Gå til innhold

Forskjell på Hurtigformatering og vanlig?

V-by

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå sittet å fundert på hva som er forskjellen på formateringene når du installerer winxp. Jeg kan velge mellom hurtigformatering, eller vanlig elns...

Hva er forskjellen?

Vil den hurtige bare fjerne filsystemet, og bygge opp ett nytt et?

Og den vanlige (treige) slette absolutt alt på disken, og så bygge opp igjen et nytt filsystem?

Tu30r6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og simpelt fortalt:

Hurtig formatering sletter bare File Allocation Table (FAT) eller 'innholdsfortegnelsen' som den kan kaldes.

Skikkelig formatering (anbefales) går over hver bit på harddisken og vil derfor også fange opp evt feil på harddisken (bad clusters/sectors) og markere disse områder som 'not in use'.

En efterfølgende 'chkdisk' (anbefales) vil checke ut disse markerte dårlige områder

på disken mere grundigt, og evt markere disse som 'bad'.

Søkeknappen, Google og Wikipedia er dine venner her - med denne type spørsmål.

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Kort og simpelt fortalt:

Hurtig formatering sletter bare File Alløocation Table (FAT) eller 'innholdsfortegnelsen' som den kan kaldes.

Skikkelig formatering (anbefales) går over hver bit på harddisken og vil derfor også fange opp evt feil på harddisken (bad clusters/sectors) og markere disse områder som 'not in use'.

En efterfølgende 'chkdisk' (anbefales) vil checke ut disse markerte dårlige områder

på disken mere grundigt og marekere disse som 'bad'.

Søkeknappen, Google og Wikipedia er dine venner her - med denne type spørsmål.

Kimmer

7304510[/snapback]

Takker ;)

jeg søkte litt, men med mine überdårlige skills i søking fant jeg ikke noe relevant :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...