Gå til innhold

Horribel bruk av "stungun" / "taser"

Kubin

Anbefalte innlegg

Her er et videoklipp på 1 minutt. Horribelt.

http://www.youtube.com/watch?v=8VecBCTp3g4

Dette er bare ett av mange eksempler på horribel bruk av "taser" det siste året.

Dette videoklippet tikket inn i går :

http://www.democraticunderground.com/discu...07&mesg_id=5707

Det virker klart at studenten ikke er i stand til å reise seg opp.

Likevel står det tre-fire mann der og skriker : "Get up, or you´ll be tased again!"

Det virker som meningen er å innprente frykt i befolkningen.

Den som gjør den minste obsternasighet vil få føle konsekvensene.

Er dette et (langt) skritt mot en "politistat"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan dette skal demonstrere et (langt) skritt mot en politistat kan jeg ikke forstå. Damen i det første klippet var jo totalt borte vekk kan det virke som. Valget var vel å enten bruke tazer eller å legge henne i bakken manuelt. Begge deler hadde vel blitt sett på som ille, eller? Jeg syns det er helt greit at politiet bruker tazer istedet for å selv gå inn i fysisk kamp. Studenten er det ikke så enkelt å si noe om. Det er på ingen måte klart at han ikke klarte å stå. Han virket som en veldig aggressiv og sint person. Igjen, hva skal politiet gjøre? Skal det være slik at så lenge man slår seg vrang så må politiet bare gå og la deg være i fred kanskje? Studenten vet jeg ingenting om, og filmen viser ingenting av hva som ledet opp til tazer-bruken, så der er det ikke enkelt å ta standpunkt. Damen fikk en enkel instruks om å slutte å snakke i telefonen ("oh no now they are arresting me, they are pointing a gun at me!!! w00t!"), og fikk flere ganger beskjed om hva som kom til å skje hvis hun ikke fulte instruks. Ser ikke noe galt der jeg. Ville kanskje vært mer humant å bruke fysisk makt i stedet for tazer, det er jeg kanskje enig i.

Lenke til kommentar

Nei, for meg er det mer interessant hva man faktisk blir dømt for, og hva politiet faktisk blander seg inn i. Her ser vi to personer som ikke følger instruks gitt av politiet. Det kan skje i både en "politistat" og en "vanlig" stat. Det er uansett rimelig at politiet da kan utøve makt IMO. Som sagt, hvordan ville dere heller at politiet skulle reagere i disse situasjonene? Studenten vet vi som sagt ingenting om. Det kan virke som om han var litt vel mye sjokket, men vi vet for lite om saken. Damen måtte det brukes makt mot uansett virker det som.

Edit: for å klargjøre litt. Jeg syns at det var litt vel kraftige reaksjoner fra politiet her. F.eks. kunne de heller brukt fysisk makt mot damen, og de kunne kanskje gitt studenten litt tid til å roe seg ned, men jeg syns likevel at disse personene oppførte seg på en veldig dum måte, og politiet burde kunne bruke makt. Litt for mye IMO i disse tilfellene, men ikke noe spesielt sensasjonelt.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Er det rimlig at politiet bruker makt for alt...som er et faktum....også i norge.

Dette kommer garantert til å bli en samtale der de som elsker politiet virklig for si det. Usa er en politi-stat slik som politiet oppfører seg...norge også bak dørene.

Politiet er jævla hard-hendte i Usa, det er enkelt og greit et faktum.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Damen måtte det brukes makt mot uansett virker det som.

7302516[/snapback]

Er ikke noe av problemet at du har ikke aning på hvordan damen hadde reagert på et sivilisert menneske? Det vi vet er hvordan hun reagerte på en "brølende gorilla".

Og studenten var etter sigende på vei ut. En betjent grep tak i armen hans, og han skrek opp "Get your hands off me!", og dermed var det igang.

Lenke til kommentar
Damen måtte det brukes makt mot uansett virker det som.

7302516[/snapback]

Er ikke noe av problemet at du har ikke aning på hvordan damen hadde reagert på et sivilisert menneske? Det vi vet er hvordan hun reagerte på en "brølende gorilla".

Vel, politibetjenten ble kanske fort om til en "brølende gorilla", men videoen starter med at han sier "I'll tell you one more time, put the phone down", altså vet vi ingenting om hvor lenge han har stått der. Og han startet tydeligvis ikke som en brølende gorilla.
Og studenten var etter sigende på vei ut. En betjent grep tak i armen hans, og han skrek opp "Get your hands off me!", og dermed var det igang.

7302537[/snapback]

Ja etter sigende. Vi vet så godt som ingenting om hva som skjedde der, og som sagt så virket det som om det var litt vel mye sjokkbehandlig der. Men jeg mener at vi ikke vet nok til å dømme politifolkene helt. Litt vel trigger happy var de nok.

Lenke til kommentar
Har samme rettighetene som politi der borte.

7302611[/snapback]

Serriøst? Det visste jeg ikke.

Edit: Fant dette:

University Police (or Campus Police) in the United States are often sworn police officers employed by a college or university to protect the campus and surrounding areas and the people who live on, work on and visit it.

Endret av barvini
Lenke til kommentar

En kompis av meg bodde der borte og han sa på gateplan så er norge barnehage. Men som sagt folk tror det de vil :)

Har ikke noe med norges politikk, det er store oppslag i norge hvis de tar 10kg heroin, i Usa er det "vanlig". et kanskje dumt eks.

Så pågrunn av alle drapene hver dag i Brasil er vi så heldige å ikke oppleve på grunn av norges politikk, tviler jeg sterkt på.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...