Gå til innhold

Lage et program som faktisk gjoer nytte av seg.

Anbefalte innlegg

Jeg tar fortiden Computer Programing paa skolen, der vi laerer Visual Basic.

Problemet er at vi lager rett aa slett programmer som ikke gjoer noen spesiell nytte for seg. Ved at vi f.eks lager haugevis av forskjellige matteprogrammer.

Saa jeg vil begynne aa lage noen programmer som gjoer litt mer. Som f.eks aa skru av datamaskinen, aapne cdrommet osv. Jeg har funnet kodesnutter paa nettet, og provd meg ut paa dette. Problemet er vel at dette er helt forskjellig fra hva vi gjor paa skolen, pluss at jeg faar dem ikke til aa funke.

Saa har dere noen ideer aa komme med? Holde meg til det laereren min laerer meg frem til jul, og deretter kjope meg en bok eller lignende? Begynne aa lese paa internett?

EDIT: Og naar dere poster en kode her, saa har dere ogsaa laget et design til programmet, ikke sant?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har funnet kodesnutter paa nettet, og provd meg ut paa dette. Problemet er vel at dette er helt forskjellig fra hva vi gjor paa skolen, pluss at jeg faar dem ikke til aa funke.

7304931[/snapback]

Hm, det kan ha en sammenheng med at du har funnet kodesnutter for feil Visual Basic-versjon. Eksempelvis er VB7 (eller VB.NET) fullstendig inkompatibelt med VB6 (sistnevnte er det en som regel finner flest kodesnutter til). Òg, vedrørende disse kodesnuttene og VB6, bør en bemerke at "API-calls" (Declare Function/Sub) skal legges øverst i formen/modulen.

Saa har dere noen ideer aa komme med? Holde meg til det laereren min laerer meg frem til jul, og deretter kjope meg en bok eller lignende? Begynne aa lese paa internett?

7304931[/snapback]

Jeg ser ikke noe i veien i å lese bøker og ressurser på nettet i tillegg til faget, tvert imot. En kan få meget nytte av å konstruere et større spekter av ulike programmer, da man på veien kan støte på utfordringer som hjelper en med å lære nye teknikker og få mer forståelse for programmeringsspråket. Dessuten kan det virke positivt på motivasjonen til faget.

EDIT: Og naar dere poster en kode her, saa har dere ogsaa laget et design til programmet, ikke sant?

7304931[/snapback]

Med mindre det er snakk om små kodeeksempler, er det svært sjeldent jeg ikke lager et grafisk brukergrensesnitt til mine programmer, så ja. Jeg vil nå anta det.

Lenke til kommentar

Jeg kan på det aller varmeste anbefale å starte med noe du har særlig nytte av selv. Ingenting er mer motiverende å gå løs på, ingenting er mer belønnende enn å få det til å virke akkurat slik du vil.

For min helt egen del er dette mitt evighetsprosjekt NewPad, som er en blanding av fileksplorer på venstre side, med alle tilhørende filfunksjoner, og tekst/html-editor på høyre side, multidokument med tabs. Jeg ønsker meg all mulig ny funksjonalitet hele tiden, nå sist kodebibliotek med minnepinnesynkronisering.

Så du får tenke litt grundig, hvordan ser drømmeverktøyet ditt ut ? Begynn i det små, brekk ned oppgaven og løse den bit for bit. Holder du litt orden underveis, er det lett å bygge ut og forbedre senere.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Helt enig med det de andre to her sier.

Det er vel kanskje anbefalt å kjøpe bok, men er ikke nødvendig. Du finner masse bra tutorial sider / forum sider (Bl.a denne) til og søke etter hjelp.

Har selv ikke kjøpt noen bok enda, men nå kan jeg ikke alt i VB heller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...