dravisher Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Litt relevant statistikk i allfall, hetet fra denne og denne artikkelen. Taser officials say police have used the stun gun on more than 45,000 suspects without incident. Med 73 dødsfall (husk at de 73 dødsfallene kun involverte Tasers, andre ting kan ha vært faktisk dødsårsak) vil det si en dødsrate på ca. 0.2%. Hvis vi så ser på statistikken over bruk av skytevåpen hos politiet i phoenix: In Phoenix, the officer-involved shooting rate in 2002 was 2½ times the rate in Los Angeles. Phoenix police shot 28 people; 13 died. In 2003, the year Tasers were deployed to all patrol officers, police shootings dropped by 54 percent to 13, the lowest number since 1990. Nine were fatal. så syns jeg faktisk at Tasers ser ut som en ganske positiv ting. Et mindre antall dødsfall og mindre bruk av skytevåpen er jo veldig positivt vil jeg si. Det er mulig at det burde gis litt strengere retningslinjer på hvor mye som skal til før man bruker en Taser, men jeg syns fremdeles at bruk av Taser er bedre enn at betjenter skal begynne å sloss med folk. Hvis du står å peker en Taser på noen og de fremdeles nekter å adlyde, så kan man vel nesten gå utifra at de ikke plutselig blir rolige hvis man prøver å dra dem med fysisk makt? Noen flere statistikker: Police departments from Washington to Florida have reported dramatic drops in shootings since issuing Tasers to officers. Officers used stun guns last year more than they used batons, chemical spray, physical force and firearms combined. Records show that the number of incidents in which police used some type of force went up 22 percent after Tasers were issued to all patrol officers. This happened while the use of every other weapon decreased. IMO så ser det ut som et verktøy med potensiale, men det burde brukes med måte. F.eks. er det jo litt ekstremt å gi folk som ligger på bakken i håndjern støt. Så lenge det er mulig burde man jo gi folk litt tid til å kjøle seg ned. Endret 17. november 2006 av dravisher Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Hm... Dette var nytt for meg. Et strålevåpen som kan gi "excrutiating pain" på 2 kilometers avstand : "New Scientist Magazine March 2005 The US military is funding development of a weapon that delivers a bout of excruciating pain from up to 2 kilometers away. Intended for use against rioters, it is meant to leave victims unharmed. But pain researchers are furious that work aimed at controlling pain has been used to develop a weapon. And they fear that the technology will be used for torture. (...) One document, a research contract between the Office of Naval Research and the University of Florida in Gainesville, US, is entitled "Sensory consequences of electromagnetic pulses emitted by laser induced plasmas." It concerns so-called Pulsed Energy Projectiles (PEPs), which fire a laser pulse that generates a burst of expanding plasma when it hits something solid, like a person (New Scientist print edition, 12 October 2002). The weapon, destined for use in 2007, could literally knock rioters off their feet." http://www.afn.org/~iguana/archives/2005_03/20050303.html Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hva var problemet med det der? I begge tilfellene nektet vedkommende å ta imot ordrer, og ble informert på forhånd om at ville bli taza om de ikke gjorde som de ble bedt om. Syns ikke det spor synd i de, og jeg mener politien gjorde det riktige. Husk at tazing kun er vondt de sekundene det varer og ikke etterpå. Det er heller ikke farlig. 7304854[/snapback] Du kan faktisk bli lammet noenmin minutter av å blitt tazet, og i tillegg vil jeg tro sjokket er nok til å sette mange ut av spill. Det er selvfølgelig fristende å tro at en selv kjekt hadde reist seg opp, beklaget forholdet og spasert ut sammen med 'politiet', uten å pisse i buksa. Det er nok desverre mer sannsynlig at de fleste hadde vært ute av stand til å reise seg umiddelbart etter et strømsjokk. At han skriker "I am not ressisting!" med 110% panikk i stemmen er kanskje et tegn på at han har gitt opp? Uansett kunne en av dem ha slept ham ut uten å anstrenge seg, men nei - "la oss "gjennoplive" ham med litt strøm! Da slipper vi å løfte ham opp fra bakken..." Joda, det var sikert artig. Ikke farlig? According to an ACLU report, 148 people in the United States and Canada have died as a result of the use of Tasers since 1999. Må forøvrig påpekeat jeg ikke kritiserer den første tazingen av disse folkene, i hvert fall ikke av mongokjerringa. Hmm... Har egentlig lyst å kritisere dem også. Det går stort sett an å prate til folk. Det er vel desverre mulig at tazing ikke telles som vold fra politimennenes side, siden de er holder i den isolerte delen av våpenet. Pollønske: er det greit å gjentatte ganger taze personer som ligger forsvarsløse på bakken og er ilagt håndjern? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Vi vet vel alle hvordan den pollen hadde endt. Med nesten alle på "Det er galt" og noen tullinger som voter på kødd "Det er greiet". Dravisher kommer med mye bra her, har fått meg fra usikker til hans side. Det faktum at antall ganger skytevåpen har blitt brukt har gått ned kan vel bare sees på som en positiv ting. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Personlig mener jeg at Taser er langt langt bedre å bruke enn pistoler, selv om det i enkelte sjeldne tilfeller kan være skadelig/dødelig. At det finnes råtne egg i ethvert politi er uten tvil men heldigvis vil filmer som dette forhåpentlig sette dem til ansvars for sine handlinger. Dersom slik oppførsel blir godkjent fra høyere instanser, da kan man begynne å snakke om større problemer. (Igjen, dette er kun snakk om "student-filmen".) Endret 17. november 2006 av Vice Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Det faktum at antall ganger skytevåpen har blitt brukt har gått ned kan vel bare sees på som en positiv ting. 7305513[/snapback] Dette er jo ganske spesielt i USA, og kan ikke overføres til noe(?) annet land. Leste på et annet forum at selskapet som produserer tasere har stupt med 80% på børsen etter at flere stater har nedlagt forbud mot tasere, pluss at det har kommet til en rekke rettsaker, de er blitt dratt for retten av folk som har fått helseskader. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Er vel usa det er snakk om og. Enklere å forby noe nytt enn noe som har vært her lenge, derfor det ikke er noe forbud mot våpen. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Ja er jo egentlig rimelig snodig å forby el-sjokk våpen mens skytevåpen (de som ikke er beregnet på jakt) enda er lovlig. Reaksjonen på for fri bruk av Tasers burde selvsagt være strengere reaksjoner på ufornuftig bruk, ikke forbud. Det er sikkert mange som har alt for lav terskel for når de tar i bruk en Taser bare fordi det er rimelig trygt, og ikke gir varige skader eller blødninger. Men som jeg sa over, Tasere har definitivt potensiale, så å gi seg så fort er tullete. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det er sikkert mange som har alt for lav terskel for når de tar i bruk en Taser bare fordi det er rimelig trygt, og ikke gir varige skader eller blødninger. Men som jeg sa over, Tasere har definitivt potensiale, så å gi seg så fort er tullete. 7305889[/snapback] Ja, det er ikke uten grunn at elektrosjokk er så populært som torturmetode. Man oppnår høye smerter med relativt få varige skader. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Personlig mener jeg at Taser er langt langt bedre å bruke enn pistoler, selv om det i enkelte sjeldne tilfeller kan være skadelig/dødelig.At det finnes råtne egg i ethvert politi er uten tvil men heldigvis vil filmer som dette forhåpentlig sette dem til ansvars for sine handlinger. Dersom slik oppførsel blir godkjent fra høyere instanser, da kan man begynne å snakke om større problemer. (Igjen, dette er kun snakk om "student-filmen".) 7305644[/snapback] Det er desverre ikke det. Tasere blir brukt for å få 100% lydighet ovenfor politiet uten rom for argumentasjon eller diskusjon. "Gjør som jeg sier, ellers torturerer jeg deg" ser desverre ut til å være skremmende vanlig. Det er ikke skytevåpen den erstatter, men virkemidler som er mildere enn skytevåpen (tom. tilsnakk) blir byttet ut med tasere.. Amnesty oig en annen side Storbritania har et mye mer fornuftig system: der er det bare lov å bruke tasere i tilfeller der politiet ellers hadde brukt pistol. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Er vel usa det er snakk om og. 7305682[/snapback] Nei, det brer om seg : "According to Amnesty, countries using or testing tasers include: Argentina, Australia, Canada, France, Germany, Israel, Malaysia, Mexico, Spain, Turkey, the United Arab Emirates and the United Kingdom." http://www.afn.org/~iguana/archives/2005_04/20050402.html Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Vi får håpe at andre land har mer fornuft enn våre alles kjære US of A. Og det er vel ike så usannsynlig... Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 hva skal politimannen gjøre når dama oppfører seg som en hylende sint idiot og nekter å komme ut av bilen? "ok, da. siden du sier det så. du får kjøre videre" synes ikke dette var spesielt ille Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 De fleste syntes vel heller ikke det første klippet med dama var så ille. Det kan som sagt forsvares. Det er klipp nr. to med studenten som virkelig er ille. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) De fleste syntes vel heller ikke det første klippet med dama var så ille. Det kan som sagt forsvares. Det er klipp nr. to med studenten som virkelig er ille. 7307247[/snapback] tja, han nektet å vise ID-kort (noe alle studenter som er på skolen sent på kvelden blir spurt om), for så å svare surt og motsette seg all form for samarbeid hva skal politiet gjøre? "ok, du vil ikke vise ID-kort. det er greit, lås etter deg når du går" jeg er på politiets side her, visse folk har store problemer med autoriteter Endret 17. november 2006 av Pinglebolle Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 hva skal politimannen gjøre... 7307206[/snapback] Det finnes nok av folk som oppfører seg som idioter i alle land. Spørsmålet er : Er dette måten å takle dem på : "A teenager who carried a Bible and shouted "I want Jesus" has died in a St Louis hospital after being shot twice with a police stun gun, authorities said today. (...) In a statement today, police in Jerseyville, about 65 kilometres north of St Louis, said 17-year-old Roger Holyfield would not acknowledge officers who approached him and he continued yelling "I want Jesus"." http://www.smh.com.au/news/national/i-want...2278171427.html Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) De fleste syntes vel heller ikke det første klippet med dama var så ille. Det kan som sagt forsvares. Det er klipp nr. to med studenten som virkelig er ille. 7307247[/snapback] tja, han nektet å vise ID-kort (noe alle studenter som er på skolen sent på kvelden blir spurt om), for så å svare surt og motsette seg all form for samarbeid hva skal politiet gjøre? "ok, du vil ikke vise ID-kort. det er greit, lås etter deg når du går" jeg er på politiets side her, visse folk har store problemer med autoriteter 7307332[/snapback] Hvordan kvalifiserer det at noen ikke viser ID til å torturere en forsvarløs person i håndjern som ligger nede? Skal mangel på samarbeid møtes med tortur? Hvorfor kan ikke tre voksne menn klare å slepe ut en tilsynelatende svært passiv mann i håndjern uten å torturere han? Hadde mannen blit taset én gang kunne man forsvart at politiet følte seg truet. Men gang på gang, selv etter at han ligger nede i håndjern er fullstendig forkastelig og kan neppe forsvares. Endret 17. november 2006 av Vice Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 hva skal politimannen gjøre... 7307206[/snapback] Det finnes nok av folk som oppfører seg som idioter i alle land. Spørsmålet er : Er dette måten å takle dem på : "A teenager who carried a Bible and shouted "I want Jesus" has died in a St Louis hospital after being shot twice with a police stun gun, authorities said today. (...) In a statement today, police in Jerseyville, about 65 kilometres north of St Louis, said 17-year-old Roger Holyfield would not acknowledge officers who approached him and he continued yelling "I want Jesus"." http://www.smh.com.au/news/national/i-want...2278171427.html 7307394[/snapback] nå hoppet du plutselig over til et helt annet eksempel... Disse to episodene du har innledet tråden med synes jeg var helt legitime (av nevnte grunn) Mange som automatisk setter seg på bakbeina med en gang en offentlig person snakker til dem. Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 De fleste syntes vel heller ikke det første klippet med dama var så ille. Det kan som sagt forsvares. Det er klipp nr. to med studenten som virkelig er ille. 7307247[/snapback] tja, han nektet å vise ID-kort (noe alle studenter som er på skolen sent på kvelden blir spurt om), for så å svare surt og motsette seg all form for samarbeid hva skal politiet gjøre? "ok, du vil ikke vise ID-kort. det er greit, lås etter deg når du går" jeg er på politiets side her, visse folk har store problemer med autoriteter 7307332[/snapback] Hvordan kvalifiserer det at noen ikke viser ID til å torturere en forsvarløs person i håndjern som ligger nede? Skal mangel på samarbeid møtes med tortur? Hvorfor kan ikke tre voksne menn klare å slepe ut en tilsynelatende svært passiv mann i håndjern uten å torturere han? Hadde mannen blit taset én gang kunne man forsvart at politiet følte seg truet. Men gang på gang, selv etter at han ligger nede i håndjern er fullstendig forkastelig og kan neppe forsvares. 7307408[/snapback] man blir ikke lammet etter at taseren slutter å virke, jeg får et kraftig inntrykk av at mannen holder seg nede på trass, ettersom han allerede hadde slått seg vrang. I stedet for å brøle og forbarme seg og fortsette å motsette seg, kan han si at han ikke greier å reise seg eventuelt. Det er ikke akkurat slik at han ikke fikk noen advarsler Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 nå hoppet du plutselig over til et helt annet eksempel... 7307433[/snapback] Ja. Jeg visste ikke om disse tingene da jeg startet tråden i formiddag. Har lært en hel del i dag. "In a report released in March, the organisation Amnesty International said it had logged at least 156 deaths across the US in the previous five years related to police stun guns." http://www.smh.com.au/news/national/i-want...2278171427.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå