Gå til innhold

I-mate SPL, bra eller dårlig? ^^,


L4ss3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler jeg må oppklare litt her - mye feil i hele denne rekka av spørsmål og svar - hehe

 

Jeg er i-mate support ansvarlig for Norge. SPL har alltid vært i planene å komme til Norge og det er to importører - jeg tror begge valgte å ta den inn. Telefast som jobber mest under Telenor flagget og One2Com som støtter seg mot Netcom..sånn i utg.pkt. Faktisk er det slik at vi fikk den før nede i sør, Dubai og området der som i-mate har hovedkontor i.

 

Den eneste ulempen med i-mate SPL er at den ikke har EDGE samt ikke WLan.

 

Den har et lekkert design, som man fort ser sine fingeravtrykk på. Den er produsert av TechFaith som sies å ha produsert flere kjente modeller som går under andre veletablerte merker.

 

Først - jeg har ikke testa selv å bruke SPL som modem enda, men regner med at det er samme måte som med i-mate SP5 - til tross for at det er en annen produsent. Du bør også gå inn på Start->Innstillinger->Tilkoblinger->USB til PC og huke vekk "Aktiver avansert nettverkstilkobling". Derfor får du "Retrieving settings" i Activesync på PCen. Lang story:

 

Før Windows Mobile 5 kom var det Windows Mobile 2003 SE (Second Edition) eller PPC 2003 SE som det ble kalt. Da var kommunikasjonen seriell mellom PC og telefon. Alt funka bra med Activesync opptil versjon 3.8. Med WM5 kom Activesync 4.0 og helvete var løs..det opprettet en nettverkskobling mellom PC og telefon (RNDIS). Dette betydde TCP/IP kommunikasjon, akkurat som når du surfer ut på internet - og da har du sikkert brannmurer som passer på kommunikasjonen, ønsker du en sikker kobling mellom hjemmekontor og jobbens datanettverk benytter du VPN (Virtual Private Network), med laptopen din kommer det kanskje programvare som overvåker nett-tilkoblinger, etc. Alt dette kan forstyrre kommunikasjon mellom PC og telefon. Derfor kom etterhvert leverandører med et program som man kunne skru av RNDIS...og benytte seriell kommunikasjon, og det er cirka dette denne innstillingen, USB til PC, gjør...

 

Dersom du skal surfe ut på internet via din PC så aktiverer du Internetsharing. Så skrur du av Tillatt USB-kobling i Activesync på din PC. Koble SPL vha USB-kabel (jeg anbefaler å bruke USB-kabel ALLTID) til PC - PCen finner ny hardware. Velg å finne driver - ikke søk på internet, men bla igjennom...sett inn CDen som fulgte med og bla deg frem til OEM/Drivers, etc. Jeg har ikke nøyaktig path på det her og nå. Så velger du den katalogen da.

 

Nå må du opprette en ny nettverkskobling..gå på Start->Koble til->Vis alle tilkoblinger - velg å opprette en ny. Jeg nevner bare hvilket nr. i dialogene her du skal velge, f.eks er 1 = Koble til internett, så:

 

1, 2, 1, huk av for kun modem driveren til din SPL, i ISP skriver du Min SPL som modem f.eks, i telefonnr skriver du *99# (stjerne99firkant), ikke skriv noe på brukernavn og passord, etc. bare pass på at du ikke bruker kobling som standard internet tilgang...hvis du da ikke vil gjøre det

 

Forskjellen mellom i-mate SP5 - som er "nøyaktig" samme telefon som Qtek 8310 - og i-mate SPL er STOOOR. Svakhetene til SP5 er:

 

Lite minne (17 Mb i utgpkt)

Joystick som er en svakhet på alle mobiltelefoner

Jackplugg med bryter som kan knekke og la tlf stå i handsfree modus til den er reparert på verksted

 

SPL har fjernet alle disse. Husker jeg ikke feil har SPL cirka 40 Mb ledig lagringskapasitet i Flash ROM. Joysticken er der ikke lengre, tastaturet, dvs hele tlf er jo flat...jackplugg er borte - man benytter MiniUSB + tilhørende øreplugger basert på dette...det kan jo være både positivt og negativt at man må han nøyaktig et slikt headsett..

 

I og med SPL kommer med AKU 3.0 har den støtte for

A2DP (Trådløs stereo lyd), oppsett av tele-operatør konfig går på SIM-sensing - man setter inn SIM-kortet og telefone skal sette den automatisk opp. Jeg tror denne kan virke litt ustabilt, men i-mate er på god vei til å utvikle en nice feature. Med AKU 3.0 har også Microsoft lagt litt energi i at det skal være enklere å sette opp POP3 e-post, MMS, etc. Man kan behandle kontakt-info fra/til SIM-kort, osv. En "kraftig" forbedring fra SP5 spør du meg..

 

Hvis det er spørsmål om dette eller andre i-mate produkter så kan jeg nås på [email protected]

 

Har fått til activesync nå, men har et "problem"

 

Er mulig jeg er dum ja, men hvordan i helvete kan jeg få avslutta windows media player uten å måtte bruke SP Task Manager?

7379755[/snapback]

Lenke til kommentar

Deltaservice reparerer i-mate produkter - samt One2Com har et eget service verksted som snart vil være oppe og gå. Det som er greit er å alltid levere telefon til sin forhandler - dersom de da ikke henviser kunde direkte til verksted. Forhandler kan nemlig følge med på - i hvertfall Deltaservice sitt CRM system og se hva som skjer med telefonen. Dersom deler er på lager skal telefon repareres innen 5 dager. Det er 2 års garanti på i-mate produkter kjøpt i Norge - er de kjøpt i utlandet er det 1 år. Batteri er det 6 mnd garanti på. Dersom fuktskade eller f.eks skjerm knuses eller får klemskader går dette ikke på garanti..garanti gjelder svakhet i materialer eller "feil ved sammensetting av produktet" - eller selvfølgelig dersom det viser seg at et problem/feil som må repareres på en serie fra et produkt...mener nå jeg - og jeg følger opp caser dersom kunde skulle ha problem med telefon som sendes til reparasjon. Da kontakter jeg verksted, forhandler, i-mate direkte og ber de også pushe på Workz som reparasjon er outsourced til...

