Gå til innhold

Konkretisering av ITIL

Anbefalte innlegg

Som rådgiver deltar jeg i en del ITIL-prosjekter, og er nysgjerrig på hvordan du/ditt firma konkretiserer og deler opp omstillingsprosjektet i forhold til delprosjekter og jobbpakker med målstyring. Mitt firma benytter RIS, men vi ser at for større prosjekter kan det være nyttig med et noe mer omfattende rammeverk.

Har sett enkelte aktører levere anbud på å innføre ITIL-prosesser uten at det tas høyde hverken for prosessutvikling eller annet vesentlig forarbeid. Kan jo begynne å lure på hvor innsatt man er i metodikken om man tror det er plug'n'play og gir anbud deretter :lol:

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, kanskje jeg ikke har forklart hva jeg mener godt nok.

ITIL er et rammeverk som gir anbefalinger om hvordan en bedrift kan organisere IT-driften sin. I dag er IT sentralt i store deler av bedriften, og derfor kan et ITIL-prosjekt ha mange sider og omfatte store og ulike deler av organisasjonen. I litteraturen som beskriver "beste praksis" gis det anbefalinger og eksempler på hvordan en prosess kan organiseres, hvilke ting en må tenke på og forslag til roller etc.

Utfordringen er at det sies veldig lite konkret om hvordan en skal sette prosessene ut i livet. Derfor trenger man en metode eller et verktøy for å omforme prosessene i bedriften på bakgrunn av ITIL slik at de tar opp i seg forbedringene. Til dette formålet finnes det ulike metoder, vi bruker som nevn RIS, men jeg er nysgjerrig på hva andre bruker. Det finnes mange alternativer, som f. eks PRINCE 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...