Gå til innhold

Hvilket progam for frekvens analyse av lyd?

Anbefalte innlegg

Jepp, overskriften sier vel det meste. Jeg trenger et program der jeg kan klippe ut små biter av en stor lydfil (mp3 eller wav) og analysere lyden etterpå. Jeg vil se graf over frekvenser (f.eks frekvens langs x-aksen, og styrke (amplitude) langs Y-aksen. Hvilket program er bra til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Cool Edit Pro kjører FFT-analyse i den oppløsninga du vil, både av et utsnitt over tid, og i realtime under avspilling.

Men Cool har et unikt fortrinn, spectral view (også her med gigantisk oppløsning om du vil), som er en framstilling med tiden langs X-aksen, frekvensene langs Y-aksen og amplitudene fremstilt som farger fra mørkt til lyst. Med litt trening kan du se hva slags lyd det er utfra bildet.

Det finnes andre programmer som også har slik framstilling, men det er ofte i tilleggsvinduer du ikke kan gjøre noe annet enn analyse i. Cool er det eneste, så vidt jeg vet, hvor denne framstillinga skjer i hovedvinduet, så du kan velge utsnitt og redigere utfra framstillinga. Utrolig brukbart.

PS. Jeg er muligens ikke helt ajour. Er det andre programmer som har kommet som kan dette?

PPS. Noen som vet om programmer som kan framstille spectral view med frekvensene spredd logaritmisk istedenfor lineært? Idiotisk med så god framstilling av diskanten, som man har så dårlig detaljhørsel på, og så grov framstilling av alt under 100 hz...

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-11-25 22:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...