønner at de som har hotspots i nærheten av "befolkede" strøk klart vil få en høyere belastning en de som liger midt i skogen....min tanke er atdet ihvertfall skal være en hvis sammenheng imellom de å dele og få)

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Router Slowdown

På statusbilde kan du til enhver tid sjekke hvor mange connections som er aktive. Nå kjører jeg skjeldent SSH om dagen, men jeg kan ikke huske at det har vært noe problemer med dette.

Mulig jeg tar feil - men er det i forbindelse med kjøring av bittorrent du får problemer? Isåfall er det ofte en bedre løsning å minke antalle connections både pr torrent og globalt-

Husk også at XP har en innebygget sperre på nettopp dette også - og som regel så er det denne som er roten til det mange opplever som "tregt internett". For mere info sjekk denne tråden.Dette løses enkelt med denne patchen.

7964528[/snapback]

Satte opp antall forbindelser til 4096 (det absolutt maksimale) og dempet timeout (fra en time) (både TCP og UDP) til 90 sekunder. Nå funker det som gull - laster i dette øyblikk ned nyeste fedora på CD (DVD-spilleren på printerserver/gamla liker ikke brente DVD'er... Så jeg trenger netinstall, og det betyr å laste ned CD-iso'ene og brenne ut rescuecd på RW-plate...) over bittorrent med linux-iso-hastighet (dvs. maksimalt av hva linja klarer å levere... Tror folk sitter å laster opp fast fra gigantiske universitets- og bedriftslinjer etc. ...). Samtidig surfer jeg på laptoppen, noe treigere enn vanlig, men etter å ha hentet ett par sider slår QoS inn og gir meg hastighet på surfinga :) Og jeg har ennå ikke sett lasten over 0.50, så den greier seg fint. GL v1.1 har masse ram og CPU da, den gruser sørenmeg opptil flere av pc'ne jeg har hatt opp igjennom årene...

Kjører forøvrig Azureus@Linux, så windows-patcher hjelper meg ikke så mye, og problemet lå uansett på ruteren (den SKAL ikke treige ned så sinnsvakt!), men ellers takk :)

Lenke til kommentar

Skal teste dd-wrt på den jeg setter opp snart og sammenligne mine erfaringer med talisman og dd-wrt.

Og angående WVLAN er det ok til de som vil være snille med naboen, og ha en åpen del på nettverket. Bare sette på QoS på det WVLAN'et som ikke du har kryptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...