Herr Brun Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 .:CyberMan:. skrev: Herr Brun skrev: 02tom skrev: Har du sjekket garanti tiden på hovedkortet? Som regeler er dette 3 år. Iallefall er det slik på MSI og Asus sine hk. Kjøpte selv et hk av komplett i 2004, og det slutta å virke tidliggere i år. Fikk godkjent retur på garanti, men fikk penger tilbake da de mente de ikke hadde tilsvarende hk inne. Fint for meg og fikk over 700,- tilbake og kjøpte et bedre hk til 450 På cpu er det vel 1 eller 2 år. 7341294[/snapback] Hva pokker har garanti med saken å gjøre?? Produsentene har faktisk i utgangspunktet ikke lov til å si at de gir deg garanti! Det er snakk om reklamasjonsrett, og denne er på FEM år både på cpu og hovedkort. For at en skal kunne snakke om garanti må denne gi forbruker bedre rettigheter enn reklamasjonsrett. 7341402[/snapback] Hehe, her snakker du mot deg selv.. Først sier du at dem ikke har lov til å gi garanti.. Å i neste setning sier du at dem har det, hvis det gir deg bedre "retigheter".. Er nok mere det siste som stemmer.. Reklamasjon er noe du får i fra forbruker/kjøps loven, å gir deg muligheten til å reklamere, eller å "klage" som det også kan kalles. (Å er enten 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge "varighet" produktet er forventet å ha.) Mens garanti er fritt for produsenten å gi, å kan være alt i fra noen dager?? til lifstidsgaranti.. (Men i det ordet garanti "nevnes", så MÅ det gi deg "utvidete" eller mere rettigheter enn det du i utganspunktet her i fra før av. Dvs. I fra vanglig Norsk forbruker og kjøps lov..) Derfor så vil det i de fleste situvasjoner være "enklere" å "kjøre" på garantien, enn en "reklamasjon".. (Forutsatt at produktet fremdeles har garanti igjen, så klart.. ) Ps. Dette har også blitt forklart tidligere i denne posten, så.. Edit: PS.. .:CyberMan:. 7341946[/snapback] De har ikke lov til å kalle det garanti, fordi det ikke gir deg rettigheter utover standard reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
02tom Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal stresse med dette her og hevde reklamasjon, når du kan bruke garantien på produktet og likevel få det fikset/nytt kort. Siden HK til trådstarter er under 3 år så kan han jo like greit bruke garantien, som på de fleste hk produsenter er 3 år! Endret 23. november 2006 av 02tom Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Herr Brun skrev: .:CyberMan:. skrev: Herr Brun skrev: 02tom skrev: Har du sjekket garanti tiden på hovedkortet? Som regeler er dette 3 år. Iallefall er det slik på MSI og Asus sine hk. Kjøpte selv et hk av komplett i 2004, og det slutta å virke tidliggere i år. Fikk godkjent retur på garanti, men fikk penger tilbake da de mente de ikke hadde tilsvarende hk inne. Fint for meg og fikk over 700,- tilbake og kjøpte et bedre hk til 450 På cpu er det vel 1 eller 2 år. 7341294[/snapback] Hva pokker har garanti med saken å gjøre?? Produsentene har faktisk i utgangspunktet ikke lov til å si at de gir deg garanti! Det er snakk om reklamasjonsrett, og denne er på FEM år både på cpu og hovedkort. For at en skal kunne snakke om garanti må denne gi forbruker bedre rettigheter enn reklamasjonsrett. 7341402[/snapback] Hehe, her snakker du mot deg selv.. Først sier du at dem ikke har lov til å gi garanti.. Å i neste setning sier du at dem har det, hvis det gir deg bedre "retigheter".. Er nok mere det siste som stemmer.. Reklamasjon er noe du får i fra forbruker/kjøps loven, å gir deg muligheten til å reklamere, eller å "klage" som det også kan kalles. (Å er enten 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge "varighet" produktet er forventet å ha.) Mens garanti er fritt for produsenten å gi, å kan være alt i fra noen dager?? til lifstidsgaranti.. (Men i det ordet garanti "nevnes", så MÅ det gi deg "utvidete" eller mere rettigheter enn det du i utganspunktet her i fra før av. Dvs. I fra vanglig Norsk forbruker og kjøps lov..) Derfor så vil det i de fleste situvasjoner være "enklere" å "kjøre" på garantien, enn en "reklamasjon".. (Forutsatt at produktet fremdeles har garanti igjen, så klart.. ) Ps. Dette har også blitt forklart tidligere i denne posten, så.. Edit: PS.. .:CyberMan:. 7341946[/snapback] De har ikke lov til å kalle det garanti, fordi det ikke gir deg rettigheter utover standard reklamasjonsrett. 7341966[/snapback] Så foreksempel en lift-tids-garantid, gir deg ingen ekstra retigheter utover vanlig 5 års reklamasjons tid? (Satt på spissen..) Eller gir en et års garant, gir ingen ekstra retigheter fromfor en 2 års reklamsjons? (Hehe, ville ha likt å sett den papir mølla, hvis hver bidige mobil reperasjon måtte først fulle ut et reklamasjons papir.. sende det inn te produsente for behandling.. vente på svar.. for så å sende den inn til reperasjon, hvis den ble godkjent.. Isteden for på vanlig garanti, å bare sende den direkte til verkstedet. ) For husk.. Å ha rett til å reklamere, betyr egentlig, å ha rett il å klage på en vare.. (Dvs. At den har "magler" etter hva forbruker og kjøps loven gir deg..) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hva har varer med livstidsgaranti med saken å gjøre? Jeg snakker om prosessor og hovedkort, de har sjeldent livstidsgaranti. I dette tilfellet er det snakk om garanti på prosessor og hovedkort, ikke mobiltelefoner, og hvilke rettigheter gir dette (garanti på prosessor og hovedkort) deg utover at produsent skal dekke feil/mangler ved produktet om dette ikke er kundens feil? Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Herr Brun skrev: Hva har varer med livstidsgaranti med saken å gjøre? Jeg snakker om prosessor og hovedkort, de har sjeldent livstidsgaranti. I dette tilfellet er det snakk om garanti på prosessor og hovedkort, ikke mobiltelefoner, og hvilke rettigheter gir dette (garanti på prosessor og hovedkort) deg utover at produsent skal dekke feil/mangler ved produktet om dette ikke er kundens feil? 7342785[/snapback] Lifttidsgaranti delen, var mer for å på en enkelt måte, forklare et av mange fordelen en garanti kan gi, framfor en reklamasjon.. (Da du kreiv det på en slik måte, at du halveis havdet at "garanti" var rett å slett ulåvlig på generalt basis, samme hvilken form eller produkt det gjald.. ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Du snakker tydeligvis generelt. Jeg prater om dette tilfellet. Produsent av hovedkort/cpu gir deg ikke bedre vilkår enn standard reklamasjonsrett, ergo kan de i utgangspunktet ikke reklamere med "garanti". Lenke til kommentar
Amriden Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Herr Brun skrev: Du snakker tydeligvis generelt. Jeg prater om dette tilfellet. Produsent av hovedkort/cpu gir deg ikke bedre vilkår enn standard reklamasjonsrett, ergo kan de i utgangspunktet ikke reklamere med "garanti". 7345159[/snapback] De gis bedre vilkår ved garanti enn ved reklamasjon. Ved garanti er det opp til utsalgstedet å finne ut om varen er deffekt, noe som tar kortere tid. Ved reklamasjon må returen godkjennes direkte med produsent og dette tar lang tid. Tror du virkelig samtlige som selger hardware i Norge bryter markedsføringsloven? Get a grip Endret 23. november 2006 av Amriden Lenke til kommentar
magnus Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 oi oi oi. Her var det mye direkte feil og ekstremt dårlige oppfattninger av hva en skal gjøre: Dette er riktig framgangsmåte for å bruke reklamasjon når du har kjøpt delene hver for seg: Du skal selg finnne ut hvilke komponent som er ødelagt. Du skal ikke beskrive at datamaskinen din ikke funker, det driter både netshop og leverandører langt pokker i. De vil vite nøyaktig hvilke komponent, siden du har bygget selv, som ikke funker. De vil også vite hva du har opplevd av feil konkret på denne komponenten. Når du har finni ut dette og er helt sikker på at det riktig komponent sender du mail til netshop og sier du har problemer med enhet xxx og ønsker å reklamere på produktet da det ikke lengre lever opp til hva en kan forvente. Da får du mld om å sende det inn og de skal se på det. Velger du å sende inn feil komponent får du regning tilbake på tiden netshop har brukt til testing. Når produktet har blitt testet og funnet til å ikke fungere grunnet feil fra produsenten (dvs produktet skal ha konstruksjonsfeil som fører til at det slutter å fungere, påvirkninger fra ytre krefter fører til at du mister kravet til ertstattning på produktet og vil få regning på utført arbeid) får du nytt eller pengene tilbake. Utifra det jeg kan lese i din post forstår jeg veldig godt svaret fra Netshop. De tolker det nok som at du sitter på en DELL eller annen ferdigmaskin, og siden du ikke veit hva som er galt og spør om du kan sende inn maskinen, er det et naturlig svar å komme med at du skal sende den til de som har laget den. Synes faktisk det er direkte spydig av deg å skrive en sånn mail og forvente noe annet svar. Du påroper deg dine rettigheter, da er det naturlig at du veit helt og holdent hva disse går utpå. netshop sine svar er slik jeg ser det helt riktige hvis en har i bakhode at din første mail lett kan tolkes som at du sitter på en ferdiglaget maskin, har null peil på hva som er galt, og det fremstår som om du prøver å reklamere på den komplette maskinen da det IKKE kommer fram noe nøyaktig komponent du vil klage på. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Han skriver jo i bunn at hk og cpu er bestilt hos dem, om enn litt vanskelig... Lenke til kommentar
magnus Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Herr Brun skrev: Han skriver jo i bunn at hk og cpu er bestilt hos dem, om enn litt vanskelig... 7345375[/snapback] Det gjør han, men han skriver på ingen måte hvilke ting han vil klage på. Hjelper ikke å skrive at to ting er kjøpt hos en, hvis en aldri skriver at en vil klage på de to. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 magnus skrev: Herr Brun skrev: Han skriver jo i bunn at hk og cpu er bestilt hos dem, om enn litt vanskelig... 7345375[/snapback] Det gjør han, men han skriver på ingen måte hvilke ting han vil klage på. Hjelper ikke å skrive at to ting er kjøpt hos en, hvis en aldri skriver at en vil klage på de to. 7345441[/snapback] Dette skriver trådstarter i 2 forskjellige mailer til Netshop. "Trådstarter" skrev: Feil:Maskinen skrudde seg plutselig av mens jeg spillte. Da jeg prøvde å starte den igjen, bare pep den. Pipelyd: Lang, kort, lang lang lang osv. osv. I bruksanvisningen til hovedkortet står det at 1 lang og en kort kan være hovedkort feil eller dram feil. Har prøvd å sette i en annen ram-brikke;hjalp ikke. Har prøvd å fjerne alle tilleggskort (inkl. skjermkort), disker og vifter (slik at kun PSU+MB+RAM+CPU var montert); hjalp ikke. Har tatt ut batteri (for å nullstille); hjalp ikke. Fakturanummer: CPU kjøpt 21.01.2004 -> fak.nr.1002152 MB kjøpt 25.08.04 -> fak.nr. 10668 "Trådstarter" skrev: Mitt spørsmål er da, skal jeg sende inn CPU og hovedkort for seg? Eller ønsker dere hele kabinettet med innhold? Spør du meg så er det ganske klart at han ønsker å reklamere på hk og cpu. Men han spør også om han skal sende inn hele maskinen i første mail. Noe som ikke vil være naturlig. Kanskje derfor Netshop er vanskelig. De har kanskje misforstått. Ørjan... Lenke til kommentar
magnus Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Reklamasjon på to varer samtidig. Da må en være veldig uheldig gitt, spes med tanke på at reklamasjon kun dekker produksjonsfeil som var der når produktet ble levert. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 magnus skrev: Reklamasjon på to varer samtidig. Da må en være veldig uheldig gitt, spes med tanke på at reklamasjon kun dekker produksjonsfeil som var der når produktet ble levert. 7347469[/snapback] Følgende er hentet direkte fra Forbrukerrådets hjemmesider: Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. En liten update: Har kjøpt et nytt hovedkort (ikke fra Netshop!), kun for å test om det var MB eller CPU som var feil. Resultatet var, ikke overraskende, at MB var synderen. Har derfor sendt nok en epost til Netshop, så nå blir det spennende å se om de tar seg bryet å svare... Hvis man skal følge malen på Netshop sin "Kundesenter"-side, så står det: 1. Noen produsenter/leverandører/importører ønsker å behandle returen direkte mot kunde. Sjekk listen over produsenter for å se om produsenten står listet der. Behandle i tilfelle etter retningslinjene for denne produsenten. Gigabyte, produsenten av MB, står ikke på denne listen... Ikke AMD heller (hvis det hadde vist seg at det var CPU som var defekt).. 2.Er produksenten ikke listet i punktet over, må du kontakte vårt kundesenter for nærmere informasjon. Det er nettop det jeg har gjort. Netshop svarer, som dere vet, at jeg må ta det direkte med produsent... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Står i første posten din, mail til Netshop: 1. Epost (fra meg): Hei. Reklamasjonstiden på datautstyr er 5 år? Skal jeg bare sende/komme innom med maskinen til dere? Du reklamerer for HK og/eller CPU og ber dem ta imot hele maskinen slik som jeg har forstått. Det blir helt feil siden webshoppen har ikke levert komplett maskin til deg. Du burde ha booket inn RMA kun for HK/CPU etter min mening. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 jarmo skrev: Står i første posten din, mail til Netshop:1. Epost (fra meg): Hei. Reklamasjonstiden på datautstyr er 5 år? Skal jeg bare sende/komme innom med maskinen til dere? Du reklamerer for HK og/eller CPU og ber dem ta imot hele maskinen slik som jeg har forstått. Det blir helt feil siden webshoppen har ikke levert komplett maskin til deg. Du burde ha booket inn RMA kun for HK/CPU etter min mening. 7347671[/snapback] Nei, han spør om han skal sende CPU og MB hver for seg, eller om de vil ha hele maskina. Da kan Netshop svare: "Vi vil ha CPU og MB hver for seg". Et problem som jeg ser det er at trådstarter ikke vet om det er CPU eller MB som det er feil på. Han bør finne ut dette før han sender noe inn, fordi disse må testes som to separate saker, og om det ikke er feil på begge, vil han bli belastet for testingen på varen det ikke var feil på. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 KriFos skrev: Et problem som jeg ser det er at trådstarter ikke vet om det er CPU eller MB som det er feil på. Han bør finne ut dette før han sender noe inn, fordi disse må testes som to separate saker, og om det ikke er feil på begge, vil han bli belastet for testingen på varen det ikke var feil på. 7347684[/snapback] Litt OT, men: For et par måneder siden kjøpte jeg deler til en (forholdsvis rimelig) pc fra PSData. Et eller annet var galt, og jeg sendte inn både ram, cpu og hovedkort, fordi jeg ikke hadde mulighet for å teste delene separat. De byttet hovedkortet, og sendte et nytt tilbake sammen med cpu og ram. Ingen ekstra kostnader der. Kan jo hende det var flaks, og de testet hovedkortet først, da. Men det viser at det går an å være litt fleksibel, og vise litt kundeservice. PSData. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Hadde samme problemstillingen nylig(viste ikke hva som var defekt) men hos komplett. La inn retur på hk,cpu ram. fikk mail tilbake da dem lurte på om alt var defekt,svarte mest sansynlig HK men hadde ikke mulighet til å teste det ut. Fikk sent alt inn og fikk nytt HK + gamle ram og cpu i retur. Synes netshop er vanskelig her... Endret 24. november 2006 av taz Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 xantarion skrev: Hvis man skal følge malen på Netshop sin "Kundesenter"-side, så står det: 1. Noen produsenter/leverandører/importører ønsker å behandle returen direkte mot kunde. Sjekk listen over produsenter for å se om produsenten står listet der. Behandle i tilfelle etter retningslinjene for denne produsenten. Gigabyte, produsenten av MB, står ikke på denne listen... Ikke AMD heller (hvis det hadde vist seg at det var CPU som var defekt).. 2.Er produksenten ikke listet i punktet over, må du kontakte vårt kundesenter for nærmere informasjon. Det er nettop det jeg har gjort. Netshop svarer, som dere vet, at jeg må ta det direkte med produsent... 7347613[/snapback] Jeg er ikke spesielt imponert over svarene man kan få fra service/supportavdelingen til Netshop. Du får bare skrive slik at de forstår deg, og kreve at de tar saken, det er tross alt de du har kjøpt delene fra. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 2. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2006 Siste epost fra Netshop 24.11.06: Hei! Fyll ut returskjemaet, skriv på at dere ønsker reklamasjon da varen er gått ut på garanti (regner med at den er det ref. tekst tidligere mail) Da det dreier seg om reklamasjon må/kan noe lenger behandlings tid påregnes en normalt. Husk å pakke inn kortet forsvarlig og send pakken som smartpakke (tidligere norgespakke) da dere får sporing på sendingen. Ha en god dag. Da ordnet det seg til slutt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Jeg må le litt av hele den tråden her, virker jo som om Netshop ikke fikk med seg hva Xantarion prøvde å spørre om, før han klarte å si akkurat hva han ville, dvs reklamere på ett hovedkort. Har forresten selv god erfaring med respons på mail fra Netshop før ett salg, nå gjenstår det bare å få varene og se at alt funker som det skal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå