Gå til innhold

Hvordan sjekke om det er støv i kameraet

Anbefalte innlegg

Er ikke sikker om jeg har havnet på rett plass med dette spørsmålet, men jeg spør no uansett. Tok noen bilder idag og kunne se at det var noen prikker på bildene. Prikkene var på samme plass på alle bildene. Er det noe spesielt jeg kan ta bilde imot for å se om der e støv på bildebrikken/sensor eller hva det heter? Eller har dere en bedre ide? Vet jeg har lest om dette før her på forumet, men kunne ikke finne det. Håper noen kan hjelpe :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke sikker om jeg har havnet på rett plass med dette spørsmålet, men jeg spør no uansett. Tok noen bilder idag og kunne se at det var noen prikker på bildene. Prikkene var på samme plass på alle bildene. Er det noe spesielt jeg kan ta bilde imot for å se om der e støv på bildebrikken/sensor eller hva det heter? Eller har dere en bedre ide? Vet jeg har lest om dette før her på forumet, men kunne ikke finne det. Håper noen kan hjelpe :cry:

7304795[/snapback]

Sett kameraet i manuell, sett blender til f22 (eller minste blender på objektivet, dvs størst mulig f-tall) og ta et bilde mot en hvit vegg.

Hvis veggen er helt hvit vil det som dukker opp av sorte flekker være støv på sensoren.

Håkon

Lenke til kommentar

Kan det være støv på både sensor og speilet ?

Prøvde å blåse på både sensor og speil med en blåsepumpe jeg kjøpte igår på en fotobutikk i Ålesund, og kan jeg ikke finne igjen di prikkene på bilda :D

Endret av Merida
Lenke til kommentar

Hei. Det kan være støv på speilet, og på sensoren. Det høres ut som om du kun har støv på speilet. Det er vanlig, og det sees gjennom søkeren. Du kan imidlertid ikke se hvorvidt du har støv på sensoren på en annen måte enn å ta bilder og sjekke bildene. For å sjekke best mulig om du har støv på sensoren så blender du ned til minste blenderåpning på objektivet (ofte f/22), så starter du Word på PCen (med hvit bakgrunn), og ta bilde. Åpne bildet i eks. photoshop og velg autolevel. Da vil eventuelle prikker fremkomme veldig godt. Husk at støv på sensor sees best på liten blenderåpning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...