 

Nevner også at den lille gummi-dingsen over MiniUSB-porten på SPL kan være irriterende ja...en vanesak.

 

Problemet med å få info fra PC til SPL eller omvendt - forsøk å gå inn på Start->Innstillinger->Tilkoblinger->USB til PC - og huk vekk Avansert Nettverkstilkobling...eller hva den heter. Se annen post for forklaring. Prøv gjerne også å benytte annen USB-port, koble fra andre enheter fra PC, bruk Activesync 4.2, ikke bruk USB-HUBs eller Docking av laptop...det kan være årsaker til kommunikasjonsproblemer mellom PC og telefon i tillegg til brannmurer, VPN-klienter, osv som senser på TCP/IP trafikk på PCen..

 

Et lite tips om surfing til WAP sider via PC. Enkelte operatører roter til i Registry på telefonen så man ikke kan WAP'e via PC og unngå kostnader...alltid bruk manuelle innstillinger hvis du vet hva du gjør. Vet du ikke det sjekk manuelle innstillinger f.eks på www.i-mate.no

 

One2com har denne. Ikke noe problem å skaffe for oss forhandlere. :)

7350936[/snapback]

 

Ser også at o2c har tatt den inn... men hvor har du tenkt å sende disse til service?

 

-snubbel

7382126[/snapback]

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli noe inni helvetes irritert.

For det første er den noen ganger VELDIG treg.

For det andre klikker den noen ganger, den vil ikke engang skru seg av, må ta ut og inn batteriet.

For det tredje så går den inn på GPRS uten at jeg vil det. Det kom opp "Vil du oppdatere antivirus?" greier, jeg trykte Nei. Den gikk fortsatt inn og begynte og laste ned og det gikk ikke an å avbryte.

For det fjerde er det akkurat nå umulig å ringe med den. "Operasjonen mislykkes" / "Kan ikke fullføre anropet"

 

Hvordan er det med 14 dagers returrett? Jeg har jo brukt telefonen, men kan man fortsatt bytte den inn?

 

Edit:

 

For det femte så er det ikke mulig å skrive tekstmeldinger (skrive fort i det hele tatt) fort, fordi den ikke henger med i svingene. :no:

Endret av L4ss3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Telefonen har funka bra til nå.

 

Jeg hadde den på laderen i ca 7 timer i natt. Tok den ut av laderen klokka halv 8. Nå er klokka 22:00 og det er 35% batteri igjen. Igår var det litt bedre så det virker som det bare blir dårligere og dårligere.

Det skal også nevnes at det eneste jeg har brukt mobilen til idag er å sende 1 melding.

Lenke til kommentar
Telefonen har funka bra til nå.

 

Jeg hadde den på laderen i ca 7 timer i natt. Tok den ut av laderen klokka halv 8. Nå  er klokka 22:00 og det er 35% batteri igjen. Igår var det litt bedre så det virker som det bare blir dårligere og dårligere.

Det skal også nevnes at det eneste jeg har brukt mobilen til idag er å sende 1 melding.

7729989[/snapback]

 

Kan du igjen sende meg en mail på [email protected] så skal jeg sjekke dette. Har et møte med i-mate i dag og jeg skal også sjekke det mot SPL ROM ansvarlig + teknisk.

Lenke til kommentar
Telefonen har funka bra til nå.

 

Jeg hadde den på laderen i ca 7 timer i natt. Tok den ut av laderen klokka halv 8. Nå  er klokka 22:00 og det er 35% batteri igjen. Igår var det litt bedre så det virker som det bare blir dårligere og dårligere.

Det skal også nevnes at det eneste jeg har brukt mobilen til idag er å sende 1 melding.

7729989[/snapback]

 

Kan du igjen sende meg en mail på [email protected] så skal jeg sjekke dette. Har et møte med i-mate i dag og jeg skal også sjekke det mot SPL ROM ansvarlig + teknisk.

7740209[/snapback]

 

Har sendt deg mail nå :)

Lenke til kommentar
Telefonen har funka bra til nå.

 

Jeg hadde den på laderen i ca 7 timer i natt. Tok den ut av laderen klokka halv 8. Nå  er klokka 22:00 og det er 35% batteri igjen. Igår var det litt bedre så det virker som det bare blir dårligere og dårligere.

Det skal også nevnes at det eneste jeg har brukt mobilen til idag er å sende 1 melding.

7729989[/snapback]

 

Kan du igjen sende meg en mail på [email protected] så skal jeg sjekke dette. Har et møte med i-mate i dag og jeg skal også sjekke det mot SPL ROM ansvarlig + teknisk.

7740209[/snapback]

 

Har sendt deg mail nå :)

7741975[/snapback]

 

 

Som jeg svarte på mail til deg - SPL vil få en ROM oppdatering der det skal være en fix for telefoner som har problem med at batteri raskt tappes for strøm

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg problemer igjen vettu =\

 

Nå mister den plutselig kontakten med netcom selv om jeg er i et område med full dekning.

 

Skrur jeg den av og på finner den nettverket igjen og jeg får lasta ned meldingene osv.

Men etter en liten stund står det bare "Søker..." og den finner ikke noe..

 

Vet ikke om dette er et problem med netcom eller med telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...