Mez Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hei har et lite underlig problem med php/mysql her. I phpmyadmin så vises æøå riktig, mens i mitt php script så vises bare no helt annet, eks: ? osv. Forslag på hva som kan være feilen her? Jeg kan tro det er selve encodingen på dataene som sendes mellom mysql-php som er problemet, at det ikke takler æøå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 hvilket tegnsett brukes for filen, og hvilket brukes på serveren? prøv å legge dette inn i toppen av index-filen header("Content-Type: text/html;charset=iso-8859-1"); // ELLER header("Content-Type: text/html;charset=UTF-8"); ekke noe proff på det området, men hadde samme problemet før. -fikset no Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Har vel også litt med tegnsettet som SQL bruker. Selv kjører jeg UTF-8 på alt. bare BS at UTF-8 ikke støtter øæå, og andre "uinternasjonale" tegn. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 er det ikke like greitt å gjøre det om til æ ø å Sånn at det blir valid på siden også? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Hei, takk for svar. Problemet er at dette fungerer strøkent på en annen server. Som siten har ligget på i flere år. Nå skal vi bytte om server, og får dette problemet. Om jeg skal bytte om alle æøå på hele siten har jeg en veldig stor jobb foran meg. Samt at jeg må kode om adminsystemet til å gjøre det samme ved nye inputs. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) er det ikke like greitt å gjøre det om til æ ø åSånn at det blir valid på siden også? 7303524[/snapback] Joa, men etter min mening er det best å kjøre ting i skikkelig utf-8. dette innebærer å converte all input og lagre i utf-8-database. En må også huske å sette databasen til å motta utf-8 eller blir det feil. Du må også huske å lagre filene du jobber med i utf-8. Når det er gjort funker det meste For de som ikke veit det så kjør mysql_query("SET NAMES 'utf8'"); så sett utf-8-ting inn i databasen. Funker fett og jeg ser folk med rare tegn (arabisk elns. kan ikke lese det uansett) bruker scriptene mine uten problemer Endret 17. november 2006 av allyse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå