Gå til innhold

NetShop.no -Les disse epostene !

Anbefalte innlegg

Jeg har en lignende situasjon, fikk beskjed om å sende inn  hele pcen til feilsøking. (Kjøpt alt i deler fra netshop). Da jeg fikk den tilbake var det en faktura på 1200. Dette var for feilsøking og to arbeidstimer. Fikk aldri vite hva som var feilt. Eneste beskjed var :

Pc er feilmontert. Mangler cover bak hoveddkort, 1 skrue til hoveddkort og 1 "cover til der du ikke har cdrom".

OK, tenkte jeg.. Javel liksom, da har han hvertfall fikset det sa jeg til meg selv med ett trist glis rundt munnen, drar kassen opp. NEI, det var ikke gjort noe med, hva har jeg egentlig betalt for?  :!:  Sendte 2 mail iløpet av den neste uken, fikk aldri noe svar så drit i.. funker nå da..

Men aldri mer netshop.

7313129[/snapback]

Om du klarer å gjøre så mange feil, så fortjener du å få regninger :p

Men må nå si at jeg synes svaret var veldig diffust

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg er en god kunde men billige ting erstatter jeg selv.  Jeg gidder aldeles ikke vente verken ukevis eller månedsvis på å få erstattet et produkt med et tilsvarende som kanskje har samme feil/svakhet.  Kjøp nytt, kast det gamle og glem hele greia. :)

7314847[/snapback]

Når det er snakk om ting som nærmer seg 2 år gammelt, så tviler jeg på at han får det samme tilbakke.. Da han høyst sansynlig får et langt nyere og "tilsvarende" prudukt.. Enten i Pris, eller ytelse.. :thumbup:

Da forhandleren i sin omgang, igjen høyst sansynlig får det også med sin leverandør.. (Eller bare en kreditering.. :whistle: )

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Både hovedkort og CPU kommer inn under 5 års reklamasjonsrett. Det burde ikke være noen tvil på det området.

Dersom trådstarter ønsker å sende inn en hel maskin når kun to komponenter er kjøpt hos Netshop, kan Netshop selvfølgelig nekte det. Der burde det heller ikke være noen tvil. Det er ikke Netshops ansvar å feilsøke andre komponenter enn de som er solgt av dem. Svaret fra Netshop er derimot helt "på trynet".

Netshop som selger kan ikke forlange at kjøper skal reklamere mot produsent når de har solgt en vare. Når de har solgt et produkt, har de faktisk et ansvar. Det er opp til kunden om han vil henvende seg til selger eller produsent. Når han her har valgt å sende reklamasjonen til Netshop, kan de ikke bare si "dette må du ta med produsenten". Det hjelper ikke hva slags avtaler de kanskje har gjort med produsent/importør. Dersom kunden vil forholde seg til selger, så får Netshop gjøre feilsøking og prøve å få dekket kostnaden ved reparasjon bytte med produsent.

De jeg jobber for har automatikk i dette, hvor butikken bare sender skjema for reklamasjon til produsent, og vi sender svar tilbake. Vi dekker da også alle reparasjons- eller byttekostnader.

Det jeg har merket meg med veldig mange butikker, er at der de selv er importør eller produsent og må dekke slike kostnader selv, synker viljen til god kundebehandling og "kunnskaper" om reklamasjonsrett drastisk. Mulig det er nettopp det som er tilfellet her.

7308517[/snapback]

Nok engang kommer denne karen med fasitsvaret...les her, dette er det korrekte.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er en god kunde men billige ting erstatter jeg selv.  Jeg gidder aldeles ikke vente verken ukevis eller månedsvis på å få erstattet et produkt med et tilsvarende som kanskje har samme feil/svakhet.  Kjøp nytt, kast det gamle og glem hele greia. :)

7314847[/snapback]

For mange er ikke en CPU eller HK nødvendigvis billige ting. Og når delene er knapt tre år, da forventer du at de fortsatt virker. Apropos det, så virker fremdeles HK og CPU på min IBM Aptiva fra 1999.

Lenke til kommentar

Det er greit med god kundeservice, men noen grenser bør en kunne godta.

7309471[/snapback]

Akkurat her er jeg helt enig med deg, men det ser ut som om svært mange anser at slik kundeservice er å forvente. :)

7312944[/snapback]

Det er vanlig i de fleste bransjer knyttet opp mot privatkunder at gapet mellom forventninger og realitet er ganske stort. Dette skyldes at forbrukerne til stadighet "dulles med" i de forskjellige beskyttende tiltakene de får fra lovgiveren, tiltak som ikke nødvendigvis er like snille på alle punkter som det man forventer. Næringsdrivende føler seg hardt nok presset av de forskjellige forbrukerstøtteordningene, og det er klart de ikke vil bruke tid og krefter på å gi forbrukerne mer enn det loven sier om kost/nytte er for høy.

Når det er sagt er jeg enig i at netshop her var noe krasse i sine besvarelser, men som jeg påpekte i mitt tidligere svar, synes jeg virkelig ikke at opplysningene du oppga i mailene til nettbutikken var så informative som du later å ha inntrykk av. Med en mer korrekt fremstilling av saken er jeg sikker på at netshop vil være mer behjelpelige :)

Og nei, jeg jobber ikke for netshop, ei heller andre nettbutikker, men jeg har en utdanning som har lært meg å ha mer til overs for næringslivets rettigheter enn det den jevne forbruker har.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

Til trådstarter. Det enkleste og raskeste for deg er å RMA'e både hovedkort og CPU direkte med produsent. De vil garantert sende deg nye komponenter så lenge de fremdeles er under garantien. Har selv måttet gjøre dette med ett dinovo tastatur (logitech leverte helt nytt med bud på døren på 4 dager), en belkin trådløs router (levert ny router med bud på døren på 3 uker) og et asrock hovedkort (måtte hente på posten og det tok 2 uker).

Ellers synes jeg du som forbruker her oppfører deg urimelig i forhold til netshop.

Lenke til kommentar
Til trådstarter. Det enkleste og raskeste for deg er å RMA'e både hovedkort og CPU direkte med produsent. De vil garantert sende deg nye komponenter så lenge de fremdeles er under garantien. Har selv måttet gjøre dette med ett dinovo tastatur (logitech leverte helt nytt med bud på døren på 4 dager), en belkin trådløs router (levert ny router med bud på døren på 3 uker) og et asrock hovedkort (måtte hente på posten og det tok 2 uker).

Ellers synes jeg du som forbruker her oppfører deg urimelig i forhold til netshop.

7321170[/snapback]

Det er ikke snakk om garanti, men reklamasjon!

Lenke til kommentar
Gunners,19/11-2006 : 00:23]Jeg har en lignende situasjon, fikk beskjed om å sende inn  hele pcen til feilsøking. (Kjøpt alt i deler fra netshop). Da jeg fikk den tilbake var det en faktura på 1200. Dette var for feilsøking og to arbeidstimer. Fikk aldri vite hva som var feilt. Eneste beskjed var :

Pc er feilmontert. Mangler cover bak hoveddkort, 1 skrue til hoveddkort og 1 "cover til der du ikke har cdrom".

OK, tenkte jeg.. Javel liksom, da har han hvertfall fikset det sa jeg til meg selv med ett trist glis rundt munnen, drar kassen opp. NEI, det var ikke gjort noe med, hva har jeg egentlig betalt for?  :!:  Sendte 2 mail iløpet av den neste uken, fikk aldri noe svar så drit i.. funker nå da..

Men aldri mer netshop.

7313129[/snapback]

Om du klarer å gjøre så mange feil, så fortjener du å få regninger :p

Men må nå si at jeg synes svaret var veldig diffust

7314729[/snapback]

Alle disse "feilene" var ting som jeg bevist gjorde og i det minste visste om. Det som var poenget mitt her var at ingen av disse feilene var den avgjørende for at min maskin ikke virket. Ingen av de har noen som helst betydning for at min pc skal virke. Fyren gjorde noe med den, men sa ikke hva. Det var poenget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle disse "feilene" var ting som jeg bevist gjorde og i det minste visste om. Det som var poenget mitt her var at ingen av disse feilene var den avgjørende for at min maskin ikke virket. Ingen av de har noen som helst betydning for at min pc skal virke. Fyren gjorde noe med den, men sa ikke hva. Det var poenget.

7333348[/snapback]

Det var slik jeg også oppfattet deg.

"Teknikeren" listet opp en rekke uvesentlige detaljer eller "skjønnhetsfeil" om man vil, som overhodet ikke hadde noen betydning for en eventuell feil.

Og han må jo ha rettet en feil siden du leverte en "død" PC og fikk tilbake en som virket igjen.

Mao. en elendig dokumentasjon av feilretting.. :)

Lenke til kommentar

Nei.

Reklamasjonstiden er 2 eller 5 år. Og den reguleres av forbrukerkjøpsloven. Garanti er noen produsenten gir frivillig. Det trenger ikke å være garanti på et produkt. Så det stemmer at det ikke er noen automatikk i at det er 5 års garanti på dataprodukter. Men det har ikke trådstarter hevdet heller, man sier at det er 5 års reklamasjon.

Ørjan..

7303999[/snapback]

Nei.

Garati er ikke noe produsenten gir frivillig. Alle produkter solgt i Norge har automatisk 2 års garanti, og minimum 5 års reklamasjon. Det vil si at etter to år har gått, er bevisbyrden gått over på kjøper, men hvis kjøper bevier at noe er feil, må selger erstatte\reparere\gi penger tilbake.

Lenke til kommentar

Nei.

Reklamasjonstiden er 2 eller 5 år. Og den reguleres av forbrukerkjøpsloven. Garanti er noen produsenten gir frivillig. Det trenger ikke å være garanti på et produkt. Så det stemmer at det ikke er noen automatikk i at det er 5 års garanti på dataprodukter. Men det har ikke trådstarter hevdet heller, man sier at det er 5 års reklamasjon.

Ørjan..

7303999[/snapback]

Nei.

Garati er ikke noe produsenten gir frivillig. Alle produkter solgt i Norge har automatisk 2 års garanti, og minimum 5 års reklamasjon. Det vil si at etter to år har gått, er bevisbyrden gått over på kjøper, men hvis kjøper bevier at noe er feil, må selger erstatte\reparere\gi penger tilbake.

7334173[/snapback]

Hehe, nå er du vel litt ute å roter? ;)

Garanti er noe produsenten sjøl bestemmer og gir, å er noe som kommer oppå/gir deg ekstra rettigheter, enn hva du eventuelt allerede har i følge kjøps loven. :)

Reklamasjon er 2 år på varer som er forventet å vare i 2 år, å 5 år på varer som er forventet å vare "vesentlig" lengre enn 2 år.. :whistle:

Så din utalelse der, stemmer nok ikke helt.. :hmm:

Men ja, ved en reklamasjon på varer som er eldre enn 6 måneder, så hviler bevis burden hos kjøper, ikke produsent.. (Lel om produsenten ofte tar seg av dette fordi..)

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Nei.

Ørjan..

7303999[/snapback]

Nei.

7334173[/snapback]

Du roter, OrjanP har rett.

Garanti er frivillig fra produsent, reklamasjonsrett er en rettighet man har gjennom forbrukerkjøpsloven, og den er på 2 år for alle produkter, men 5 år dersom produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Når det gjelder bevisbyrde så er du også på tur - forbrukerkjøpsloven sier at "dersom vare er under 6 måneder skal mangelen antas å ha vært i produktet ved kjøpstidspunkt" - altså har selger bevisbyrde, og en ganske tung en også.

Om varen er over 6 måneder trenger selger kun sannsynliggjøre at kunden selv er skyld i mangelen, men kunde må fremdeles ikke "bevise" noe, selger må undersøke og gjøre alt.

Lenke til kommentar
Dessuten er det verdt å merke seg at dersom noen skal kalle noe for en "Garanti", så skal det egentlig gis *bedre* vilkår enn i kjøpsloven og det reklamasjonsretten gir.

7334226[/snapback]

Godt poeng. Etter markedsføringsloven § 9c (1) er det faktisk forbudt å i det hele tatt bruke ordet garanti eller lignende hvis det ikke gis rettigheter ut over det forbrukeren allerede har etter loven.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Ps. Å husk.. Hvis det er en bruker feil, der en ledning eller noe mangler, å du sender den inn, så har Netshop rett til å kreve et "beløp", for at du skall få den tilbake.. Da dette beløpet skall dekke eventuelte utgifter netshop har hatt, med å "lete" ette feilen, osv.. 

7307641[/snapback]

Gunners,19/11-2006 : 00:23]Jeg har en lignende situasjon, fikk beskjed om å sende inn  hele pcen til feilsøking. (Kjøpt alt i deler fra netshop). Da jeg fikk den tilbake var det en faktura på 1200. Dette var for feilsøking og to arbeidstimer. Fikk aldri vite hva som var feilt. Eneste beskjed var :

Men aldri mer netshop.

7313129[/snapback]

Husk at dette da er noe som NetShop må opplyse om ved innlevering av produktet til service. Hvis kunden ikke har blitt informert om dette, så kan de heller ikke ta betalt for det.

Jobber i detaljevarebransjen selv, så jeg kjenner godt til problemstillingen. Det er helt klart at NetShop uten hjemmel i loven fraskriver seg sitt ansvar, og det har flere her dokumentert. Det er bare til å henvise til disse paragrafene når du tar kontakt med NetShop. Er de fortsatt vrange tar du saken videre med Forbrukerrådet. Da er NetShop ute på så tynn is at de sikkert skjønner det selv. At et så stort firma ikke kjenner til elementære forbrukerrettigheter er skremmende. På en annen side så kan det hende at han på kundesenteret var ny, og at han behandlet saken på en dårlig måte. Kan hende at han har fått beskjed om at kundene skal i størst mulig grad ta slike ting med produsent. Han kunne da ha formulert seg bedre.

Personlig skal det være sagt at jeg aldri har hatt noe problem med NetShop.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Har du sjekket garanti tiden på hovedkortet? Som regeler er dette 3 år. Iallefall er det slik på MSI og Asus sine hk. Kjøpte selv et hk av komplett i 2004, og det slutta å virke tidliggere i år. Fikk godkjent retur på garanti, men fikk penger tilbake da de mente de ikke hadde tilsvarende hk inne. Fint for meg og fikk over 700,- tilbake og kjøpte et bedre hk til 450 :thumbup:

På cpu er det vel 1 eller 2 år.

Og en vennelig tone mot webshoppen er også alfaomega, er du sur og grinete så blir de det også.

Lenke til kommentar
Har du sjekket garanti tiden på hovedkortet? Som regeler er dette 3 år. Iallefall er det slik på MSI og Asus sine hk. Kjøpte selv et hk av komplett i 2004, og det slutta å virke tidliggere i år. Fikk godkjent retur på garanti, men fikk penger tilbake da de mente de ikke hadde tilsvarende hk inne. Fint for meg og fikk over 700,- tilbake og kjøpte et bedre hk til 450 :thumbup:

7341294[/snapback]

Hva pokker har garanti med saken å gjøre?? Produsentene har faktisk i utgangspunktet ikke lov til å si at de gir deg garanti! Det er snakk om reklamasjonsrett, og denne er på FEM år både på cpu og hovedkort. For at en skal kunne snakke om garanti må denne gi forbruker bedre rettigheter enn reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

7341294[/snapback]

Hva pokker har garanti med saken å gjøre?? Produsentene har faktisk i utgangspunktet ikke lov til å si at de gir deg garanti! Det er snakk om reklamasjonsrett, og denne er på FEM år både på cpu og hovedkort. For at en skal kunne snakke om garanti må denne gi forbruker bedre rettigheter enn reklamasjonsrett.

7341402[/snapback]

Hehe, her snakker du mot deg selv.. :roll:

Først sier du at dem ikke har lov til å gi garanti.. Å i neste setning sier du at dem har det, hvis det gir deg bedre "retigheter".. :whistle:

Er nok mere det siste som stemmer.. Reklamasjon er noe du får i fra forbruker/kjøps loven, å gir deg muligheten til å reklamere, eller å "klage" som det også kan kalles. (Å er enten 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge "varighet" produktet er forventet å ha.)

Mens garanti er fritt for produsenten å gi, å kan være alt i fra noen dager?? til lifstidsgaranti.. :thumbup:

(Men i det ordet garanti "nevnes", så MÅ det gi deg "utvidete" eller mere rettigheter enn det du i utganspunktet her i fra før av. ;) Dvs. I fra vanglig Norsk forbruker og kjøps lov..)

Derfor så vil det i de fleste situvasjoner være "enklere" å "kjøre" på garantien, enn en "reklamasjon"..

(Forutsatt at produktet fremdeles har garanti igjen, så klart.. :) )

Ps. Dette har også blitt forklart tidligere i denne posten, så.. :thumbdown:

Ps2. Hvis det er snakk om å eventuelt bytte eller å heve kjøpet, osv, så blir det litt annerlades, å "reklamasjon" blir da veien å gå..

Edit: PS..

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...