Beethoven Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hei, Prøver å lære Python, men forsøker på diverse ting da: var = "3" gange = "8" int(var) int(gange) var = var * gange print var Det gir følgende feil: var = var * gangeTypeError: can't multiply sequence by non-int of type 'str' Hva gjør jeg galt her? Jeg er klar over at int er uten " etc. men i et annet script så må jeg konvertere... får det ikke til... Annet spm. jeg kom på, gjør Python noen forskjell på ' og "? Tusen takk! Lenke til kommentar
meron Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) var = "3" gange = "8" var = int(var) gange = int(gange) var = var * gange # ev: var = int(var) * int(gange) print var Dette fordi funksjonen int() forandrer ikke på objektet (alt i python er objekter) det blir "kalt" på, det "svarer" med det. Endret 17. november 2006 av meron Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Jeg er noe forvirra, men fikk det til. Jeg kom innom et annet rart problem se: http://www.rafb.net/paste/results/lFjAMh48.html På linja: theRest = int(theRest) så får jeg meldinga: invalid literal for int() with base 10: '' Noen som ser hva jeg gjør galt? Tusen takk! Lenke til kommentar
meron Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) TIPS: Prøv gjerne å eksprimenter litt i Python-"kommandlinjen". multy = 4 x = 1 # Denne er 1 while True: # Denne loopen kjører i all evighet sum = x * multy x = str(x) # ved første gang gjennom loop Dette blir streng "1" endNumber = x[- 1] theRest = x[:-1] # ved første gang gjennom loop: blir dette ingenting endNumber = int(endNumber) theRest = int(theRest) # da får du trøbbel her theNewNumber = "%d%d" % (endNumber, theRest) theNewNumber = int(theNewNumber) print x, '=', theNewNumber if (theNewNumber == sum): print x break # Her stopper heldigvis loopen x = int(x) x = x + 1 Når X = 1 så blir str(x) = "1" det vil føre til at x[:-1] = "" hvilket den ikke vil kjøre int på. Håper du forstår EDIT: Kommentarer i koden. Endret 17. november 2006 av meron Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Takk! Jeg har funni en løsning nå ja! Takk Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Og løsningen var? Ørjan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå