Gå til innhold

NetShop.no -Les disse epostene !


Anbefalte innlegg

Har en datamaskin som sluttet å fungere. Komponentene er kjøpt hos Netshop.

Jeg sendte derfor en mail til Netshop, og regnet med at jeg skulle få et returnummer

slik at jeg bare kunne overlate "problemet" til salgsstedet (slik som er vanlig).

Men den gang ei:

 

1. Epost (fra meg):

 

Hei.

 

Reklamasjonstiden på datautstyr er 5 år?

Skal jeg bare sende/komme innom med maskinen til dere?

 

Følgende feil har oppstått på min maskin:

 

Feil:

Maskinen skrudde seg plutselig av mens jeg spillte. Da jeg prøvde å starte den igjen, bare pep den.

Pipelyd: Lang, kort, lang lang lang osv. osv.

I bruksanvisningen til hovedkortet står det at 1 lang og en kort kan være hovedkort feil eller dram feil.

Har prøvd å sette i en annen ram-brikke;hjalp ikke.

Har prøvd å fjerne alle tilleggskort (inkl. skjermkort), disker og vifter (slik at kun PSU+MB+RAM+CPU var montert); hjalp ikke.

Har tatt ut batteri (for å nullstille); hjalp ikke.

 

Fakturanummer:

CPU kjøpt 21.01.2004 -> fak.nr.1002152

MB kjøpt 25.08.04 -> fak.nr. 10668

 

2. Epost (svar fra Netshop):

 

Hei!

 

Kan nok være 5 år reklamasjon, men dette må dere reklamere på direkte med produsenten.

 

3. Epost (reply fra meg):

 

Hei igjen.

 

Fant dette hos forbrukerrådet:

"I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden."

 

Du skriver at jeg må reklamere direkte mot produsenten?!

Jeg har da kjøpt varen av dere på Netshop. Noe som igjen fører til at jeg reklamere til dere, som videre må ta det med produsenten.

Mitt spørsmål er da, skal jeg sende inn CPU og hovedkort for seg? Eller ønsker dere hele kabinettet med innhold?

 

4. Epost (reply igjen fra Netshop):

 

Hei!

 

Reklamasjon går på produksjonsfeil og må rettes direkte til produsent. Her må dere sansynlig gjøre at produktet har en feil/mangel som gjør at dette ikke virker slik det skal. (mine uthevinger)

 

 

Ja, dette var service! bah. Har handlet mye hos Netshop, og jeg har alltid vært fornøyd. Men etter nå ha opplevd servicen de gir i etterkant, så kommer jeg aldri til å handle fra Netshop mer!

 

For dere som lurer på reglene; les følgende hentet fra Forbrukerrådets sider:

Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. og

Hvis du skal klage på en feil, må klagen rettes mot den eller de personer/firmaer du vil stille ansvarlig. Dette vil normalt være selgeren, men det er ikke noe i veien for at du også henvender deg til produsenten eller importøren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har kjøpt en ferdigbygget PC fra NetShop, så kan du ikke forvente at de skal reparere PC'en din.

 

Men hvis det har oppstått en feil på en komponent, er det reglene på denne siden som gjelder (for NetShop). Der er det bl.a. en link til en side som viser hvilke produsenter som behandler returer direkte. Hvis din produsent ikke står på denne listen, så er det NetShop som selger du må forholde deg til.

 

Så vidt jeg vet er det ikke noen automatikk i at det skal være 5 års garanti på alle datakomponenter, så jeg vet ikke hva du bør forvente her.

Lenke til kommentar

En treffer på mange tullinger på support. Ring i stedet. Dersom du får negativ respons så be om å få snakke med sjefen til vedkommende. Returskjemaet ligger på nettsiden til netshop, og du trenger ikke gå gjennom support.

 

edit:

Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 10 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet.

 

Dette er forresten bare piss.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det ikke noen automatikk i at det skal være 5 års garanti på alle datakomponenter, så jeg vet ikke hva du bør forvente her.

7303836[/snapback]

Nå har han vel heller ikke hevdet 5 års garanti. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det ikke noen automatikk i at det skal være 5 års garanti på alle datakomponenter, så jeg vet ikke hva du bør forvente her.

7303836[/snapback]

Nå har han vel heller ikke hevdet 5 års garanti. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

7303861[/snapback]

Som for eksempel?

 

"Det er 2 års garanti på produkt X, men du har rett til å reklamere så lenge du vil. Om du oppnår noe med det, er en annen sak."

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det ikke noen automatikk i at det skal være 5 års garanti på alle datakomponenter, så jeg vet ikke hva du bør forvente her.

7303836[/snapback]

Nå har han vel heller ikke hevdet 5 års garanti. Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

7303861[/snapback]

Som for eksempel?

 

"Det er 2 års garanti på produkt X, men du har rett til å reklamere så lenge du vil. Om du oppnår noe med det, er en annen sak."

7303904[/snapback]

 

Nei.

Reklamasjonstiden er 2 eller 5 år. Og den reguleres av forbrukerkjøpsloven. Garanti er noen produsenten gir frivillig. Det trenger ikke å være garanti på et produkt. Så det stemmer at det ikke er noen automatikk i at det er 5 års garanti på dataprodukter. Men det har ikke trådstarter hevdet heller, man sier at det er 5 års reklamasjon.

 

Ørjan..

Lenke til kommentar
En treffer på mange tullinger på support. Ring i stedet. Dersom du får negativ respons så be om å få snakke med sjefen til vedkommende. Returskjemaet ligger på nettsiden til netshop, og du trenger ikke gå gjennom support.

 

edit:

Lovverket henviser til at du gjør ting "innen rimelig tid" og vi tillater oss å tolke dette i denne sammenheng som mindre enn 10 virkedager fra du har fått mottaksmeldingen eller hentet produktet.

 

Dette er forresten bare piss.

7303849[/snapback]

 

Dette var da en ny vri på tolkningen av "innen rimelig tid". Tror ikke mange butikker har fått med seg at det er snakk om en objektiv vurdering. I noen saker så kan "innen rimelig tid" dreie seg om maks en dag mens i andre tilfeller 14 dager.

 

Uansett, hvis det er regelen om tidsfristen for når man må si ifra det gjelder så er minstetiden uansett to måneder.

 

En betenklig ting til ved den tolkningen deres er at i forbrukerkjøpsloven går risikoen over på forbruker når varen er hentet og ikke før. Netshop mener risikoen går over så fort man får hentelappen i postkassen, hehe.

 

Men det er ikke første gangen Netshop har tvilsomme regeltolkninger, eks. Netdhop Oslo og nekting av angrerett i visse tilfeller.

 

Til trådstarter: Du skal ikke behøve å kontakte leverandør. Bare si at hvis de ikke har sett på det innen f.eks. 14 dager vil du legge fram krav om heving av kjøpet siden du da regner det som at de ikke vil eller kan reparere gjenstanden.

 

Hvis det er noe du har kjøpt ferdig bygd er det bare å sende inn hele pcen, er det deler du har kjøpt løst kan du ikke forvente at de skal feilsøke. Bare så du er kalr over det. Så send inn de delene du vet er feil på.

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Du skal ikke behøve å kontakte leverandør. Bare si at hvis de ikke har sett på det innen f.eks. 14 dager vil du legge fram krav om heving av kjøpet siden du da regner det som at de ikke vil eller kan reparere gjenstanden.

 

Takk for en god ide, og takk for synspunktene deres (alle :) ).

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Du skal ikke behøve å kontakte leverandør. Bare si at hvis de ikke har sett på det innen f.eks. 14 dager vil du legge fram krav om heving av kjøpet siden du da regner det som at de ikke vil eller kan reparere gjenstanden.

 

Takk for en god ide, og takk for synspunktene deres (alle :) ).

7304134[/snapback]

 

Gjør kundebehandleren hos Netshop oppmerksom på forbrukerkjøpslovens §27, hvor det står: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." (min utheving av ordet "selgeren") ;)

Lenke til kommentar
Problemet her er vel at kunden har kjøpt KOMPONENTER hos netshop og ønsker å reklamerer ved å sende inn/komme innom med HELE MASKINA.

7305725[/snapback]

Men hvorfor er det forskjell? (ok, kanskje unødvendig å sende inn hele boksen - send inn de delene som ikke funker). Hvis du kjøper en bukse hos Jack & Jones i Oslo og det viser seg å være høl i den, så er det ikke naturlig å klage til fabrikken i Kina? Hvis du kjøper en videospiller som ikke funker, du leverer den tilbake til Elkjøp og ikke til JVC?

 

Jeg ble møtt med samme argumentasjon ang. en harddisk hos et annet firma, er dette vanlig innen databransjen? Jeg syns det er helt høl i hue at man skal gå på produsent. Er det feil på noe jeg har kjøpt av selger A, så forholder jeg meg til selger A. For meg er det knekkende likegyldig hvem som har produsert tingen selger A har solgt meg, det får være hans problem.

 

Er det helt urimelig av meg å tenke sånn? Jeg holder med trådstarter jeg, altså.

