Beyma Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) klarer bare lcd skjermer max 60-75 fps?? leste et innlegg med den påstanden.. har dell ultrasharp BTW Edit: feks. viss man spiller cs:source så er det samma om det er 150 en 75.. Endret 17. november 2006 av crimar Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Nei, en LCD skjerm takler 321FPS hvis du har maskin til det. Men problemet er at dette blir med VSYNC av. Selve LCD skjermen kjører gjerne 60Hz eller kanskje til og med 75Hz, og dette i seg selv betyr 60 eller 75 hele bilder i sekundet hvis du kjører VSYNC på. Sjekk denne tråden for mer info - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=532225&hl=+vsync Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Nei, en LCD skjerm takler 321FPS hvis du har maskin til det. Men problemet er at dette blir med VSYNC av. Selve LCD skjermen kjører gjerne 60Hz eller kanskje til og med 75Hz, og dette i seg selv betyr 60 eller 75 hele bilder i sekundet hvis du kjører VSYNC på. Sjekk denne tråden for mer info - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=532225&hl=+vsync 7302505[/snapback] hvordan slår man av v-sync.. har nvidia geforce fx5500 med nyeste driver.. Endret 17. november 2006 av crimar Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Hvorfor skal folk dette? Altså: dette er dealen: Bra skjermer kan bare vise 75Hz, noe som betyr 75fps. Det er samme med vsync av eller på, skjermen vil vise 75fps, sålenge PC'en takler det. Skrur du av vsync, vil kanskje PC'en din tegne 120fps i minnet, eller (ørtenogførti for den saks skyld.) MEN: skjermen din vil fremdeles ikke vise flere enn 75 bilder, ganske enkelt fordi den ikke klarer å oppdatere seg fortere! Jeg vil tro at vsync er snillere med grafikkortet, siden det slipper å tegne så mange bilder som det orker hele tiden, og begrense seg til det max antall bilder som skjermen takler. Du sparer dermed strøm, og får en kaldere PC under spilling. Derimot: har du en grafikkort som ikke klarer mer enn, la oss si 50 fps, kan du kanskje få en litt høyere fps av å skru av vsync, så PC'en slipper å ha noe med det å gjøre. EDIT: du har svart riktig på din egen førstepost i edit'en din.. Endret 17. november 2006 av Mads-b Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 hvordan slår man av v-sync.. har nvidia geforce fx5500 med nyeste driver.. Med det der får du nok ikke 321 FPS i noen spill! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) En grunn tila t det ofte flyter bedre med VSYNC av er at om maskinen ikke er kraftig nok til å klare 60 fps (med 60Hz skjerm) så synker frameraten drastisk. Klarer den ikke 60fps da så synker hastigheten til det halve (30fps). Med vsync av så blir bildene tegnet opp uavhengig av sync og man kan få 59,9fps, 48fps, 39,2 osv. osv. Endret 17. november 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Har lagt ved et par bilder hvor FRAPS demonstrerer, samt hvordan skru av/på VSYNC med nVidia driverene. Alt står veldig godt forklart på linken jeg skrev (og linkene under der igjen, det var en ganske lang diskusjon med mange parter som kom inn). Jeg vet det er en del her på forumet som foretrekker en god CRT på 120Hz med VSYNC av framfor en LCD, opplevelsen man får på en CRT i 120Hz "full speed" med VSYNC av er vanskelig å forklare. Men du bevares, LCD fungerer veldig fint det også og LCD har andre fordeler man trolig vil sette stor pris på. Teknisk sett er du begrenset til 60, 75 etc. FPS, akkurat som med CRT på 85, 100, 120 etc. avhengig av Hz ettersom denne bestemmer antall hele bilder UT av skjermkortet. Praktisk talt kjørte jeg akkurat Trackmania i 300+FPS på et helt greit 7800Gt kort, uten så mye "tearing" / halvveis overskrevne bilder som man skulle tro med en formidabel kjørekontroll. Selvsagt er den der (dessverre kommer ikke effekten fram på selve bildet, men er beskrevet på trådlink ovenfor). Forsøk et spill som FEAR med en god del lysblinking, og effekten kommer langt tydeligere fram (kontraster). Her kan VSYNC av bli plagsomt fordi man kan få halve blink. Så her bør man nesten forsøke seg litt fram Lenke til kommentar
Boye Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 For morro skyld gjorde jeg noen tester angående VSYNC av/på med hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Som Mads-b skrev, så har dette innvirkning på både strømforbruk og varmeutvikling Oppset: nVidia 7800GT ikke overklokket, AMD64 Venice 2.5GHz, 2GB RAM, CPU og GPU er vannkjølt. GPU temp avlest fra skjermkort panel. Smart UPS-1000 / 670W tilkoblet maskin #2 (merk derfor en veldig høy belastning nedenfor). Spill: Dream Pinball 3D, med "alt på maks", 640x480 for høyest framerate delta. Idle 75% UPS belastning, GPU=31'C VSYNC av 20 minutter 150-200+FPS, temp raskt opp til 37'C, holder seg på 40'C. UPS belastning: 86% VSYNC på 60 minutter ~60FPS, temp raskt opp til 32'C, holder seg på 34'C. UPS belastning: 80% Resultat Økt temperatur GPU VSYNC på VS av: 6'C Økt strømforbruk VSYNC på VS av: 6% belastning ~ 54W Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Tearing merker man best når fps ligger nært antall Hz skjermen kjører på. (evt. nært 1/2, 1/4 etc. av Hz). Når fps ligger LANGT over (f.eks. 300 fps) så er det så liten forandring mellom hvert bilde at man ikke merker stort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå