Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

En skylder meg god del penger.

DaXoN

Anbefalte innlegg

En kompis av meg lånte 20.000kr av meg i sommeren 05...

har trenkte det så han og kjæresten hadde penger til Depositum + noen måneder.

Nå har det gått 1år ++ Og jeg begynner og bli VELDIG forbanna på han siden det er litt lenge siden og nå trenger jeg veldig de pengene

han har betalt litt så nå skylder han meg 13.500kr igjen

er det noen måte jeg kan anmelde han eller?

vet han ikke har så mye penger selv men det er seriøst hans problem ikke mitt jeg har mine problemer og tenke på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når en kamerat av meg lånte en annen penger ble det skrevet orntlig kontrakt med tilbakebetalingsplan osv.. å låne bort 20.000 uten papirer er bare dumt..

7305047[/snapback]

vel min alt jeg kan si var at jeg var 18 og stolte kanskje litt mye på han og trengte de ikke akkurat da

Lenke til kommentar
vet han ikke har så mye penger selv men det er seriøst hans problem ikke mitt jeg har mine problemer og tenke på...

7304987[/snapback]

Vel, en kontoutskrift beviser i alle fall ingenting. En pengetransaksjon kan være hva som helst.

En skikkelig avtale bør man ha, uansett hvor mye man stoler på hverandre. Den muntlige avtalen om tilbakebetaling er forsåvidt bindende, men uten tidsperspektiv eller renteavtale ser jeg ikke hva du har å slå i bordet med, desverre.

Lenke til kommentar

7304987[/snapback]

Vel, en kontoutskrift beviser i alle fall ingenting. En pengetransaksjon kan være hva som helst.

En skikkelig avtale bør man ha, uansett hvor mye man stoler på hverandre. Den muntlige avtalen om tilbakebetaling er forsåvidt bindende, men uten tidsperspektiv eller renteavtale ser jeg ikke hva du har å slå i bordet med, desverre.

7305172[/snapback]

var det jeg fryktet... :cry:

faen da må jeg bare vente :cry:

kanskje denge han litt :innocent:

hehe :tease:

Lenke til kommentar
Om dere fortsatt er venner, er det ikke for sent å skrive en avtale ang. nedbetalingen. renter er en effektiv måte å gjøre rask nedbetaling litt mer fristende for den som skylder penger.

7305205[/snapback]

får ikke takk i han siden han har problemer med noen folk og dermed har gått og gjemt seg

Lenke til kommentar
Dette hørtes ut som smarte folk å låne penger til, men neida.. Det jeg ville gjort var å passe på når du får tak i han å få skrevet et gjeldsbrev, med nedbetalingsplan. Da har du jo iallefall bevis på at han skylder deg penger.

7305424[/snapback]

Hvordan skal det se ut?

Lenke til kommentar
Dette hørtes ut som smarte folk å låne penger til, men neida.. Det jeg ville gjort var å passe på når du får tak i han å få skrevet et gjeldsbrev, med nedbetalingsplan. Da har du jo iallefall bevis på at han skylder deg penger.

7305424[/snapback]

Hvordan skal det se ut?

7308470[/snapback]

Jeg har tillatt meg å skrive et standard gjeldsbrev for deg. Legger det ved i word format her.

Gjeldsbevis.doc

Lenke til kommentar

7305424[/snapback]

Hvordan skal det se ut?

7308470[/snapback]

Jeg har tillatt meg å skrive et standard gjeldsbrev for deg. Legger det ved i word format her.

Gjeldsbevis.doc

7308630[/snapback]

Inkassosalær?? :p trenge vel ikke det vis jeg skal gi han det

Omkostninger blir vel ikke så mye dette heller?

Avtales avdragsvis betaling skal avdragene betales slik: er det måndelig eller mengder penger i uka / mnd? skjønte ikke helt ^^

I tillegg betales …. % rente p.a. av skyldig, uforfalt beløp og …. % etterskuddsrente p.a. av beløp som er forfalt til betaling.

hvor mye Renter er normalt? og p.a av skyldig, uforfalt beløp? og ?? skjønte ikke akkurat denne delen; av skyldig, uforfalt beløp og …. %

Blir gjelden eller et avdrag ikke betalt til rett tid, er hele gjeldsbeløpet med omkostninger straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 første ledd pkt. a. Det samme gjelder ved tvangsfullbyrdelse mot meg, om jeg søker akkord eller gjeldsordning, foretar skritt som i konkurstilfelle kan medføre ansvar, oppretter ektepakt, tar fast bopel utenfor Norge eller avgår ved døden.

forklar enkelt ^^

sorry at jeg spør så mye men veldig trøtt i hodet + på jobb så tenker minimalt :p

tlf selger ^^

Lenke til kommentar

Nå skrev jeg et standard gjeldsbrev ut ifra hvordan jeg husket et slikt skulle skrives. I ditt tilfelle trenger det derfor ikke å bli helt likt.

Stryk derfor inkassosalær og omkostninger. La med andre ord skyldig beløp være det eneste som står der.

Hva gjelder renter kan du lese forsinkelsesrenteloven av 17 des. 1976 nr. 100 §2 og §3.

Ellers kan du også sette deg inn i Lov om gjeldsbrev her

Avtales avdragsvis betaling skal avdragene betales slik: er det måndelig eller mengder penger i uka / mnd? skjønte ikke helt ^^

Der kan det om så settes: 500 kr pr. mnd. For eksempel.

Om jeg skal gjøre hele jobben for deg her må jeg jo nesten ta meg betalt ;)

Lenke til kommentar
Nå skrev jeg et standard gjeldsbrev ut ifra hvordan jeg husket et slikt skulle skrives. I ditt tilfelle trenger det derfor ikke å bli helt likt.

Stryk derfor inkassosalær og omkostninger. La med andre ord skyldig beløp være det eneste som står der.

Hva gjelder renter kan du lese forsinkelsesrenteloven av 17 des. 1976 nr. 100 §2 og §3.

Ellers kan du også sette deg inn i Lov om gjeldsbrev her

Der kan det om så settes: 500 kr pr. mnd. For eksempel.

Om jeg skal gjøre hele jobben for deg her må jeg jo nesten ta meg betalt ;)

7309004[/snapback]

hehe :p takk får hjelpen da :=) må finne meg en lov bok nå :=) og stryke ut ting :p sitter på jobben akkurat nå så lite jeg kan gjøre med det her :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...