Endret av JLa
Lenke til kommentar

det er jo kjøper som må sende inn den delen som har feil, om han har kjøpt flere deler og satt den sammen selv så er det ikke netshop sin oppgave å feilsøke hele pcen hans. de skal rette mangelen som er på produktet han har, ikke feilsøke hele pcen for å lete etter den. når det har gått så lang tid som det har gått er det jo kjøper som har bevisbyrden uansett.

Lenke til kommentar
det er jo kjøper som må sende inn den delen som har feil, om han har kjøpt flere deler og satt den sammen selv så er det ikke netshop sin oppgave å feilsøke hele pcen hans. de skal rette mangelen som er på produktet han har, ikke feilsøke hele pcen for å lete etter den. når det har gått så lang tid som det har gått er det jo kjøper som har bevisbyrden uansett.

7306484[/snapback]

Kan nok stemme det.. Dvs. Tar jeg ikke alt for mye feil, så skifter bevisbyrden i en eventuelt reklamasjon ette 6 måneder..

 

Dvs. Før 6 måneder, så må "selger/produsent" bevise at eventuelt feilen skylder bruker feil osv.. For at en reklamasjon ikke skall være gyldig..

 

Mens etter 6 måneder, så er det kjøper, så har bevis byrden, å må "bevise" at feilen skulder en feil, eller mangel med "produktet"..

 

Ps. Å husk.. Hvis det er en bruker feil, der en ledning eller noe mangler, å du sender den inn, så har Netshop rett til å kreve et "beløp", for at du skall få den tilbake.. Da dette beløpet skall dekke eventuelte utgifter netshop har hatt, med å "lete" ette feilen, osv..

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar

Vel! Ser i første posten at trådstarter henviser til to(2) fakturaer, en for CPU og en for HK som er kjøpt hos Netshop.no. Da bedyter dette at selve garanti/reklamasjon går på disse delene(i utgangspunktet), ikke på hele maskinen.

 

Da er det rimelig å anta at wepshoppen sjekker ut disse to komponenter i henhold til regelverket.

 

Ellers vil jeg bare nevne at alle poster med synsing og uten dokumentert mening/info vil bli slettet og anset som spam.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nok en altfor kraftig reaksjon mot en Webshop slik jeg ser det.

Nok om det.

Utifra trådstarters dokumentasjon kan han reklamere ovenfor Netshop vedrørende sitt hovedkort og CPU.

At Netshop henviser til produsent vil i tifelle si at de har en avtale med denne og ønsker å slippe å håndtere slike reklamasjoner selv.

Lovligheten av den praksisen stiller jeg meg betvilende til.

Trådstarter bør sende inn hk til Netshop for feilsøking og utbedring. Har vanskelig for å tro at det er CPU, men send gjerne inn den også.

Netshop vil da fort finne ut hva som er feil dersom de har kompetente teknikere til å teste (noe jeg antar de har).

Dersom trådstarter har mulighet bør han sjekke ut annet skjermkort, annen CPU.. og andre minnebrikker før han konkludere med at det er hardware'n kjøpt hos Netshop som har "skylden". :)

Lenke til kommentar

For enkelhetens skyld er det egentlig best for alle parter (iallefall av den mindre erfarne sorten) å slenge på noen hundrelapper ekstra i PC-kjøpet (det er kun småpenger i forhold til sluttsummen) og få nettbutikken til å bygge og feilsøke PC-en for en. Hadde det blitt gjort i dette tifellet, hadde netshop selvsagt kunnet fikset alt ved første henvendelse, uavhengig av hva som var gått galt.

 

Lovhenvisningen i tråden er selvsagt riktig, men er lagt til på feil grunnlag. Når du selv setter sammen PC-en av komponentene du har fått utlevert av nettbutikken, gjelder så klart ikke de retningslinjene fra forbrukerrådet. Jeg er sikker på at du ville fått en mye mer hjelpsom tilbakemelding ved å sende en mye mer korrekt mail til netshop, der du enkelt og greit spør om å få sende inn hovedkortet til testing, da du frykter at dette har en feil. Det er absolutt ikke netshops jobb å teste alle dine bestilte komponenter i samspill for å finne ut hva feilen er. Du har bestilt alt selv, så da er det ditt ansvar å finne ut nøyaktig hva som er feil.

 

Når det er sagt, så tar sikkert netshop i mot alle de forskjellige enkeltelementene som enkeltreparasjoner hver for seg, med den påfølgende utgiften dette medfører deg. Så jeg foreslår at du tester komponentene hver for seg, finner hva som er feilen og så kontakter netshop igjen, hvorpå de helt sikkert vil gi deg en pekepinn om hva du videre bør foreta deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...