Gå til innhold

Horribel bruk av "stungun" / "taser"

Kubin

Anbefalte innlegg

man blir ikke lammet etter at taseren slutter å virke,

jeg får et kraftig inntrykk av at mannen holder seg nede på trass, ettersom han allerede hadde slått seg vrang. I stedet for å brøle og forbarme seg og fortsette å motsette seg, kan han si at han ikke greier å reise seg eventuelt. Det er ikke akkurat slik at han ikke fikk noen advarsler  :roll:

7307521[/snapback]

Så du mener altså at tortur er en fin og grei metode å bruke på forsvarsløse folk i handjern som ikke vil samarbeide? Er det en riktig tolkning av svaret ditt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg får et kraftig inntrykk av at mannen holder seg nede på trass, ettersom han allerede hadde slått seg vrang. I stedet for å brøle og forbarme seg og fortsette å motsette seg, kan han si at han ikke greier å reise seg eventuelt. Det er ikke akkurat slik at han ikke fikk noen advarsler  :roll:

7307521[/snapback]

Så du mener altså at tortur er en fin og grei metode å bruke på forsvarsløse folk i handjern som ikke vil samarbeide? Er det en riktig tolkning av svaret ditt?

7307534[/snapback]

tortur av forsvarsløse folk er dine ord, ikke mine.

så nei, det er ikke det jeg mener

Lenke til kommentar

7307521[/snapback]

7307534[/snapback]

7307559[/snapback]

Men du forsvarer jo denne torturen og slik behandling av forsvarløse folk??

Lenke til kommentar

7307521[/snapback]

7307534[/snapback]

7307559[/snapback]

Men du forsvarer jo denne torturen og slik behandling av forsvarløse folk??

7307592[/snapback]

dette var ikke tortur av forsvarsløse folk. det er der vi er uenige

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

7307616[/snapback]

Så hva kaller du slik bruk av (og trusler om vold) mot en forsvarløs person for å få ham til å samarbeide?

Siden forutsetningen for å bruke taser var at man kun skal bruke den i situasjoner hvor man ellers måtte brukt våpen så mener du mao. at det i mangel på taser her ville vært greit å skyte vedkommende som lå i håndjern fordi han ikke ville/kunne samarbeide?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

7307616[/snapback]

Så hva kaller du slik bruk av (og trusler om vold) mot en forsvarløs person for å få ham til å samarbeide?

at han er forsvarsløs kan ikke politiet i utgangspunktet vite, derav behovet for stungun. Jeg er veldig interessert i å vite hva du mener politiet burde gjøre i denne situasjonen, når mannen blir hissig og ligger nede på trass og rett og slett nekter å samarbeide, til tross for advarsler om videre tasing.

Siden forutsetningen for å bruke taser var at man kun skal bruke den i situasjoner hvor man ellers måtte brukt våpen så mener du mao. at det i mangel på taser her ville vært greit å skyte vedkommende som lå i håndjern fordi han ikke ville/kunne samarbeide?

7307650[/snapback]

det var geir som sa det, ikke jeg

Lenke til kommentar

7307616[/snapback]

at han er forsvarsløs kan ikke politiet i utgangspunktet vite, derav behovet for stungun. Jeg er veldig interessert i å vite hva du mener politiet burde gjøre i denne situasjonen, når mannen blir hissig og ligger nede på trass og rett og slett nekter å samarbeide, til tross for advarsler om videre tasing.

7307723[/snapback]

Som jeg skrev, hadde tasingen vært gjort én gang kunne man ha forsvart det med at politiet følte seg truet. Hvordan kan gjentatt tasing av en tilsynelatene passiv person i håndjern som ligger nede forsvares? Dette er ikke snakk om "utgangspunktet" men gjentatt bruk av torturaktig vold for å oppnå samarbeid.

Som jeg også spurte deg om i sted: Hvorfor kan ikke tre voksne menn slepe med seg en kar i håndjern uten å måtte torturere ham først?

Tror du "politiet" ville vært fullstendig maktesløse her dersom de ikke hadde hatt en taser?

Lenke til kommentar
jeg tror det ville vært vel så upopulært dersom de hadde dratt ham med seg, noe du ser på videoen at de faktisk prøver.

du ser på videoen at de prøver å fysisk få fyren til å reise seg, men han legger seg ned igjen og sier "fuck off"

7307812[/snapback]

Hvorfor skulle det vært like upopulært? Det er jo det de faktisk mer eller mindre ender opp med etterhvert fordi mannen ikke klarer/vil reise seg opp.

Mener du at å slepe noen ut av et lokale like ille som å sende flere tusen volt gjennom kroppen til en person, flere ganger, slik at personen blir lammet og skriker av smerte? Synes det du legger frem henger veldig lite sammen. :no:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

han blir lammet under tasingen ja, men ikke etter. han er fullt kapabel til å reise seg opp etterpå, men blånekter, skriker, og slår seg vrang.

jeg er enig i at den aller siste gangen kunne de ha latt være å tase, men fyren ber rett og slett om det

det finnes atskillig værre eksempler enn dette

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Hun damen har jeg absolutt ingen sympati for, hun nektet jo plent å følge politimannens ordrer. Når det gjelder studenten er det ikke så lurt å si "fuck off" til amerikansk politi. Vi aner ikke hvorvidt politiet hadde skjellig grunn til å stoppe ham i utgangspunktet, men etter det jeg hører i videoen var han ikke særlig samarbeidsvillig. Slik jeg oppfatter det tar politiet tak i ham, og han svarer "get your hands off me". Her har han allerede vist seg lite samarbeidsvillig. Når han senere får beskjed av politiet om å reise seg, svarer han "fuck off".

Moralen er vel at det som regel er lurt å etterkomme politiets ordre. :!:

Lenke til kommentar

Her er enda et eksempel på at sjokkpistol er et effektivt og bra våpen for å ufarliggjøre kriminelle på en grei måte, og lære dem at om de ikke følger ordre, så får det direkte konsekvenser.

Situasjonen kunne artet seg helt annerledes om politimannen ikke hadde hatt det "esset i ermet" som han hadde. Alternativet ville vært banke han opp med batong, eller iverksette en livsfarlig biljakt...

Endret av Royo
Lenke til kommentar

Ingen av metodene politiet bruker er ufarlige. Men det er hvertfall vesentlig mindre farlig å bli tazet enn skutt. Problemet er at terskelen for å bruke makt senkes.

Og når det gjelder det å bli tazet... er ikke det 100% effektivt. Den voldelige gjengangskriminelle Rodney King var møkkfull og ladd med PCP og ble tazet av politiet to ganger uten effekt, og angrep politiet, før han fikk bank.

Lenke til kommentar

Jeg ser rett og slett ikke problemet. I begge tilfellene var vi vitne til obsternasige og aggressive personer som ikke var interessert i å følge politiets gjentatte oppfordringer, noe som før eller siden kom til å føre til fysiske reaksjoner. Om ikke annet bør politiet berømmes for korrekt håndtering av en i utgangspunktet vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...