Zitrix Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg fikk en gammel eksamens oppgave i dag fra våren 2005 http://www.bokanmeldelse.com/8279490299 er det noen her som har hatt denne før og kan huske vilke oppgaver mann kan få? evt "om dere kan sende gamle stiler jeg kan lese hvis du har skrevet på pc " Mvh Kris Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Disse oppgavene fikk vi til det emne.. Dette målet og disse hovedmomentene vil alltid bli prøvd i norsk skriftlig: Mål 2: ”Elevane skal • kunne bruke skriftspråket, både hovudmålet og sidemålet, i ulike samanhengar og kunne avpasse innhald og språkbruk etter situasjonen” Mål 14, hovedmoment: ”Elevane skal • kunne uttrykkje seg klart og korrekt på hovudmålet og sidemålet • kunne skrive lengre tekstar med god struktur og samanheng(t.d. resonnerande framstillingar, utgreiingar,drøftingsoppgåver, analyse av skjønnlitteratur og sakprosa, essay, kåseri og novelle/forteljing)” (Utdrag fra læreplanen Du skal skrive en av oppgavene. Skriv nummeret på den oppgaven du har valgt, og lag overskrift selv. Oppgave 1 I teksten ”Norge på prærien” (se ressursheftet side 7) forteller Ragnfrid Trohaug at hun ”kjenner gleda over å vere i det Norge som ikkje finst.” Skriv et essay eller om kåseri om det virkelige Norge. Oppgave 2 I det nye Europa vil de nasjonale grensene bli stadig mindre viktige, hevder Sverre Jervell i teksten ”Elementene til en norsk strategi”( se ressursheftet side 10). Skriv en artikkel der du vurderer denne påstanden. Oppgave 3 Mange av tekstene i ressursheftet tar for seg begrepet ”globalisering”. Skriv et essay eller en artikkel der du tar for deg en eller flere sider ved dette fenomenet. Oppgave 4 Høsten 2000 vedtok FN en erklæring for å bekjempe fattigdommen i verden (se ressursheftet side 12). I hvilken grad mener du globalisering og internasjonalt samkvem kan fremme eller hindre arbeidet med å nå disse målene? Skriv en artikkel. Oppgave 5 Ta utgangspunkt i teksten ”En åndelig dag i Harbour City”, og skriv en artikkel eller et essay om oss moderne mennesker som konsumenter. Lenke til kommentar
Zitrix Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Tusen tusen takk for et rask svar Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Oysk Skolesiden er en fin side. Der ligger det oppgavesett og sensorveiledninger til mange gamle ressurshefter. Jeg fikk de oppgavene som står der da jeg hadde heftet "En verden". Det fikk jeg forresten også til flere andre hefter, og da var det jo fint å ha tenkt over oppgavene litt på forhånd Med et søk på forumet fant jeg også en gammel post om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå