Gå til innhold

Raidløsning med ikke-identiske disker?

ex

Anbefalte innlegg

Jeg har en server stående med ca 1,5 tera lagringsplass over en rekke forskjellige disker, både ata og sata.. noen som har konstruktive forslag på hvordan jeg kan få samkjørt disse (elns) for å unngå en masse diskstasjoner.. vet at raid krever identiske disker, men om det går an å gjøre noe i software evt?

erfaringer? forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en server stående med ca 1,5 tera lagringsplass over en rekke forskjellige disker, både ata og sata.. noen som har konstruktive forslag på hvordan jeg kan få samkjørt disse (elns) for å unngå en masse diskstasjoner.. vet at raid krever identiske disker, men om det går an å gjøre noe i software evt?

erfaringer? forslag?

7302671[/snapback]

HW-raid krever ikke identiske disker, men de krever nok at du enten kjører på ata eller sata. Ellers kan du fint kjøre med disker av forskjellig størrelse, men du vil med et raid5 (som nok er beste alternativ for din del) ikke få mer plass enn minste disk x (antall disker - 1). Resten av plassen på diskene kan du forsåvidt bruke til løse partisjoner eller sope sammen i en stor partisjon hvis du ønsker å leve farlig.

Kjører du Win2003 server kan du sette opp SW-raid5, og da kan du mikse fritt mellom ata og sata. Ift størrelseforskjell blir det ingen forskjell mot hw-basert raid.

Et annet problem er vel hvordan du skal komme over til et nytt oppsett, ettersom du ved oppretting av raidet må slette innholdet på diskene som skal inngå. Med mindre du har mye ledig plass må du nok belage deg på litt investeringer i diskplass...

Endret av afoelges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...