Gå til innhold

Hva bruker mest strøm? Dimmet eller udimmet lys?


Gjest Slettet+8745264

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette er egentlig et godt spørsmål... :hmm:

 

Det er jo riktig at det kommer mindre spenning til lyset og lyset dermed bruker mindre strøm, men dimmeren blir også varm, som betyr at den bruker litt strøm den også.

 

Jeg tror likevel at det brukes mindre strøm når lyset er dimmet. Varierer sikkert litt mellom ulike dimmere også.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Jess, jeg mener også at det brukes mindre strøm når lyset dimmes. Men, som sagt, oppstår det ekstra motstand i dimmeren. Er det tilsvarende strømmen som "spares", slik at man egentlig bruker like mye strøm uansett?

Lenke til kommentar

Nei, selvsagt ikke. Du kan f.eks ha en dimmer på 1000W, og du kan jo prøve å tenke på hva som skjer hvis du skulle avsette 900W effekt i en veggboks.

 

En dimmer dreier seg ikke om 'motstand'. Effektregulering slår av strømmen i deler av perioden (dvs 100 ganger i sekundet).

http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Nei, selvsagt ikke. Du kan f.eks ha en dimmer på 1000W, og du kan jo prøve å tenke på hva som skjer hvis du skulle avsette 900W effekt i en veggboks.

 

En dimmer dreier seg ikke om 'motstand'. Effektregulering slår av strømmen i deler av perioden (dvs 100 ganger i sekundet).

http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm

7308997[/snapback]

 

Takk for en interessant lenke, la spesielt merke til en setning:

 

"Better dimmer switches have extra components to squelch the buzzing effect. Typically, the dimmer circuit includes an inductor choke, a length of wire wrapped around an iron core, and an additional interference capacitor"

 

Pleier det å stå oppgitt på dimmere om de har slike ting bygd inn?

 

AtW

Lenke til kommentar
Pleier det å stå oppgitt på dimmere om de har slike ting bygd inn?

7309123[/snapback]

Ikke det jeg vet, men jeg innbiller meg at det ikke selges godkjente dimmere uten. De skal i alle fall inneholde et filter for å dempe radiostøy.

7309245[/snapback]

 

Hmm, ok, jeg håper nesten du tar feil, fordi det finnes mange dimmere som bråker irriterende mye, og om disse allerede har innebygd slike ting, så er ikke det så bra...

 

AtW

Lenke til kommentar

De billigste dimmerne på markedet har ikke støyfilter men de bør jo alikavel holde seg innafor EMC direktivet for elektrisk utstyr, om den gjør det vites ikke.

Men når det er sagt så selges det utstyr i norge som ikke holder mål, og når tilsynet kommer over slikt så blir det salgsforbud.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264
Nei, selvsagt ikke. Du kan f.eks ha en dimmer på 1000W, og du kan jo prøve å tenke på hva som skjer hvis du skulle avsette 900W effekt i en veggboks.

 

En dimmer dreier seg ikke om 'motstand'. Effektregulering slår av strømmen i deler av perioden (dvs 100 ganger i sekundet).

http://home.howstuffworks.com/dimmer-switch2.htm

7308997[/snapback]

 

Kjekt å vite! Men siden strømmen altså skrus av og på 100 ganger i sekundet; brukes det altså mindre strøm?

Lenke til kommentar
Hmm, ok, jeg håper nesten du tar feil, fordi det finnes mange dimmere som bråker irriterende mye, og om disse allerede har innebygd slike ting, så er ikke det så bra...

 

AtW

7309256[/snapback]

Det finnes dessverre ikke noen begrensning på hva som er tillatt av lyd... Men det kan vel så gjerne være f.eks. lampen som står i resonans med dimmeren som dimmeren selv som lager lyd.

 

Men det finnes selvsagt mange ulike kvaliteter av slikt... En jeg bygget selv hadde en superannoying pilelyd på ca. 15kHz. Riktignok var det en dimmer for lavere spenninger, men plagsomt nok. Synderen var en kondensator som var litt for nærme grensen for hva slags spenning den tålte. Dermed ble den en effektiv, liten høyttaler :)

Lenke til kommentar
,25/11-2006 : 15:13]Kjekt å vite! Men siden strømmen altså skrus av og på 100 ganger i sekundet; brukes det altså mindre strøm?

7355643[/snapback]

 

Hvis du står og slår av og på lyset med intervaller på 1 minutt, altså 1 min på, 1 min av, et min på, osv. Bruker det mer eller mindre strøm/energi enn dersom det står på hele tiden?

 

Svaret på spørsmålet er: Ja, det bruker mindre energi.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Pleier det å stå oppgitt på dimmere om de har slike ting bygd inn?

7309123[/snapback]

Ikke det jeg vet, men jeg innbiller meg at det ikke selges godkjente dimmere uten. De skal i alle fall inneholde et filter for å dempe radiostøy.

7309245[/snapback]

 

Hvis den bare pulserer med 100Hz så blir det vell ikke mye radiostøy å snakke om (?), selv om det er firkantpulser så vil de høyere harmoniske ha mye lavere amplitude høyt opp i frekvens, så blir vell ikke mye støy fra det... men pulsering på 100Hz vil være plagsomt å høre på om kretsen lager lyd, noe som ikke er uvanlig. En kan derfor regne med at pulsering skjer så høyt i frekvens at vi ikke hører det (>20Khz), og da kan harmoniske i høyere frekvenser kanskje begynne å gi en del radiostøy... Men når en først snakker om støy fra elektrisk utstyr så er jo PSUene i en PC ikke veldig snille, de lager mye støy som går ut på strømnettet. En annen ting som den del har er klasse D forsterkere, de pulserer utgangene opp i mot MHz området og lager mye støy. En dårlig konstruert klasse D forsterker vil gjøre det vanskelig å ta inn radio.

Lenke til kommentar
Pleier det å stå oppgitt på dimmere om de har slike ting bygd inn?

7309123[/snapback]

Ikke det jeg vet, men jeg innbiller meg at det ikke selges godkjente dimmere uten. De skal i alle fall inneholde et filter for å dempe radiostøy.

7309245[/snapback]

 

Hvis den bare pulserer med 100Hz så blir det vell ikke mye radiostøy å snakke om (?), selv om det er firkantpulser så vil de høyere harmoniske ha mye lavere amplitude høyt opp i frekvens, så blir vell ikke mye støy fra det... men pulsering på 100Hz vil være plagsomt å høre på om kretsen lager lyd, noe som ikke er uvanlig. En kan derfor regne med at pulsering skjer så høyt i frekvens at vi ikke hører det (>20Khz), og da kan harmoniske i høyere frekvenser kanskje begynne å gi en del radiostøy... Men når en først snakker om støy fra elektrisk utstyr så er jo PSUene i en PC ikke veldig snille, de lager mye støy som går ut på strømnettet. En annen ting som den del har er klasse D forsterkere, de pulserer utgangene opp i mot MHz området og lager mye støy. En dårlig konstruert klasse D forsterker vil gjøre det vanskelig å ta inn radio.

7357515[/snapback]

 

Er PSUer så dårlig? Jeg trodde Active PFC gjorde at det var lite problematisk når det gjaldtstøy for resten av strømnettet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Pleier det å stå oppgitt på dimmere om de har slike ting bygd inn?

7309123[/snapback]

Ikke det jeg vet, men jeg innbiller meg at det ikke selges godkjente dimmere uten. De skal i alle fall inneholde et filter for å dempe radiostøy.

7309245[/snapback]

 

Hvis den bare pulserer med 100Hz så blir det vell ikke mye radiostøy å snakke om (?), selv om det er firkantpulser så vil de høyere harmoniske ha mye lavere amplitude høyt opp i frekvens, så blir vell ikke mye støy fra det... men pulsering på 100Hz vil være plagsomt å høre på om kretsen lager lyd, noe som ikke er uvanlig. En kan derfor regne med at pulsering skjer så høyt i frekvens at vi ikke hører det (>20Khz), og da kan harmoniske i høyere frekvenser kanskje begynne å gi en del radiostøy... Men når en først snakker om støy fra elektrisk utstyr så er jo PSUene i en PC ikke veldig snille, de lager mye støy som går ut på strømnettet. En annen ting som den del har er klasse D forsterkere, de pulserer utgangene opp i mot MHz området og lager mye støy. En dårlig konstruert klasse D forsterker vil gjøre det vanskelig å ta inn radio.

7357515[/snapback]

 

Er PSUer så dårlig? Jeg trodde Active PFC gjorde at det var lite problematisk når det gjaldtstøy for resten av strømnettet?

 

AtW

7357540[/snapback]

 

Vell, har ikke lest så mye på forskjellen på aktiv og passiv, men fant denne etter et raskt søk:

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/faqpfc.html

 

så det ser ut som at du har rett angående aktiv PFC, problemet ligger vell i at mange PSUer har passiv. De jeg har er i alle fall det, så jeg har måttet sette på ekstra filter på de kontaktene PCene står på ( de ødelegger for styringene av varmeovnene på den kursen de står på ellers).

Lenke til kommentar
Hvis den bare pulserer med 100Hz så blir det vell ikke mye radiostøy å snakke om (?)...

7357515[/snapback]

Radiostøy kommer ikke av switchefrekvensen, det er det at strømmen brått stenges eller startes som skaper HF. Dvs flankesteilheten på en firkantpuls.

Som kjent vil en ideell firkantpuls inneholde et uendelig bredt spektrum.

Det er dette som lager radiostøy i all elektronikk, transistorene er så utrolig raske.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_frequency_interference

 

Effektregulatorer for varmekabler kan velge å bare switche i nullgjennomgang, og vil dermed ikke generere noe radiostøy. Men for lys ville jo en slik regulering gitt blinkende lysstyrke.

Lenke til kommentar

er klar over at det er flankesteilheten på en firkantpuls som er avgjørende (uendelig frekvensspekter, men ikke like mye effekt over hele spekteret her; det må man ha en dirac puls for å få til, men det er ikke dette) , men frekvensen vil ha en betydning også siden den grunnharmoniske i frekvensen vil være frekvensen til firkantpulsen. Grunnharmoniske vil ha størst amplitude og de overharmoniske vil ha en lavere amplitude (som går mot null for høyere harmoniske). En ser dette enklest ved å ta fouriertransformen av pulsene... ( men det kan jo hende at dempningen er så treg at det i praksis har liten betydning, gidder ikke regne på det)

 

fant en side som omtaler det nå:

firkant består av grunnharmoniske, amplitude 1 (relativt)

3. harmoniske, 1/3 amplitude (negativ)

5. harmoniske, 1/5 amplitude

7. harmonikse, 1/7 amplitude (negativ) osv...

 

så en grunnharmonsik på høy frekvens vil være mye værre enn en grunnharmonsik på lav frekvens med tanke på støy som stråler ut (men en ser jo at lav frekvens er ille også)

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...