Gå til innhold

Sata sammen med ide?

smurt

Anbefalte innlegg

Har et Asus A8N32SLI-DeLuxe hovedkort.

Har 1x40gb wd hdd som systemdisk

1x120gb Samsung hdd til "annet".

Samsung hdd og Samsung dvd står på samme idekabel(ide2). Hdd som master, dvd som slave.

Har kjøpt 2x 250gb hdd sata2 fra Samsung som skal inn i maskinen.

Har fått med meg at det kan være enkelte problem forbundet med ide og sata hdd i samme maskin.

Noen som har en"guide" på hvordan dette bør settes opp?

Ny innstallering av XP er intet problem.

Tips og veiledning tas i mot med stor TAKK ;)

Endret av smurt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har ingen problemer med det.

har 2 ide disker, 1 ide dvd-brenner. 3 sata disker på hovedkorte (der den ene er systemdisk, altså raptor) og to sata disker på pci-kontroller...

7302818[/snapback]

Har du samme hovedkort?

Må systemdisken være sata for at det skal fungere?

Lenke til kommentar

har 2 ide disker, 1 ide dvd-brenner. 3 sata disker på hovedkorte (der den ene er systemdisk, altså raptor) og to sata disker på pci-kontroller...

7302818[/snapback]

Har du samme hovedkort?

7302826[/snapback]

samme hovedkort har jeg ikke. Har ett fra asus med intel chippsette 945p

Og jeg kan bruke ide som system disk viss jeg vill, og alt uten noe driver lastning når jeg innstalerer windows...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

7302818[/snapback]

Har du samme hovedkort?

7302826[/snapback]

samme hovedkort har jeg ikke. Har ett fra asus med intel chippsette 945p

Og jeg kan bruke ide som system disk viss jeg vill, og alt uten noe driver lastning når jeg innstalerer windows...

7302834[/snapback]

Da kobler jeg dem på og ser hvordan det går. Thx

Lenke til kommentar
Innstaler drivere til sata kontrolleren viss du ikke har gjort det, og bruk disk behandling i xp slik at du får opp diskene dine i min datamaskin ;)

7302873[/snapback]

Har innstallert hdd'ne i maskinen. Enablet sata i bios. Hdd'ne dukker opp i bios og i system men ikke i "min datamaskin". Drivere er innstallert.

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Innstaler drivere til sata kontrolleren viss du ikke har gjort det, og bruk disk behandling i xp slik at du får opp diskene dine i min datamaskin ;)

7302873[/snapback]

Har innstallert hdd'ne i maskinen. Enablet sata i bios. Hdd'ne dukker opp i bios og i system men ikke i "min datamaskin". Drivere er innstallert.

Hva er galt?

7302972[/snapback]

Vises de i diskbehandling?

Høyre musetast på min datamaskin - behandle - diskbehandling

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

7302873[/snapback]

Hva er galt?

7302972[/snapback]

7303009[/snapback]

Skal sjekke det litt senere må på jobb :-(

Lenke til kommentar

7302873[/snapback]

Hva er galt?

7302972[/snapback]

7303009[/snapback]

Skal sjekke det litt senere må på jobb :-(

7303053[/snapback]

Takker for svar i fra dere. Alt er 100% oppe å går, THX

Lenke til kommentar

Fint at det ordnet seg for deg...slenger meg på med et spørsmål i samme gate..

Jeg har 3 s-ata disker i maskinen, og 2 dvd enheter koblet til IDE på hovedkortet. Dette fungerer til en viss grad. Problemet oppstår når jeg skal brenne dvd og rippe dvd /cd til harddisk. Da stanser prosessen etter en stund og pc' en restarter.

Noen som har vært borti lignende problemstilling ?

Lenke til kommentar

Slenger meg på med et lignende problem.

Jeg har et Abit AV8-3rd Eye hovedkort med 1 S-ATA disk og en IDE disk. Har OS'et på en partisjon på S-ATA-disken.

Sånn cirka annenhver gang jeg skrur på pc'n tror den at den skal boote fra IDE-disken, men der er det ikke noe OS, så jeg må restarte, gå inn i bios og endre boot-rekkefølge (den endrer altså av seg selv, til feil). Jumper settings på IDE-disken står som dual (slave).

Dette er jo en smule irriterende, noen som vet hva feilen kan være?

Lenke til kommentar

smurt

Det var så lite, bra det fiksa seg for deg :thumbup:

weex

Det høres ut som ein software/hardware feil. For er ikke vanlig at maskinen skal restarte seg slik...

aulvaer

Du har samme problem som jeg hadde før. Jeg fiksa dette med at sette bot innstilingene i bios på trege (tar meg 15sekunder lengre og lese diskene)

Den ide disken behøver ikke å stå som slave. Du kan sette den på master slik at når du kjøper en til setter du den på slave og kobler i (den pin settingen er bare for IDE/SCSI osv som har flere harddisker på samme kabel)

Men sjekk også om bios bateriet ditt funker som det skal og at du har oppdatert biosen

:cool:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Fint at det ordnet seg for deg...slenger meg på med et spørsmål i samme gate..

Jeg har 3 s-ata disker i maskinen, og 2 dvd enheter koblet til IDE på hovedkortet. Dette fungerer til en viss grad. Problemet oppstår når jeg skal brenne dvd og rippe dvd /cd til harddisk. Da stanser prosessen etter en stund og pc' en restarter.

Noen som har vært borti lignende problemstilling ?

7317521[/snapback]

Ser du fikk noen tips til svar. Jeg hadde noen småproblemer med at jeg fikk i/o feil etc.

har kjøpt en samsung 183 dvd brenner sata. Angrer ikke et sekund på det. Billig var den og den er raskere en en min gml plextor. Har ikke hatt noen problemer siden.

Takker alle for svar,tips og innspill :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...