HeHauken Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ja, la oss starte en språkdebatt i musikkforumet. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Språkdiskusjoner owns musikkdiskusjoner. lånord: ord som er tatt opp i språket fra et annet språk, men som ikke lenger føles fremmed (i norsk f.eks. herre, betale, bukt) (t. forskj. fra arveord, fremmedord) Endret 23. november 2006 av unge thendrup Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Nå begynner du igjen, hva betyr "invistigator"? Hvorfor forvanske budskapet? Fordi jeg går ut fra at du har lyst til å gjøre deg forstått...? 7346141[/snapback] Jeg er bare glad i å berike kommentarene mine med det språket har å tilby. Instigator betyr en pådriver. 7346240[/snapback] Oh, I'm sorry, sir. I'm anus-peptic, phrasmotic, even compunctious to have caused you such pericombobulation. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Nå går du off-topic her, meget unge Thendrup Si noe om musikken for å legitimere posten. De mest overvurderte bandene må være band som U2 og Coldplay. Leste/hørte en gang i media at Coldplay, om de mente det selv eller om andre mente det om dem, kunne ta over for U2 som "verdens største band". Det er bare sykelig kvalmt. Oh, I'm sorry, sir. I'm anus-peptic, phrasmotic, even compunctious to have caused you such pericombobulation. 7346290[/snapback] Kan ikke bare ha barnehagespråk heller, da Endret 23. november 2006 av cun Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg er bare glad i å berike kommentarene mine med det språket har å tilby. Instigator betyr en pådriver. 7346240[/snapback] Er ikke alltid heldig å krydre språket med fremmedord nesten ingen forstår. Jeg er tilhenger av å bruke gode, norske, vanlige ord med variasjon innenfor de allmene register. Å lese for eksempel plateanmeldelser (for å holde den røde tråden på forumemnet om ikke annet) hvor det er brukt masse frodige fremmedord av noen adjektiv, er bare plagsomt. Endret 23. november 2006 av neitakk Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Nå går du off-topic her, meget unge Thendrup Si noe om musikken for å legitimere posten. De mest overvurderte bandene må være band som U2 og Coldplay. Leste/hørte en gang i media at Coldplay, om de mente det selv eller om andre mente det om dem, kunne ta over for U2 som "verdens største band". Det er bare sykelig kvalmt. Oh, I'm sorry, sir. I'm anus-peptic, phrasmotic, even compunctious to have caused you such pericombobulation. 7346290[/snapback] Kan ikke bare ha barnehagespråk heller, da 7346295[/snapback] Coldplay er boss, U2 er boss.... Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Men det er ikke lett å bestemme hva som er for fremmed. Til og med D-12 bruker det ordet D-12 er kanskje overvurdert. Uten Eminem hadde de kanskje aldri slått gjennom? Coldplay er boss, U2 er boss.... 7346317[/snapback] De har noen gode låter. Det første albumet til Coldplay er g00d, men etter det har de gått nedover, samtidig som hypen har gått oppover = overvurdert Endret 23. november 2006 av cun Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Det er ikke lett, men man har en slags oversikt i det minste om hvilke ord folk flest forstår. Edit: Første albumet til Colplay var en bragd. Dessverre trodde de at de kunne flyte på det... Endret 23. november 2006 av neitakk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg er bare glad i å berike kommentarene mine med det språket har å tilby. Instigator betyr en pådriver. 7346240[/snapback] Er ikke alltid heldig å krydre språket med fremmedord nesten ingen forstår. Jeg er tilhenger av å bruke gode norske vanlige ord med variasjon innenfor de allmenne register. Å lese for eksempel plateanmeldelser (for å holde den røde tråden på forumemnet om ikke annet) hvor det er brukt masse frodige fremmedord av noen verb, er bare plagsomt. 7346306[/snapback] Eller for ikke å anmelde en "god" vin; joa, den smakte som sju klevne fluefetthår, kokt i sju vann, og det fete som flyter opp i det sjuende smaker som en blanding av fittehåra til Willoch etter en salig runde med lær og tobakk som igjen er stumpet i nærmeste what so ever, som igjen kan detekteres i den ikke så lett finnbare stumpen til Ernaverna etter en spørretime som så på langt nær har funnet opp vasken. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hahaha, dine innlegg er herlige. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Eller for ikke å anmelde en "god" vin; joa, den smakte som sju klevne fluefetthår, kokt i sju vann, og det fete som flyter opp i det sjuende smaker som en blanding av fittehåra til Willoch etter en salig runde med lær og tobakk som igjen er stumpet i nærmeste what so ever, som igjen kan detekteres i den ikke så lett finnbare stumpen til Ernaverna etter en spørretime som så på langt nær har funnet opp vasken. 7346367[/snapback] Det kan jo se ut som om du allerede har inntatt betydelige mengder av nevnte vin i kveld, og det skal jo respekteres. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Er ikke alltid heldig å krydre språket med fremmedord nesten ingen forstår. Jeg er tilhenger av å bruke gode, norske, vanlige ord med variasjon innenfor de allmene register. Å lese for eksempel plateanmeldelser (for å holde den røde tråden på forumemnet om ikke annet) hvor det er brukt masse frodige fremmedord av noen adjektiv, er bare plagsomt.7346306[/snapback] Helt enig. Eksempel på hvor pompøst det kan gjøres finner vi i Aftenpostens musikkdel: "Mira Billottes mørkladne sang og ulystige pianofraser definerer White Magics uttrykk...." Lurer på om anmelderne selv forstår hvor rart det høres ut. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hva er galt med den setningen der? Ser overhodet ikke problemet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Betyr mørkladne det samme som mollstemt? "Ulystige piano"fraser"....for meg blir dette negativt, stemmer det? For jeg har ikke lest hele anmeldelsen. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hva er galt med den setningen der? Ser overhodet ikke problemet. 7351019[/snapback] Det jeg kom med nå var kanskje ikke det beste eksempelet på det jeg prøvde å få fram. Jeg kom over et bedre eksempel for litt siden, men jeg finner ikke tilbake til det. Mitt poeng er at det virker som om mange anmeldere overlesser anmeldelsene sine med adjektiv som gjør at det virker unødvendig avansert. Jeg er absolutt ikke for at en anmelder skal fordumme språket sitt for at de uvitende leserne skal forstå det, men det får da være grenser for hvor mange avanserte ord du kan putte i en setning uten at det virker latterlig? Jeg tviler på at det første anmelderen tenkte når hun/han hørte musikken var: "mørkladen sang" og "ulystige pianofraser". I mine øyne virker det bare påtatt og unaturlig. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Betyr mørkladne det samme som mollstemt? "Ulystige piano"fraser"....for meg blir dette negativt, stemmer det? For jeg har ikke lest hele anmeldelsen. 7351190[/snapback] Jeg er neimen ikke helt sikker. Gjennom strømmen av overflødige adjektiv som preget anmeldelsen, fikk jeg inntrykket av at det handlet om stemningen til sangen og at den var veldig dyster. Tror ikke de mente at selve musikken var "ulystig" å høre på. Lenke til kommentar
Tatt av vinen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Haha, fanboy. Fanboys er selve epitomen av overvurdering. 7345653[/snapback] Careface (eller på norsk; bryfjes). lzm. Endret 24. november 2006 av Leptox Lenke til kommentar
stoltz Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Coldplay er boss, U2 er boss.... 7346317[/snapback] Kanskje du bør spesifisere for østlendingene her at når du sier boss er det det samme som de kaller "søppel".. Vet ikke om jeg kan kalle det overvurdert, men jeg synes virkelig en artist som får litt for mye oppmerksomhet, tatt i betraktning at han er død, er 2Pac. Er litt ironisk å tatoovere seg med "RIP 2Pac".. Edit: Leif er overvurdert Endret 24. november 2006 av UGK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå