M-BS Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Det er ikke sikkert at du har 5 års reklamasjonsfrist, ettersom du bare har kjøpt delene. Spørsmålet er etter forbrukerkjøpsloven § 27 (2) om de særskilte delene du reklamerer på, er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Hvis ikke, er reklamasjonsfristen 2 år. Dette hadde ikke vært et problem hvis du ikke hadde bygget selv. I alle fall, hvis du i det hele tatt har rett til reklamere, er det absolutt ingen tvil om at du kan gå direkte på netshop, altså selgeren. Dette følger for eksempel av forbrukerkjøpsloven § 29 (1): "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting ..." Du kan kreve retting fra "selgeren", og det er jo netshop. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Det er ikke sikkert at du har 5 års reklamasjonsfrist, ettersom du bare har kjøpt delene. Spørsmålet er etter forbrukerkjøpsloven § 27 (2) om de særskilte delene du reklamerer på, er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Hvis ikke, er reklamasjonsfristen 2 år. Dette hadde ikke vært et problem hvis du ikke hadde bygget selv. I alle fall, hvis du i det hele tatt har rett til reklamere, er det absolutt ingen tvil om at du kan gå direkte på netshop, altså selgeren. Dette følger for eksempel av forbrukerkjøpsloven § 29 (1): "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting ..." Du kan kreve retting fra "selgeren", og det er jo netshop. 7308232[/snapback] Både hovedkort og CPU varer jo gjerne i tiår (det er ihvertfall min erfaring), om ikke en elelr annen feil får de til å knele. Så jeg ville bli karftig overrasket om det ikke var 5 år på dette. AtW Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Både hovedkort og CPU varer jo gjerne i tiår (det er ihvertfall min erfaring), om ikke en elelr annen feil får de til å knele. Så jeg ville bli karftig overrasket om det ikke var 5 år på dette. AtW 7308483[/snapback] Det er jeg enig i, men jeg mener bare at det ikke er like sikkert at det er fem års reklamasjonsfrist på cpu og hovedkort som at det er det på en hel pc. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Både hovedkort og CPU varer jo gjerne i tiår (det er ihvertfall min erfaring), om ikke en elelr annen feil får de til å knele. Så jeg ville bli karftig overrasket om det ikke var 5 år på dette. AtW 7308483[/snapback] Det er jeg enig i, men jeg mener bare at det ikke er like sikkert at det er fem års reklamasjonsfrist på cpu og hovedkort som at det er det på en hel pc. 7308486[/snapback] En hel pc ryker ofte før et hovedkort eller en cpu. Harddisk er nemlig mye mer skjør enn disse, kabler fra psu kan løsne over tid (hvilket ola nordmann ville sendt pcen inn til elkjøp igjen for å få fikset), etc. Så jeg vil si at et hovedkort eller en cpu er like sikre som en pc når det gjelder garantilengde. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Både hovedkort og CPU kommer inn under 5 års reklamasjonsrett. Det burde ikke være noen tvil på det området. Dersom trådstarter ønsker å sende inn en hel maskin når kun to komponenter er kjøpt hos Netshop, kan Netshop selvfølgelig nekte det. Der burde det heller ikke være noen tvil. Det er ikke Netshops ansvar å feilsøke andre komponenter enn de som er solgt av dem. Svaret fra Netshop er derimot helt "på trynet". Netshop som selger kan ikke forlange at kjøper skal reklamere mot produsent når de har solgt en vare. Når de har solgt et produkt, har de faktisk et ansvar. Det er opp til kunden om han vil henvende seg til selger eller produsent. Når han her har valgt å sende reklamasjonen til Netshop, kan de ikke bare si "dette må du ta med produsenten". Det hjelper ikke hva slags avtaler de kanskje har gjort med produsent/importør. Dersom kunden vil forholde seg til selger, så får Netshop gjøre feilsøking og prøve å få dekket kostnaden ved reparasjon bytte med produsent. De jeg jobber for har automatikk i dette, hvor butikken bare sender skjema for reklamasjon til produsent, og vi sender svar tilbake. Vi dekker da også alle reparasjons- eller byttekostnader. Det jeg har merket meg med veldig mange butikker, er at der de selv er importør eller produsent og må dekke slike kostnader selv, synker viljen til god kundebehandling og "kunnskaper" om reklamasjonsrett drastisk. Mulig det er nettopp det som er tilfellet her. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (endret) For enkelhetens skyld er det egentlig best for alle parter (iallefall av den mindre erfarne sorten) å slenge på noen hundrelapper ekstra i PC-kjøpet (det er kun småpenger i forhold til sluttsummen) og få nettbutikken til å bygge og feilsøke PC-en for en. Hadde det blitt gjort i dette tifellet, hadde netshop selvsagt kunnet fikset alt ved første henvendelse, uavhengig av hva som var gått galt. Lovhenvisningen i tråden er selvsagt riktig, men er lagt til på feil grunnlag. Når du selv setter sammen PC-en av komponentene du har fått utlevert av nettbutikken, gjelder så klart ikke de retningslinjene fra forbrukerrådet. Jeg er sikker på at du ville fått en mye mer hjelpsom tilbakemelding ved å sende en mye mer korrekt mail til netshop, der du enkelt og greit spør om å få sende inn hovedkortet til testing, da du frykter at dette har en feil. Det er absolutt ikke netshops jobb å teste alle dine bestilte komponenter i samspill for å finne ut hva feilen er. Du har bestilt alt selv, så da er det ditt ansvar å finne ut nøyaktig hva som er feil. Når det er sagt, så tar sikkert netshop i mot alle de forskjellige enkeltelementene som enkeltreparasjoner hver for seg, med den påfølgende utgiften dette medfører deg. Så jeg foreslår at du tester komponentene hver for seg, finner hva som er feilen og så kontakter netshop igjen, hvorpå de helt sikkert vil gi deg en pekepinn om hva du videre bør foreta deg. 7308157[/snapback] Oj, oj. En liten aggressiv sak her, på kanten til personlig angrep. Arbeider du hos Netshop? ... Fra tull til alvor: Enig med deg at det kan være lurt av mindre erfarne parter å kjøpe komplette datamaskiner; jeg er meget erfaren, så det er ikke kompetansen det står på. Når det gjelder det andre avsnittet ditt, ”Lovhenvisningen i tråden…”; Har ikke henvist til noen lover, jeg har kun sitert et par linjer fra Forbrukerrådets hjemmesider. Jeg spør også Netshop om de kun vil ha CPU og MB, eller hele kabinettet m/innhold (Jeg ser på hjemmesiden deres at de kun vil ha komponenten det gjelder, men tenkte å spørre for høflighets skyld da det enkelte ganger kan gjøre hverdagen lettere for en servicemann). Tilbakemeldingen på dette var ”Reklamasjonsfeil må rettes til produsent”. De svarer ikke engang på spørsmålet mitt, men bare avviser meg helt. Med andre ord, de er overhode ikke interessert. Dårlig, dårlig.. For ordens skyld; alle deler unntatt kabinett og PSU er kjøpt fra Netshop. Endret 18. november 2006 av xantarion Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Trådstarter: Var alle komponenter kjøpt hos netshop? Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Anyways, xantarion, svaret på spørsmålet ditt er kort og greit: Du kan reklamere til Netshop, og de kan ikke henvise deg videre til produsent. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Ta kontakt over telefon og forklar problemet. Forhåpentligvis møter du på en mer kompetent kundebehandler. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 Ta kontakt over telefon og forklar problemet. Forhåpentligvis møter du på en mer kompetent kundebehandler. 7308556[/snapback] Jeg sendte en mail til kundeservice (ikke support) hos Netshop, der jeg skriver om erfaringen min og viser til denne tråden. Har også bedt de videresende e-posten til evt. team-leader eller annen overordnet. Hvis de ikke tar kontakt med meg, så får jeg ta å ringe i løpet av uken (eller kanskje bare kjøre innom). Takker igjen for all respons. Må si denne tråden ble litt mer aktiv enn jeg hadde trodd Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Netshop er en svært populær nettbutikk, så når de gjør noe galt blir folk interessert med en gang, virker det som. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Problemet slik jeg ser det er at dette er et lovområde hvor svært få kjenner sine rettigheter. Dette kombinert med en bransje med så små marginer at det sikkert er veldig fristende å prøve seg med en liten "snakk med noen andre, dette er ikke vårt ansvar" når folk kommer med et problem, for så å komme med en (altfor enkel) unnskyldning når folk faktisk kommer med loven i hånda. Når det er sagt har jeg aldri hatt noen problemer med reklamasjon eller garantisaker hos Netshop, og jeg har brukt en del penger der. Lenke til kommentar
hwfreak Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Selv har jeg reklamert på flere produkter. Jeg sender typisk varene direkte til produsent og uten unntak fått en ny/reparert vare i retur. Det er vel ikke så mange som reklamerer på "eldre" varer og produsenten gidder derfor ikke å kverulere. Denne prossessen vil antageligvis gå kjappere og mindre smertefritt fremfor å bruke enda et mellomledd (nettbutikken). Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Så lenge du ikke har kjøpt hele pc`en der, kan du ikke kreve at de skal feilsøke hele greia gratis for deg. Det du kan gjøre for å forenkle alt, er å feilsøke selv og finne ut hvilken del som streiker. Deretter kan du ta kontakt med netshop igjen å si at del X streiker, og du vil mest sansynelig få et RMA nummer. Edit: Det vil alltid være en liten risiko ang. dette ved å bruke en nettbutikk. Du bør kunne feilsøke. Ellers kan det bli dyrt om du skal få en lokal pc repratør til å feilsøke for deg. Endret 18. november 2006 av Caddy Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 selv om både hovedkort og cpu er kjøpt hos netshop, så plikter ikke de å ta i mot begge deler og teste hvem av dem som har konka. hvis en av de da virker så kan de kreve betalt for undersøkelsen av den. at netshop skal ta i mot reklamasjonen er det ingen tvil om, de kan ikke skyve ansvaret over på produsenten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) For enkelhetens skyld er det egentlig best for alle parter (iallefall av den mindre erfarne sorten) å slenge på noen hundrelapper ekstra i PC-kjøpet (det er kun småpenger i forhold til sluttsummen) og få nettbutikken til å bygge og feilsøke PC-en for en. Hadde det blitt gjort i dette tifellet, hadde netshop selvsagt kunnet fikset alt ved første henvendelse, uavhengig av hva som var gått galt. Lovhenvisningen i tråden er selvsagt riktig, men er lagt til på feil grunnlag. Når du selv setter sammen PC-en av komponentene du har fått utlevert av nettbutikken, gjelder så klart ikke de retningslinjene fra forbrukerrådet. Jeg er sikker på at du ville fått en mye mer hjelpsom tilbakemelding ved å sende en mye mer korrekt mail til netshop, der du enkelt og greit spør om å få sende inn hovedkortet til testing, da du frykter at dette har en feil. Det er absolutt ikke netshops jobb å teste alle dine bestilte komponenter i samspill for å finne ut hva feilen er. Du har bestilt alt selv, så da er det ditt ansvar å finne ut nøyaktig hva som er feil. Når det er sagt, så tar sikkert netshop i mot alle de forskjellige enkeltelementene som enkeltreparasjoner hver for seg, med den påfølgende utgiften dette medfører deg. Så jeg foreslår at du tester komponentene hver for seg, finner hva som er feilen og så kontakter netshop igjen, hvorpå de helt sikkert vil gi deg en pekepinn om hva du videre bør foreta deg. 7308157[/snapback] Oj, oj. En liten aggressiv sak her, på kanten til personlig angrep. Arbeider du hos Netshop? Tull eller alvor.. ett slik svar på / tolkning av sitert tilsvar var nokså avklarende vil jeg si. ...Fra tull til alvor: Enig med deg at det kan være lurt av mindre erfarne parter å kjøpe komplette datamaskiner; jeg er meget erfaren, så det er ikke kompetansen det står på. Når det gjelder det andre avsnittet ditt, ”Lovhenvisningen i tråden…”; Har ikke henvist til noen lover, jeg har kun sitert et par linjer fra Forbrukerrådets hjemmesider. Jeg spør også Netshop om de kun vil ha CPU og MB, eller hele kabinettet m/innhold (Jeg ser på hjemmesiden deres at de kun vil ha komponenten det gjelder, men tenkte å spørre for høflighets skyld da det enkelte ganger kan gjøre hverdagen lettere for en servicemann). Tilbakemeldingen på dette var ”Reklamasjonsfeil må rettes til produsent”. De svarer ikke engang på spørsmålet mitt, men bare avviser meg helt. Med andre ord, de er overhode ikke interessert. Dårlig, dårlig.. For ordens skyld; alle deler unntatt kabinett og PSU er kjøpt fra Netshop. 7308519[/snapback] Hvorfor kunne du ikke opplyst om dette i første tråd? Det er nokså vesentlig for hvordan vi som leser tråden skal komme med råd, samt hvordan Netshop bør forholde seg til feilsøking/håndtering av denne saken. Dersom du er såpass kompetent som det kan virke utifra tråd/tilsvar her burde du sikkert fint klare å finne ut hvilken komponent som har feilet. Men dersom du ikke har tilgang til alternativ hardware er det jo klart at Netshop er i bedre stand til å ta den jobben..dvs. feilsøke. (Mot betaling selvsagt). Og det bør de nok gjøre uten å avvise deg/henvise deg til produsent. Edit: Moderert Endret 18. november 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Men dersom du ikke har tilgang til alternativ hardware er det jo klart at Netshop bør ta den jobben. Og det bør de nok gjøre uten å avvise deg/henvise deg til produsent. 7309191[/snapback] Netshop har kun ansvar for det de har solgt. Er du klar over hvor mye bortkastet tid det vil være for dem om de skal godta at du sender inn en hel PC fordi du tror kanskje en CPU eller hovedkort fra dem har røket, og når de feilsøker viser det seg å være noe helt annet? Det er greit med god kundeservice, men noen grenser bør en kunne godta. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Det er greit med god kundeservice, men noen grenser bør en kunne godta. 7309471[/snapback] Akkurat her er jeg helt enig med deg, men det ser ut som om svært mange anser at slik kundeservice er å forvente. Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg har en lignende situasjon, fikk beskjed om å sende inn hele pcen til feilsøking. (Kjøpt alt i deler fra netshop). Da jeg fikk den tilbake var det en faktura på 1200. Dette var for feilsøking og to arbeidstimer. Fikk aldri vite hva som var feilt. Eneste beskjed var : Pc er feilmontert. Mangler cover bak hoveddkort, 1 skrue til hoveddkort og 1 "cover til der du ikke har cdrom". OK, tenkte jeg.. Javel liksom, da har han hvertfall fikset det sa jeg til meg selv med ett trist glis rundt munnen, drar kassen opp. NEI, det var ikke gjort noe med, hva har jeg egentlig betalt for? :!: Sendte 2 mail iløpet av den neste uken, fikk aldri noe svar så drit i.. funker nå da.. Men aldri mer netshop. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Akkurat her er jeg helt enig med deg, men det ser ut som om svært mange anser at slik kundeservice er å forvente. 7312944[/snapback] Da vil jeg påstå at svært mange har et fullstendig urealistisk forventningsnivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå